ریپورتاژ آگهی
هتل عباسی اصفهان ( كهن ترین هتل جهان )

هتل عباسی اصفهان ( كهن ترین هتل جهان )

هتل عباسی اصفهان ( كهن ترین هتل جهان ) مهمانسرایی با معماری زیبا با امكانات كامل یك هتل ۵ ستاره محیطی مناسب برای مسافرتهای كاری و تفریحی شما را فراهم كرده است.
  • 1400/12/29
  • استان : اصفهان
  • شهر : اصفهان
  • دسته : هتل ها
آدرس : استان اصفهان ، اصفهان، خیابان چهار باغ عباسی، خیابان امادگاه، هتل عباسی اصفهان

هتل عباسی اصفهان ( كهن ترین هتل جهان ) مهمانسرایی با معماری زیبا با امكانات كامل یك هتل ۵ ستاره محیطی مناسب برای مسافرتهای كاری و تفریحی شما را فراهم كرده است. مهمانسرای عباسی یا هتل شاه عباس كه یكی از زیباترین مهمانسراهای جهان لقب گرفته است، تنها هتل پنج ستاره اصفهان با ۲۲۵ باب واحد اقامتی، ۱۱ تالار پذیرایی، انواع رستوران و كافه سنتی آماده پذیرایی از حدود ۱۵۰۰ نفر مهمان می‌باشد.

هتل عباسی اصفهان ( كهن ترین هتل جهان )-I1mdaWGsDF

نمای استثنائی و زیبای باغ و گنبد فیروزه ای مدرسه چهارباغ، منظره ا‌ی بدیع را برای ساكنین هتل به ارمغان می‌آورد. واقع شدن هتل در میان بافت تاریخی شهر و دسترسی آسان آن به اماكن تفریحی و گردشگری متعددی همچون كاخ هشت بهشت. سی و سه پل، میدان نقش جهان و بنای منارجنبان از ویژگی های بارز این مجموعه می‌باشد.

تاریخچه هتل عباسی

معماری شكوهمند ایران همواره چون گوهری تابان در میان آثار معماری جهان می درخشیده و از مرتبه ای بلند برخوردار بوده است . در این میان ، معماری مكتب اصفهان در دوره های گوناگون طلایه دار این راه پرشكوه بوده و نام هنر و فرهنگ ایران را در گوشه و كنار جهان بلند آوازه كرده است . در دوره صفوی ، شهر اصفهان از چنان عظمت و شكوهی بهرمند شد كه نصف جهانش نامیدند . در میان آثار معماری بازمانده از این عصر مجموعه مدرسه و بازارچه و كاروانسرایی برجای مانده است كه در كنار خیابان چهارباغ اصفهان چون گوهری یگانه می درخشد . این مجموعه به دستور شاه سلطان حسین صفوی ، ساخته شد و آن را به مادر خویش پیشكش كرد .

از این رو ، مدرسه و كاروانسرای مادر شاه نامیده شد . از مجموعه بناهای یاد شده ، مدرسه از همه مشهورتر و به اعتبار كاشیكاری ظریف و بی همانند آن ، از زیباترین آثار تاریخی اصفهان و جهان به شمار می رود . این شاه بیت معماری اسلامی كه با وقاری شكوهمند در كنار چهارباغ نشسته و بیشتر به نام مدرسه چهارباغ معروف است . بیش از سه قرن است كه طالبان علوم دینی و دانشوران علوم الهی . در كنار پیچ و تاب خاموش اما پرشور نقش كاشیهای آبی ، در آن به تعلیم و تعلم سرگرم اند . در آغاز ، انگیزه اصلی ساختن بازار و كاروانسرا استفاده از عواید آنها برای نگهداری مدرسه و تامین معاش اهل مدرسه بوده است .

