ریپورتاژ آگهی
دمنوش های خوشمزه و مفید برای هضم غذا

دمنوش های خوشمزه و مفید برای هضم غذا

دمنوش های زیادی نه تنها در ایران بلكه در دنیا وجود دارند كه با توجه به خواصشان طرفداران زیادی دارند . بیشتر دمنوش های آرامش بخش و دمنوش های لاغری شناخته شده اند
  • 1400/12/28
  • استان : تهران
  • شهر : تهران
  • دسته : غذاهای محلی ایران

دمنوش های زیادی نه تنها در ایران بلكه در دنیا وجود دارند كه با توجه به خواصشان طرفداران زیادی دارند . بیشتر دمنوش های آرامش بخش و دمنوش های لاغری شناخته شده اند اما اگر بعد از یك پر خوری و زیاده روی در خوردن باعث معده درد و ناراحتی دستگاه گوارشتان شدید در این مطلب دمنوش های خوشمزه و مفید برای هضم غذا را آورده ایم تا با خوردن آنها مشكلتان رفع شود . دمنوش ها در طب سنتی هم جایگاه ویژه ای دارند و برای موارد مختلف تجویز می شود . نوشیدن یك فنجان چای یا دمنوش گیاهی برای تسكین علائم ناراحتی معده و بهبود هضم غذا و همچنین از بین بردن حالاتی مثل دردهای شكمی، نفخ، سوزش معده، ریفلاكس و حالت تهوع بسیار مؤثر است.پس با ماهمراه شوید .

دمنوش های خوشمزه و مفید برای هضم غذا-xAkQiZomWJ

دمنوش بابونه

چای بابونه، یكی از خوش طعم‌ترین و آرام‌بخش‌ترین انواع چای برای شل كردن عضلات گوارشی و كمك به درمان سوء‌هاضمه، نفخ شكم، حالت تهوع، اسهال، یبوست و استفراغ است. خوردن این چای بعد از شام و قبل از اینكه به رختخواب بروید، اثرات آرام‌بخشی بر سیستم گوارش و هضم غذا می‌گذارد و به شما كمك می‌كند تا خواب باكیفیت‌تری را تجربه كنید. از طرف دیگر این دمنوش در بهبود علائم ریفلاكس و كاهش آنزیم‌های گوارشی نیز تأثیر مطلوبی دارد.

دمنوش های خوشمزه و مفید برای هضم غذا-Ty4hdWdsZR

دمنوش نعناع

نعناع یك دمنوش هضم سریع غذا و انتخابی بی‌نظیر برای ناراحتی‌های معده است. بررسی ۱۴ مطالعه انجام شده روی دمنوش نعناع بر روی ۱۹۲۷ نفر نشان می‌دهد كه خوردن نعناع و بوییدن عطر آن می‌تواند مشكلات مربوط به درد معده در كودكان را كاهش دهد. برخی مطالعات حاكی از آن است كه بوییدن عطر نعناع موجب جلوگیری از حالت تهوع و استفراغ می‌شود. دمنوش نعناع می‌تواند با كاهش انقباضات عضلانی گوارشی، ناراحتی، درد و نفخ معده را برطرف كند و همچنین در بهبود و از بین بردن مسمومیت‌های غذایی نیز نقش مهمی دارد. خاصیت ضد باكتریایی دمنوش نعناع به بدن كم می‌كند تا باكتری‌های مضر بدن را از بین ببرد. این دمنوش بر درمان سندرم روده تحریك پذیر و همچنین از بین بردن مشكلات گوارشی تأثیر زیادی دارد و می‌تواند مشكلات مربوط به روده بزرگ را نیز درمان كند.
برای تهیه دمنوش نعناع ۷ تا ۱۰ برگ نعناع تازه یا ۱ عدد دمنوش كیسه ای نعناع را در ۱ فنجان (۲۵۰ میلی لیتر) آب جوش بریزید و بعد از ۱۰ دقیقه بنوشید.

