ریپورتاژ آگهی
نكات طبیعت گردی كه باید به خاطر سپرد

نكات طبیعت گردی كه باید به خاطر سپرد

طبیعت گردی یا اكو توریسم یكی از شاخه های گردشگری است كه طرفداران بیشماری دارد و تقریبا تمام شهرنشینان دوست دارند در تعطیلات به آغوش طبیعت بروند و از این نعمت خدا نهایت لذت را ببرند
  • 1400/12/26
  • استان : تهران
  • شهر : تهران
  • دسته : اخبار گردشگری
آدرس : تهران
تلفن : 66059000-021

طبیعت گردی یا اكو توریسم یكی از شاخه های گردشگری است كه طرفداران بیشماری دارد و تقریبا تمام شهرنشینان دوست دارند در تعطیلات به آغوش طبیعت بروند و از این نعمت خدا نهایت لذت را ببرند .طبیعت گردی علاوه بر اكسیژن فراوانی كه به بدن می رساند فواید جسمی و روحی زیادی دارد. این فواید می تواند كاهش استرس و یا جلوگیری از پوكی استخوان باشد. اما برخلاف راه رفتن روی تردمیل و یا پیاده رو، نكات مهم برای طبیعت گردی چیزی غیرقابل پیش‌بینی‌تر است. در این مطلب با نكات طبیعت گردی كه باید به خاطر سپرد تا سفری لذتبخش و خاطره انگیز را داشت ، آشنا می شویم .

اطلاعات

باید تا جای ممكن دربارة مقصد مورد نظر اطلاعات داشته باشید. در مورد جاده ها، مسیر، آب و هوا، میزان استراحت مورد نیاز و … حتماً تحقیق كنید. درجه سختی مسیر یكی از مهم ترین اطلاعاتی است كه قبل از شروع سفر باید در دست داشته باشید. درجه سختی را معمولاً در مقیاس بین ۱ تا ۱۰ اعلام می كنند و هرچه این عدد بیشتر باشد، مسیر سخت تری را پیش‌رو خواهید داشت.

آمادگی جسمانی

آمادگی جسمانی برای شروع یك پیمایش بسیار ضروری است. این امر زمانی كه درجه سختی مسیر بیشتر باشد پیش از پیش اهمیت پیدا می كند. قدم گذاشتن در مسیرهای دشوار بدون آمادگی جسمانی كافی می تواند بسیار خطرناك بوده و حتی جان شما را تهدید كند. بنابراین، پیش از شروع پیمایش حتماً بدن خود را آماده سازید. این آماده سازی ممكن است شامل آماده سازی از هفته و یا ماه ها قبل برای مسیرهای طولانی و سخت، و یا گرم كردن بدن از قبل شروع یك روز پیاده روی در طبیعت باشد.

با بار سبك  سفر كنید

اولین و مهمترین توصیه سبك بودن كوله سفر شما است. پر واضح است، هرچه سبك‌تر سفر كنید، انرژی كمتری در حمل و نقل مصرف خواهید كرد، دوم اینكه، باعث می‌شود، بتوانید از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده كنید. سوم اینكه، بار كردن و همراه داشتن وسایل كمتر و غیر ضروری حس خود كم بینی و ضعف اقتصادی جامعه میزبان را كمتر تحریك می‌كند.

نكات طبیعت گردی كه باید به خاطر سپرد-9c6vi3gwqO

پوشیدن لباس ساده و مناسب

لباس‌های ساده، زود خشك شو، آستین بلند و به رنگ‌های متداول در طبیعت به تن كنید. ساده بودن بهترین راه برای ارتباط با مردم محلی می‌باشد. لباس‌هایتان را مناسب فصلی كه در آن سفر می‌كنید، انتخاب كنید. جوراب اضافی همیشه همراه خود داشته باشید. با این وجود، لباس زیاد با خود حمل نكنید.در انتخاب لباس مورد نظر برای پیمایش، یك قانون طلایی را همیشه در نظر داشته باشید: لباس شما باید تا جای ممكن راحت و كاربردی باشد. برای مثال، از پوشیدن شلوار جین خودداری كنید، چراكه اصلاً راحت نیستند. در طول مسیر پیمایش توصیه می شود از كلاه آفتابی استفاده كنید تا جلوی تابش مستقیم خورشید به سر و صورت شما گرفته شود. همیشه لباس اضافه همراه خود داشته باشید. با توجه به شرایط آب و هوایی،‌ ممكن است هوا بارانی و یا برفی شود. حتی در روزهای بهاری و تابستانی هم گرمای هوا ممكن است باعث تعرق زیاد شما شده و احتیاج به تعویض پوشاك پیدا كنید.