بازار

بازار را ، كه در كنار ضلع شمالی مدرسه قرار دارد ، سقفی بلند از تاق ضربیهای خوش نما پوشانده و حجره های دو طرف آن در دو طبقه ساخته شده است . این بازارچه را پیشتر بازارچه بلند می خواندند و امروز بازار هنر می نامند . اكنون در حجره های این بازار دست سازهای بومی و سنتی به مشتریان عرضه می شود و در حجره های فوقانی ، صنعتگران بومی به ساختن این آثار مشغولند . هنوز هم در این بازار اشیایی به مشتریان فروخته می شود كه نامهای خاطره برانگیزی را به یاد می آورد : خاتم مینا ، قلمكار ، قلمزنی ، منبت ، سوخت ، تذهیب ، معرق ، گلابتون ، زریبافی … . از زمان ساخت مجموعه مدرسه و بازار و كاروانسرا سیصد سال می گذرد . به نظر می رسد بنای مدرسه مادر شاه در سال ۱۱۱۲ هجری قمری آغاز و تا سال ۱۱۲۸ به طول انجامیده است . تاریخهای نقش شده در گوشه و كنار این مدرسه ، زمان ساخت آن را مشخص می كند . در كتیبه ای سال ۱۱۱۴ و بر كتیبه چوبی دیگری سال ۱۱۱۹ و در نقش حك شده بر در مدرسه ، سال ۱۱۲۰ و در كتیبه ای به خط عبدالرحیم جزایری ، سال ۱۱۲۲ نقش است .

هتل عباسی اصفهان ( كهن ترین هتل جهان )-bcUJUEqZhv

اتاق ها و سوییت ها

مهمانسرای عباسی دارای ۲۲۵ باب اتاق ، سوئیت و آپارتمان است كه شامل اتاق های معمولی یك تخته و دو تخته ، چشم انداز و پردیس. سوئیت های معمولی ، قاجار ، صفوی ، سبز و نیز آپارتمان دو و سه خوابه بوده و همگی اتاق ها مجهز به سیستم های ایمنی ویژه و مطابق با اصول استانداردهای بین المللی و روز دنیا می باشند . نمای استثنایی و زیبای باغ و گنبد فیروزه ای مدرسه چهارباغ منظره ای چشم نواز و بدیع را برای اتاق های مشرف به باغ به ارمغان می آورد. تزئینات شگفت انگیز و معماری سبك قاجار و صفوی در برخی از سوئیت ها از جمله عناصر طراحی داخلیست كه در كمتر هتلی در دنیا نظیر آن یافت می شود.

هتل عباسی اصفهان ( كهن ترین هتل جهان )-p3myYrRNqF

رستورانها و سفره خانه ها

مهمانسرای عباسی با دارا بودن رستوران های فاخر، سفره خانه سنتی و كافی شاپ مجهز امكان انتخاب طیف وسیعی از غذاها و نوشیدنی ها و همچنین لذت بردن از فضایی منحصر به فرد را برای میهمانان گرامی فراهم می آورد. رستوران چهلستون ، سالن صبحانه ،كافه تریا نقش جهان ، سفره خانه سنتی ، چایخانه سنتی ،رستوران چشم انداز نام رستورانها و سفره خانه های هتل عباسی اصفهان می باشد .

هتل عباسی اصفهان ( كهن ترین هتل جهان )-auiLYXnorb

تالارهای پذیرایی

این هتل بین المللی كه در نوع خود یكی از كهن ترین هتل های جهان شناخته می شود. دارای ۱۱ تالار چند منظوره با ظرفیت های ۲۰ تا ۵۵۰ نفر جهت برگزاری انواع سمینارها، ضیافت ها و پذیرایی ها از مقامات رسمی و غیررسمی می باشد. تالار عباسی ، آینه ، فیروزه ، مرمر ، زرین ، نقش جهان ،عالی قاپو ، سیمین ، سیما نام تالارهای هتل عباسی اصفهان می باشد .

هتل عباسی اصفهان ( كهن ترین هتل جهان )-k7e8INjMfh

كلوپ ورزشی

مجموعه ورزشی شامل استخر، سونای خشك و بخار، جكوزی، سالن بدنسازی و خدمات ماساژ ساعات مفرح و نشاط آوری را برای میهمانان گرامی رقم می زند.” به اطلاع مهمانان و بازدید كنندگان محترم می رساند با توجه به شرایط موجود مجموعه ورزشی هتل تا اطلاع ثانوی تعطیل می باشد”