دمنوش های خوشمزه و مفید برای هضم غذا-8V3elU9fjl

دمنوش زنجبیل

دمنوش زنجبیل یك دمنوش هضم سریع غذا است كه مطالعات انجام شده روی این دمنوش نشان می‌دهد در كاهش نفخ، درد شكم، سوء‌هاضمه و منظم كردن حركات روده نیز تأثیر بسیار خوبی دارد. چای زنجبیل به دمنوش طبیعی برای درمان مشكلات مربوط به معده است كه به تجزیه غذا و تسریع سوخت و ساخت بدن نیز كمك زیادی می‌كند. اگر هنوز از خودتان می‌پرسید بعد از غذا چه دمنوشی بخوریم بهتر است یك بار دمنوش زنجبیل را امتحان كنید تا از طعم لذیذ آن و اثرات آرام‌بخش آن روی معده خود متعجب شوید.
برای تهیه دمنوش زنجبیل ۲ قاشق غذاخوری (۲۸ گرم) قطعات كوچك ریشه زنجبیل را به ۲ فنجان آب (۵۰۰ میلی لیتر) اضافه كرده و بگذارید ۱۰ تا ۲۰ دقیقه بجوشد، در پایان آن را صاف كرده و بنوشید.
همچنین می توانید ۱ عدد دمنوش كیسه ای زنجبیل را به مدت چند دقیقه داخل ۱ فنجان آب جوش قرار دهید.

 

دمنوش های خوشمزه و مفید برای هضم غذا-ek3TWnSR5q

دمنوش رازیانه

رازیانه یك گیاه با خاصیت ضد باكتریایی و عطر و طعمی جذاب است كه یك درمان بی‌نظیر برای یبوست، نفخ شكم، معده درد، اسهال محسوب می‌شود. خوردن یك فنجان دمنوش رازیانه می‌تواند موجب تسكین علائم قاعدگی و همچنین حالت تهوع شود و به شدت روی هضم غذا و بهبود وضعیت روده‌ها تأثیر می‌گذارد.
برای درست كردن دمنوش رازیانه كافیست ۱ فنجان (۲۵۰ میلی لیتر) آب جوش را روی ۱ قاشق چای خوری (۴ گرم) تخم رازیانه بریزید و بگذارید ۵ تا ۱۰ دقیقه دم بكشد، سپس آن را از صافی عبور داده و میل كنید.از دمنوش كیسه ای رازیانه یا ریشه رازیانه تازه نیز می توان برای این كار استفاده كرد.

دمنوش های خوشمزه و مفید برای هضم غذا-wBqXV95fkD

دمنوش چای سبز

تاكنون مطالعات زیادی روی دمنوش چای سبز انجام شده است و خواص و مزیت‌های بی‌شماری برای این چای به ثبت رسیده است. این دمنوش یك روش درمان طبیعی برای اسهال، عفونت‌های هلیكوباكتر پبلوری است. از طرف دیگر بررسی‌ها نشان داده است كه مواد موجود در این دمنوش می‌تواند در درمان ضخم معده، علائم سوء‌هاضمه، نفخ شكم و دردهای شكمی بسیار مؤثر باشد. خاصیت ضد التهابی چای سبز می‌تواند به كاهش گرفتگی معده و از بین بردن التهاب و ورم معده كمك كند و موجب بهبود روند هضم شود. این چای تأثیر زیادی بر كاهش وزن دارد و آنتی اكسیدان‌های موجود در آن می‌تواند به تقویت متابولیسم بدن كمك كند. از طرف دیگر این دمنوش هضم سریع غذا می‌تواند به شما كمك كند تا بعد از خوردن یك وعده غذای مفصل، احساس بهتری را تجربه كنید.
برای تهیه دمنوش، به ازای هر نفر یك قاشق مرباخوری چای سبز را در قوری ریخته و برای هر قاشق یه لیوان آب داغ اضافه كنید. بگذارید ۸ الی ۱۰ دقیقه دم بكشد و آن را میل كنید.
نوجه داشته باشید كه چای سبز مانند چای سیاه نیاز به دمكشیدن بر روی حرارت ندارد.

دمنوش های خوشمزه و مفید برای هضم غذا-HfGxHmeW4b

دمنوش شیرین بیان

قرن‌ها است كه از دمنوش شیرین بیان در طب سنتی به عنوان داروی گیاهی مؤثر برای بهبود وضعیت گوارشی استفاده می‌شود. این دمنوش از معده در برابر اسید اضافی محافظت می‌كند و در پیشگیری و درمان زخم معده نیز بسیار مؤثر است. تركیبات موجود در دمنوش شیرین بیان موجب بهبود اسپاسم روده می‌گردد و به عنوان یك دمنوش هضم سریع غذا شناخته می‌شود.