كفش ها

تا جای ممكن از كفش های مخصوص پیاده روی و یا دویدن استفاده كنید. استفاده از كفش های محكم كوه نوردی برای مسیرهای سخت نیز توصیه می شود. تا جای ممكن سعی كنید كفشی را انتخاب كنید كه ضدآب باشد. قبل از پوشیدن كفش برای شروع پیمایش و پیاده روی، حتماً از آن برای مدتی استفاده كنید تا از راحتی پای خود هنگام استفاده از آن مطمئن شوید.

مواد غذایی

انتخاب نوع و حجم مواد غذایی نیز به درجه سختی مسیر بستگی خواهد داشت. در تورهای طبیعت گردی آسان، تنوع مواد غذایی و خوراكی ها ممكن است یكی از جاذبه های این پیمایش باشند. ولی در مسیرهای دشوار و حرفه ای تر، انتخاب مواد غذایی خود را حتماً محدود به مواد غذایی ضروری، سبك و پر انرژی كنید.

نكات طبیعت گردی كه باید به خاطر سپرد-U9loHavDHy

تجهیزات

تجهیزات شما نیز باید سبك و بسیار ضروری باشند. برخی از ضروری ترین وسایلی كه در طول پیمایش ها احتمالاً به آن ها احتیاج پیدا خواهید كرد، شامل بطری آب، كرم ضد آفتاب، پشه گیر و كمك های اولیه می شود.

انتخاب مسیر كوتاه و مسیر مناسب با توان بدنی

مسیر طبیعت گردی تان را كوتاه تر از مسیری كه در یك روز معمولی پیاده روی می كنید انتخاب كنید. می شود گفت كه زمان مورد نیاز برای یك طبیعت گردی نرمال ساعتی حدود ۳ كیلومتر است كه البته این بسته به توان بدنی متغیر است. برای تخمین درست این زمان علاوه بر طول مسیر باید شیب ها را نیز در نظیر بگیرید. مطمئن باشید كه بعد از دو سه سفر طبیعت گردی، خودتان متوجه خواهید شد كه برای هر مسیر چه زمانی نیاز خواهید داشت.

آشنایی با مسیر

هنگامی كه مسیری برای طبیعت گردی انتخاب كردید، نقشه ای از منطقه پیدا كنید و گزارشات و داده های موجود را مطالعه كنید. از منابع آنلاین موجود استفاده كنید. در مورد اینكه نقطه شروع و پایان مسیر كجاست اطلاعات كسب كنید. اگر امكان دارد كه در جایی از مسیر اشتباهی مسیر دیگری را دنبال كنید آن را یادداشت كنید و یا روی نقشه علامت بزنید. همچنین می توانید با اینكار محل مناسبی برای صرف ناهار انتخاب كنید و با برنامه ریزی در زمان مناسب به آن جا برسید.

نكات طبیعت گردی كه باید به خاطر سپرد-NjcTUsh6HE

چك كردن آب و هوا

از دیگر نكات مهم برای طبیعت گردی علاوه بر شناسایی مسیر، آگاه شدن از وضعیت آب و هوایی است. چك كردن آب و هوا هم در موقع انتخاب مسیر هم چند ساعت قبل از زمانی كه می خواهید سفرتان را شروع كنید، به شما این امكان را می دهد كه به خوبی لباس های مورد نیازتان را انتخاب كنید.

حتما به یك فرد آشنا بگویید كه كجا می روید

بسیار مهم است كه كسی كه در طول سفر همراهتان نیست، برنامه را بدانید و در زمان نگرانی بتوانید برای كمك اقدام كند. در نظر داشته باشید كه منظورمان از “زمان نگرانی” چندین ساعت بعد از زمانی است كه قرار بوده مسیر راه پیموده باشید. زیرا چند ساعت تاخیر می تواند دلایلی مثل پیاده روی آرام تر از حد معمول، منظره های دیدنی و شاید آسیبی سطحی در پایتان باشد. اما زمانی كه این چند ساعت نیز سپری شدند و خبری از شما نشد، آن شخص میتواند اقدامات لازم را انجام دهد.