هتل عباسی اصفهان ( كهن ترین هتل جهان )-UsOfCLnaxU

محوطه باغ

بی تردید یكی از زیباترین بخش های مهمانسرا باغ آن است كه می تواند به عنوان نمونه ای از آن فضاهایی مطرح شود كه با عنوان باغ ایرانی در تمام جهان معروف است. آمیزه ای از آب و گیاه، هماهنگی فضاهای درون و بیرون، همشانه بودن دست سازهای انسان با پدیده های طبیعی و خلاصه ایجاد فضایی آرامش بخش از ویژگی های باغ مهمانسرای عباسی است. باغ مفرح و مصفای مهمانسرا با وسعتی بالغ بر ۶۰۰۰ مترمربع كه با وجود گل ها و درختان و نهری كه از وسط آن می گذرد،جلوه ای دلگشا و بدیع را به حیاط مهمانسرا بخشیده و محیطی گرم و خاطره انگیز را برای مهمانان فراهم می آورد.

هتل عباسی اصفهان ( كهن ترین هتل جهان )-D1Uh4xKDil

نحوه دسترسی

آدرس هتل : استان اصفهان ، اصفهان، خیابان چهار باغ عباسی، خیابان امادگاه، هتل عباسی اصفهان

تلفن : ۱۹-۳۲۲۲۶۰۱۰-۰۳۱

هتل عباسی اصفهان ( كهن ترین هتل جهان )-XEx4oSzTkW

هتل عباسی اصفهان ( كهن ترین هتل جهان )-PH7y1nf1oa

هتل عباسی اصفهان ( كهن ترین هتل جهان )-cyWkcqSem8



هتل عباسی اصفهان ( كهن ترین هتل جهان )-xgSUL5IuLx

هتل عباسی اصفهان ( كهن ترین هتل جهان )-yl8sI0gHln

هتل عباسی اصفهان ( كهن ترین هتل جهان )-9gIP9kTinA

هتل عباسی اصفهان ( كهن ترین هتل جهان )-Qmqt9iEdso

هتل عباسی اصفهان ( كهن ترین هتل جهان )-mjiS7GT8nD

نگاهی به معماری هتل عباسی

 

معماری هتل عباسی یا همان كاروانسرای مادر شاه، شباهت زیادی به میدان نقش جهان دارد

معماری ساختمان هتل عباسی یا همان كاروانسرای مادر، شباهت زیادی به میدان نقش جهان دارد. وقتی وارد این هتل زیبا می شوید، شاید ابتدا احساس كنید كه این بنا یك نسخه كوچكتر از میدان نقش جهان می باشد. معماری كاروانسرای مادر مانند سایر ساختمان های ساخته شده در دوران صفویه، تاكید زیادی روی تزئینات داشته است و قطعا روزگاری شما می توانستید كه در جای جای این كارواسرای زیبا كاشی كاری ها، چوب بری ها، شیشه كاری ها و … را ببینید.

سبك معماری هتل عباسی، سبك صفوی و بخشی از آن نیز قاجاری است. پلان معماری هتل عباسی به صورت چهار ایوانیست و در هر ایوان حجره‌های دو طبقه قرار دارند. شاید برایتان جالب باشد كه بدانید برخلاف تصور عموم، بازرگانان ثروتمند هنگام اقامت در كاروانسرا، اتاق‌های طبقه پایین را اغلب انتخاب می‌كردند، زیرا هم در تابستان خنك‌تر و هم به انبار كالاهایشان نزدیك‌تر بودند.

درآن زمان در صحن مركزی كاروانسرا سكویی دراز برای پیاده كردن بارها تعبیه شده بود و اصطبلهایی نیز برای تیمار چهارپایان باركش وجود داشت. ایوان شمالی كاروانسرا به بازارچه شاهی و ایوان جنوبی به باغ فتح آباد باز می شد كه امروز چیزی از آن آثار برجای نیست.

حیاط هتل عباسی با باغچه‌ها و گل‌های رنگارنگ زیبا شده است و نهر كوچكی به نام "فرّ شادی" از میان آن‌ عبور می كند.