دمنوش های خوشمزه و مفید برای هضم غذا-fR1nvAEyqW

دمنوش چای سیاه

بهتر است بدانید چای سیاهی كه ما ایرانی‌ها روزانه چند وعده می‌نوشیم، یكی از مؤثرترین انواع دمنوش‌ها برای تقویت ایمنی بدن و بهبود وضعیت روده است. نوشیدن چای سیاه به عنوان دمنوش هضم سریع غذا می‌تواند بر سلامت روده تأثیر زیادی بگذارد و موجب بهبود هضم غذا شود. از طرف دیگر این دمنوش با به حداقل رساندن ناراحتی‌های گوارشی تأثیر مستقیمی بر بهبود عملكرد روده‌ها دارد.
برای تهیه چای سیاه ۱ عدد چای كیسه ای را در ۱ فنجان (۲۵۰ میلی لیتر) آب جوش بریزید و به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه منتظر بمانید تا دم بكشد، همچنین می توانید از برگ های چای سیاه برای این كار استفاده كنید.

دمنوش های خوشمزه و مفید برای هضم غذا-43VEiHqXCM

دمنوش ریشه قاصدك

شاید در مورد دمنوش ریشه قاصدك نسبت به سایر دمنوش‌هایی كه تا الان اشاره شد، كمتر شنیده باشید. اما این دمنوش هضم سریع غذا در كاهش علائم مربوط به گرفتگی و درد معده بسیار مؤثر است. دمنوش ریشه قاصدك به بدن كمك می‌كند تا مواد غذایی را بهتر تجزیه كند و موجب بهبود میزان انسولین در بدن شود. از طرف دیگر این دمنوش در كاهش فشار خون و تقویت سیستم ایمنی بدن نیز بسیار مؤثر است و از ایجاد مشكلات گوارشی جلوگیری می‌كند. این چای با افزایش شمار گلبول‌های سفید خود قدرت دفاعی بدن را افزایش می‌دهد و با باكتری‌های مضر روده مقابله می‌كند.
قاصدك با مقابله با التهاب و كاهش تولید اسید معده از زخم معده پیشگیری می كند.برای تهیه دمنوش قاصدك ۲ فنجان گل قاصدك را با ۴ فنجان آب مخلوط كرده و روی حرارت بگذارید تا به جوش بیاید، سپس از روی حرارت برداشته و بعد از ۵ تا ۱۰ دقیقه صاف كنید و بنوشید.

دمنوش های خوشمزه و مفید برای هضم غذا-WIA4OnRVc3

دمنوش ریشه كوشاد

كوشاد از گیاهان گلداری است كه در سراسر دنیا رشد كرده و ریشه آن از صدها سال پیش برای افزایش اشتها و درمان بیماری های معده استفاده می شده است.اثربخشی ریشه كوشاد از تركیبات تلخی به نام ایریدوئید نشات می گیرد كه باعث افزایش تولید آنزیم ها و اسیدهای گوارشی می شود.علاوه بر این مطالعه ای نشان داده نوشیدن تركیب آب و ریشه كوشاد باعث افزایش جریان خون به سیستم گوارشی شده و هضم را بهبود می بخشد.
برای تهیه دمنوش ریشه كوشاد كافیست نصف قاشق چای خوری (۲ گرم) ریشه خشك كوشاد را به مدت ۵ دقیقه در ۱ فنجان آب جوش دم كنید و در پایان آن را از صافی عبور دهید. برای بهبود هضم این دمنوش را قبل از وعده غذایی میل كنید.