نكات طبیعت گردی كه باید به خاطر سپرد-aR94gKWoih

به همراه داشتن لوازم  ضروری

۱۰ ملزومات سفر به تدریج از یك لیست از موارد به یك لیست از سیستم‌ها تبدیل گشته است. این نكات مهم برای طبیعت گردی سیستم هایی هستند كه باید در سفرتان با شما باشند كه در معرض خطر بالقوه بتوانید از آن ها استفاده كنید. بسته به طول و دورافتاده‌گی پیاده روی شما، این سیستم را گسترش داده یا به حداقل برسانید. به عنوان مثال، در یك مسیر كوتاه تابستان در نزدیكی خدمات دیگر، یك پتو نجات جمع و جور كافی است. با این حال، یك طبیعت گردی زمستانی طولانی نیازمند لوازم بیشتری است. در اینجا ۱۰ سیستم ضروری وجود دارد:
راهنمای مسیر (نقشه و قطب نما)لوازم حفاظت از خورشید (عینك آفتابی و كرم ضد آفتاب)لباس اضافینور (چراغ جلو / چراغ قوه)كمك‌های اولیهآتش (كبریت‌های ضدآب/فندك/شمع)كیت تعمیر و ابزارتغذیه (مواد غذایی اضافی)آبرسانی (آب اضافی)پناهگاه اضطراری (چادر/روكش چادر/كیسه زباله)

این لیست ممكن است دلهره آور باشد، اما هنگامی كه شما آن را در طبیعت گردی خود جای دهید، می بینید كه زیاد هم بد نیست. بسیاری از این موارد چیزی است كه شما برای رفتن به یك پیك نیك بسته بندی می كنید.

پیمایش های چند روزه

اگر پیمایش شما چند روز به درازا خواهد انجامید، بسته بندی وسایل و جمع كردن كوله پشتی دشوارتر خواهد بود. چراكه به وسایل بیشتری احتیاج خواهید داشت. به صورت یك قانون كلی، عموماً یك لباس برای حركت و پیاده روی در طول روز، و لباس دیگری برای خوابیدن در نظر بگیرید. بهترین رویكردی كه برای سفرهای چند روزه می توانید داشته باشید آن است كه تا جای ممكن سبك سفر كنید.

كوله پشتی

اگر قصد شركت در تور طبیعت گردی دارید و می خواهید همراه خود یك كوله پشتی ببرید،‌ حتماً در مورد كیفیت و راحتی آن اطمینان حاصل كنید. حمل كوله پشتی های غیر استاندارد نه تنها بسیار دشوارتر خواهد بود، بلكه ممكن است به گردن و ستون فقرات شما آسیب برسانند. یك كوله پشتی مناسب باید قادر باشد وزن را به خوبی در بدن شما تقسیم كند و بدون حس كردن فشار بیش از حد روزی عضوی خاص، به حركت در مسیر ادامه دهید. تهیه یك كوله پشتی ضدآب نیز مزیت بیشتری برای شما به همراه خواهد داشت.

 

نكات طبیعت گردی كه باید به خاطر سپرد-ddPAO4EU7I

توجه به سلامت پزشكی

به سابقه و سلامت جسمانی خود توجه كنید. شركت در پیمایش هایی با درجه سختی بیشتر از ۷ و ۸ واقعاً كار طاقت فرسایی بوده و در صورت وجود سوابق پزشكی، ممكن است برای شما بسیار خطرناك باشد. در صورتیكه سابقه بیماری های قبلی دارید، توصیه می كنیم در مسیرهای با درجه سختی نهایتاً ۳ و یا ۴ شركت كنید.

شركت خردسالان

اگرچه دورهم بودن تمام اعضای خانواده مزیت بزرگی است و لذت فراوانی دارد، ولی شركت نوزادان در تورهای طبیعت گردی را هرگز توصیه نمی كنیم، حتی اگر درجه سختی مسیر ۱ باشد. شركت كودكان زیر ۷ سال در مسیرهایی با درجه سختی بیش از ۴ نیز توصیه نمی شود.

تقلید كنید

بسیاری از طبیعت گردان حرفه ای كه امروزه مشاهده می كنید، با نگاه كردن به رفتارهای بقیه در چند طبیعت گردی یك روزه و چند روزه كه مثلا چطور قدم بردارند، چطور كوله را تنظیم كنند و … حرفه ای شدن اند. علاوه بر دقت كردن به باقی همسفران، هرجا كه سوالی داشتید یا چیزی برایتان گنگ بود بپرسید؛ هیچ كس به خاطر ندانستن چیزی محكوم نمی شود اما نپرسیدن موردی كه بلد نیستید در آینده ممكن است خطرات احتمالی به همراه داشته باشد.