در بازسازی كاروانسرا دو هدف در نظر بود: حفظ اصالت نمای بیرونی، و تبدیل حجره های كاروانسرا به اتاقهای مهمانسرا. نخست دیوارها و سقفها بازسازی گردید. سپس اجزای آسیب دیده مهار و قالب بندی شد و خشت خام با آجر یا بتون جایگزین گردید. اكنون در اتاقهای مجلل سمت شمالی، نمونه كامل و تقریبا دست نخورده دیوارهای قطور و تاق ضربی های مشهور به تاق و چشمه و تاقچه ها و رفهای سیصد سال پیش را می توان مشاهده كرد.

همچنین سعی شده است تا پنجره‌ها و درب‌ها شكل اولیه خود را حفظ كنند. پنجره‌های چوبی كه با هنر گره‌چینی آمیخته شده‌اند و درب‌ها نیز با نقاشی‌های خوش رنگ و لعاب، ضیافتی از رنگ به راه انداخته‌اند كه به نظر می‌رسد چندین روز باید وقت گذاشت تا بتوان تمام جزئیات و زیبایی‌های آنها كشف كرد.

 

هتل عباسی اصفهان ( كهن ترین هتل جهان )-QCOkKntu3P

 تركیب گچ‌بری، آینه‌كاری و نقاشی‌های خیره‌كننده لابی هتل اصفهان

آنچه با ورود به لابی هتل عباسی توجه‌تان را جلب می‌كند، تركیب گچ‌بری، آینه‌كاری و نقاشی‌های خیره‌كننده است كه ستون‌ها، سقف و دیوارها به آن مزین شده‌اند. این گچ‌بری‌ها در طبقه همكف تا 300 مترمربع مساحت دارند و تا زیر پلكان مارپیچ لابی ادامه دارند. تزئینات چوب روی آینه كه همگی هنر دست هنرمندان اصفهانیست، روی ستون‌ها و دیوارها خودنمایی می‌كنند. چوب نرده پلكان لابی نیز از چوب چنار پنجاه ساله است و طراحان نرده‌ها هنگام ساخت آن از نرده‌های كاخ هشت بهشت اصفهان الهام گرفته‌اند و به زیبایی هرچه تمام‌تر یك اثر هنری بدیع خلق كرده‌اند.

در طبقه اول هتل عباسی دو تابلوی آینه‌كاری شده زیبا كه طرحی از طاووس و شكوفه و درخت سرو را نشان می‌دهد، در بدو ورود نگاه‌ها را تسخیر می‌كند و شكوه و جلال خاصی به فضا بخشیده است. برای تزئین سقف طبقات بالا نیز یك سبك ابداعی به كار رفته كه به آن كُپ‌بری می‌گویند؛

در این سبك گچ بری را با آینه‌های محدب رنگی تركیب می‌كنند. شگفت‌زده می‌شوید اگر بدانید كه حدود شانزده هزار قرابه رنگی با این هدف در كوره‌های مخصوص ساخته شد و سپس آن‌ها را جیوه اندود كرده و به شكل آینه درآورده‌اند و سپس آن‌ها را شكسته و از هزاران قطعه آن در گچ بری سقف استفاده كرده‌اند.

 

هتل عباسی اصفهان ( كهن ترین هتل جهان )-nksHzv2neI

برخی از اتاق‌های هتل عباسی به سبك قاجاریه طراحی شده‌اند

اتاق های هتل عباسی كه تعدادش به 225 باب می‌رسد. برخی اتاق‌ها به سبك قاجاریه طراحی شده‌اند و برخی نیز حس اقامت در خانه‌ای اعیانی متعلق به دوران صفویه را به میهمانان منتقل می‌كند و چیدمان آن بسیار چشم نواز است. مبلمان، تخت‌ها، پرده‌ها و فرش‌ها همگی هارمونی خاصی دارند و در گچ بری‌ها و نقاشی‌های خیره‌كننده اتاق‌ها، باعث می‌شود تا میهمانان اقامتی خاطره انگیز داشته باشند.

تالارهای هتل عباسی

تالارهای هتل عباسی اصفهان مهمترین قسمت‌های هتل محسوب می‌شوند كه جلوه مهارت هنرمندان ایرانی را در آن‌ها می‌توانیم ببینیم. این تالارها با تزئینات چشمگیر و طراحی اعجاب‌انگیزشان، مجموعه‌ای كامل از عناصر هنر و معماری ایرانی اسلامی را در خود جمع كرده است.