 

دمنوش های خوشمزه و مفید برای هضم غذا-f1bhY1E3sp

دمنوش برگ سنا

سنا گیاهی گلدار است كه به خانواده گیاهان كاسیا تعلق داشته و حاوی ماده شیمیایی به نام سنوزوئید است كه در روده بزرگ تجزیه شده و به آرام سازی عضلات و بهبود حركات روده كمك می كند.مطالعات نشان داده مصرف سنا چه در كودكان و بزرگسالان برای درمان یبوست مفید است و از دمنوش آن نیز معمولا برای درمان یبوست استفاده می شود، اگرچه مصرف بیش از حد آن ممكن است باعث بروز اسهال شود.
برای تهیه دمنوش برگ سنا ۱ قاشق چای خوری (۴ گرم) برگ سنای خشك را در ۱ فنجان (۲۵۰ میلی لیتر) آب جوش بریزید و بگذارید ۵ تا ۱۰ دقیقه دم بكشد. برای این كار می توانید از دمنوش كیسه ای سنا نیز استفاده كنید.

دمنوش های خوشمزه و مفید برای هضم غذا-f6ok0uapVv

دمنوش هل

دانه هل تقویت كننده معده و همچنین ضد نفخ است. برای رفع بوی نامطبوع سیر و پیاز در دهان میتوان از دمنوش هل استفاده كرد؛ البته از اینكه این دمنوش به هضم و گوارش هر چه بهتر غذا هم كمك میكند نباید غافل شد. ماده متانول در هل اسید معده را كاهش میدهد و معده درد، یبوست، حالت تهوع و سوزش سر دل را بهبود میبخشد.

برای تهیه دمنوش هل، دانه های هل را كوبیده و در یك فنجان آب جوش بریزید. پس از ۸ الی ۱۰ دقیقه میتوانید با عسل آن را شیرین كنید و میل بفرمایید.

دمنوش های خوشمزه و مفید برای هضم غذا-XF80h9LXu6

دمنوش بهارنارنج

بهارنارنج تقویت كننده دستگاه گوارش، اشتهاآور و ضد سرفه است؛ همچنین یك گیاه آرام بخش برای سیستم عصبی بدن است.برای تهیه دمنوش بهارنارنج، یك قاشق غذاخوری بهارنارنج را در قوری آب جوش بریزید و اجازه دهید تا ۱۵ الی ۲۰ دقیقه دم بكشد. حال میتوانید میل كنید!

دمنوش های خوشمزه و مفید برای هضم غذا-mTsiLRBede

دمنوش پوست پرتقال

این دمنوش برای هضم بهتر و سریع تر غذا، همچنین درمان نفخ، حالت تهوع، استفراغ و سوزش سر دل موثر است.پوست پرتغال را بگیرید و قسمت سفید پوست را از قسمت نارنجی جدا كنید زیرا طعم دمنوش را تلخ میكند. پوست ها را شسته و در آب خنك بگذارید تا تلخی آن گرفته شود. حال پوست پرتغال را بر روی پارچه ای تمیز گذاشته تا آب آن گرفته شود. میتوانید پوست ها را خشك كنید و سپس دمنوش را تهیه كنید. ( اینجوری خوشمزه تر میشه!)

برای تهیه دمنوش، پوست پرتغال را با مقداری چوب دارچین در قوری آب جوش ریخته و بگذارید به مدت نیم ساعت دم بكشد. برای شیرین كردن آن میتوانید از نبات استفاده كنید. دمنوش شما حاضر است نوش جان!

دمنوش های خوشمزه و مفید برای هضم غذا-f3GLznX9bK

نكات احتیاطی

اگرچه مصرف دمنوش های گیاهی معمولا برای افراد سالم بی خطر است اما هنگام اضافه كردن هر نوع دمنوش جدید به رژیم غذایی خود باید احتیاط لازم را داشته باشید.

در حال حاضر درباره بی خطر بودن برخی انواع دمنوش برای كودكان، زنان باردار و مادران شیرده مطالعات كافی انجام نشده است.

برخی دمنوش ها ممكن است با بعضی از داروها تداخل داشته باشند.

مصرف بیش از حد دمنوش های گیاهی ممكن است با عوارضی همچون اسهال، حالت تهوع یا استفراغ همراه باشد.

برای شروع بهتر است از مقادیر كم دمنوش شروع كرده و به واكنش بدن نسبت به آن توجه داشته باشید. همچنین اگر از بیماری خاصی رنج می برید یا داروی خاصی مصرف می كنید قبل از مصرف دمنوش با پزشك مشورت كنید.