هتل عباسی اصفهان ( كهن ترین هتل جهان )-rupcpINdhF

تالار زرین هتل عباسی تزئین شده با ورقه های طلا با پس زمینه سبز و آبی

با ورق‌های طلای قلمگیری‌شده‌اش در پس زمینه سبز-آبی دیوارها و رخ‌نمایی تذهیب و لایه‌چینی و گچبری‌های سقف، تنها گوشه‌ای از هنرنمایی هنرمندان ایرانیست. هماهنگی رنگی سقف سبزرنگ و دیوار آن، فرش و لوستر، زیبایی آن را دوچندان كرده است.

تالار عالی قاپو

تالار عالی قاپو هتل عباسی اصفهان را با الهام از كاخ عالی قاپو و اتاق موسیقی‌اش ساخته‌اند

تالار عالی قاپو هتل عباسی اصفهان را با الهام از كاخ عالی قاپو و اتاق موسیقی‌اش ساخته‌اند، به گونه‌ای كه با ورود به آن به سقف زیبایش خیره خواهید ماند. تُنگ‌بری از عناصر اصلی تزئینات این تالار است. در تنگ بری نقوشی به شكل تنگ در سقف و دیواره‌های بنا ایجاد می‌كنند كه بستگی به هنر دست طراح آن دارد و این طراحی به بهترین شكل خود در تالار عالی قاپو خود را نشان می‌دهد. تنگ بری تنها زینت این تالار نیست، تزئینات گچبری، نقاشی و قطاربندی سبب شده سالن عالی قاپو در رده یكی از شاهكارهای معماری سده‌های اخیر ایران قرار گیرد.

در ورودی این تالار كوچك را‌ كه به راهروی ورودی رستوران چهلستون باز میشود، استاد چایچی ساخته است. این در از چوب گردوی كهنسال ساخته شده و با نقش اسلیمی زینت یافته است.

 

 

هتل عباسی اصفهان ( كهن ترین هتل جهان )-AA1GzVYiUb

تالار آیینه

هتل عباسی اصفهان ( كهن ترین هتل جهان )-o4cFSX8OHu

دیوارهای تالار آیینه هتل شاه عباسی به رنگ سبز روشن است

 

این تالار در طبقه همكف مهمانسرا قرار دارد و ورودی آن به سرسرای رستوران باز می شود. دیوارهای این تالار به رنگ سبز روشن است و برروی آن خیره كننده ترین نمونه های تذهیب و لایه چینی و قلم گیری طرحهای ختایی صفوی و گچبری روی آینه كار شده است فقط برای تذهیب و لایه چینی این تالار، بیست هزار ورق طلای معروف به هندی به كار رفته است. پوشش دیوا و سقف با ورق طلا به این منظور است كه درخشندگی آن با گذر زمان حفظ گردد و سیاه نشود . روی این پوشش طلایی قلم گیری شده است.

هتل عباسی اصفهان ( كهن ترین هتل جهان )-lzkLp6bDbg

تالار نقش جهان

تالار نقش جهان یكی از زیباترین تالارهای هتل عباسی اصفهان است

 

تالار نقش جهان یكی از زیباترین تالارهای هتل عباسی اصفهان است كه در طبقه همكف قرار گرفته است. این تالار با كتیبه بزرگ قدیمی و گره‌چینی‌های خاص در درب‌ها، پنجره‌ها و سایر قسمت‌های تالار و همچنین شیشه‌های رنگارنگش كه نور را با زیبایی هر چه تمام‌تر منعكس می‌نماید، از میهمانان دلربایی می‌كند. رنگ‌های گرم به كار برده شده در جای جای تالار آرامشی وصف‌ناپذیر به همراه دارد.

 

تالار فیروزه



هتل عباسی اصفهان ( كهن ترین هتل جهان )-1r2vb2ekj9

تالار فیروزه هتل عباسی مكانی مناسب برای برپایی مهمانی ها، ضیافت ها و نمایشگاه های جانبی

 

رنگ فیروزه ایِ جای گرفته در زمینه ای از ورق های طلا، گویی زیباترین و خاص ترین كاغذ دیواری جهان را برای تالار فیروزه پدید آورده است. هنر كُپ بری در اینجا نیز با هنر نقاشی، آینه كاری و گچبری ویژه تالار هم نشین شده و تركیب بی بدیلی را خلق كرده است. آینه های محدب فیروزه ای رنگ با نقوش برجسته و ریزه كاری های هنرمندانه آن نیز در كنار ورقه های طلایی دیوار خودنمایی می كند. نرده ها و چیدمان داخلی خاص سالن نیز به مجموعه زیبایی ها افزوده و این تالار را به مكانی مناسب برای برپایی مهمانی ها، ضیافت ها و نمایشگاه های جانبی همایش ها تبدیل نموده است. 

 

تالار مرمر هتل عباسی

هتل عباسی اصفهان ( كهن ترین هتل جهان )-uiYVUONOsG

تالار مرمر هتل عباسی

 

تالار بعدی، تالار مرمر است؛ هنرهای به كار رفته در سقف، آیینه‌كاری‌های ظریف و تناسب رنگ‌ سنگ‌های مرمر در كف سالن با دیوارها و دیگر تزئینات، این تالار را به یكی از زیباترین سالن های اصفهان بدل كرده است.

 

تالار و رستوران چهلستون

هتل عباسی اصفهان ( كهن ترین هتل جهان )-97hyIEcivn

رستوران چهلستون هتل عباسی جلوه دیگری از معماری عصر صفوی و قاجار را نشان میدهد

 

پا كه به تالار چهلستون می گذاری، خودت را در مغناطیس زیبایی و ظرافت احساس می كنی. رستوران چهلستون نیز با زیبایی های خود جلوه دیگری از معماری عصر صفوی و قاجار را نشان میدهد. تابلوهای نقاشی كه روی دیوارها می‌بینید، در دو سبك صفوی و قاجار كشیده شده‌اند. سقف این رستوران مانند گره چینی سقف ایوان چهلستون ساخته شده است ،‌با این تفاوت كه سقف ایوان چهلستون با چوب آلت بندی شده است ، در حلی كه سقف رستوران عینا با همان طرح ، گچبری و نقاشی گردیده است . صندلی های طرح داریوش الهام گرفته از صندلی داریوش كبیر در نقوش سنگی تخت جمشید، هنرنمایی دیوارها و سقف، ستون ها، نرده ها و كفپوش ها، درها و شیشه ها و حتی چراغ ها و آویزهای سقف، زیبایی را در میانه این تالار مكرر می كند.

 

نگاهی كوتاه به سایر بخش های هتل عباسی

هتل عباسی اصفهان ( كهن ترین هتل جهان )-AJgShzSVHo

عكس از هتل عباسی در اصفهان

 

سایر قسمت‌های جذاب میهمانسرای عباسی عبارتند از سالن صبحانه، كافه تریای نقش جهان، سفره خانه سنتی، چای خانه سنتی و رستوران چشم انداز كه هركدام با فضایی دلنشین و متفاوت میزبان میهمانان‌اند. عناصر تزئینی شاخص سالن صبحانه، تنگ‌بری، استفاده از رنگ‌های ملایم،گچ بری‌ها و طلاكاری هاست، در كافه تریا، نقاشی‌های دیواری توجه‌تان را جلب خواهد كرد كه آمیزه‌ای از هنر اصیل ایرانی با رنگ‌هایی دلنشین است. سفره خانه سنتی در انتهای محوطه باغ هتل و در ضلع شرقی آن جای گرفته و سقف خشتی و گچ‌بری‌های ساده‌اش در كنار صندلی‌ها و تخت‌های سنتی، فضایی آرام و دنج دارد. در ضلع شمالی هتل، چای خانه سنتی به چشم می‌خورد كه كاشی‌كاری‌ها، نمای آجری برخی از دیوارها و ایوان‌های دو طبقه‌اش، نظرتان را جلب خواهد كرد. در بام هتل عباسی نیز یك رستوران فضای باز به نام رستوران چشم‌انداز تعبیه شده است كه نمایی 360 درجه از شهر را زیر پایتان میگستراند.

هتل عباسی اصفهان ( كهن ترین هتل جهان )-R8neN5Ckhb

هتل عباسی اصفهان ( كهن ترین هتل جهان )-AAqVw50Oid