 هیچ ردی از خود به جای نگذارید

می توان گفت كه اصلی ترین نكات مهم برای طبیعت گردی این است كه طبیعت را همانطور كه در آن قدم گذاشته اید رها كنید. این به معنی آن است كه طبیعت برای همه است و هر كسی كه از آن استفاده می كند باید آن را طوری نگه داری كند كه برای فرد بعدی نیز همان تجربه خوش آیندی كه برای او داشته است، به وجود بیاید.

چطور انرژی خود را در طول پیمایش تقسیم كنیم؟
۱. برای تقسیم انرژی خود برای تمام طول پیمایش، این نكات را در نظر بگیرید:
۲. سرقدم های خود را طوری تنظیم كنید كه به شما هیچ فشاری وارد نشود؛ قدم های خود را نه خیلی كوتاه و نه خیلی بلند بردارید. در مسیرهای ناهموار و شیب‌دار، قدم‌های كوتاه بیشتر توصیه می‌شود.
۳. حتی اگر فكر می كنید احتیاجی به استراحت ندارید، پس از هر یك ساعت حركت، برای ۱۰ دقیقه استراحت كنید.
۴. هرگز با شكم خالی پیاده روی نكنید. حتماً قبل، حین و پس از پیمایش مواد غذایی مفید میل كنید.
۵. اطمینان حاصل كنید كه به مقدار كافی كربوهیدرات و نمك در وعده های غذایی شما قرار دارد. كربوهیدرات به شما انرژی خواهد داد و نمك نیز بدن شما را آماده نگاه خواهد داشت.
۶. همیشه پیش از آنكه خیلی تشنه شوید آب بنوشید. در ازای هر ساعت پیاده روی،‌ خوب است یك-چهارم لیتر آب بنوشید.
۷. تذكر: هرگز برای سبك شدن بار خود،‌ آشغال‌هایتان را در طبیعت رها نكنید!

چطور پیمایش امنی داشته باشیم؟
۱. در طول یك پیمایش و طبیعت گردی، مسئولیت امنیت و سلامتتان با خودتان خواهد بود. بنابراین هرگز از مسیر اصلی خارج نشده و راه خود را به سمت راه‌های ناشناخته و میان‌برها كج نكنید.
۲. توانایی‌های خود را بشناسید و با خود صادق باشید. ارتفاع از سطح دریا، كاهش سطح اكسیژن و گرمای هوا در بسیاری از موارد ممكن است شما را غافلگیر كند.
۳. سوابق درمانی خود را جدی بگیرید. همیشه در نظر داشته باشید كه در طول یك پیمایش، مشكلات زانو، كمر، شرایط قلبی، دیابت،‌ آسم و یا سایر مشكلات ممكن است به خاطر شرایط سخت جوی و یا فشار ناشی از خستگی وخامت بیشتری پیدا كنند.
۴. كوله پشتی خود را تا جای ممكن سبك نگاه دارید. آب و غذا باید سنگین ترین اقلام در كوله پشتی شما باشند.
۵. برای هزینه كردن برای یك كوله پشتی با كیفیت و مناسب صرفه جویی نكنید. كوله پشتی باید مطابق با سبك بدن شما باشد.
۶. عینك دودی، كرم ضد آفتاب، اسپری دفع حشرات و تجهیزات كمك های اولیه را همیشه همراه خود داشته باشید.

نكات طبیعت گردی كه باید به خاطر سپرد-Jk32OgNVxf

توجه به سلامت پزشكی

به سابقه و سلامت جسمانی خود توجه كنید. شركت در پیمایش هایی با درجه سختی بیشتر از ۷ و ۸ واقعاً كار طاقت فرسایی بوده و در صورت وجود سوابق پزشكی، ممكن است برای شما بسیار خطرناك باشد. در صورتیكه سابقه بیماری های قبلی دارید، توصیه می كنیم در مسیرهای با درجه سختی نهایتاً ۳ و یا ۴ شركت كنید.

شركت خردسالان

اگرچه دورهم بودن تمام اعضای خانواده مزیت بزرگی است و لذت فراوانی دارد، ولی شركت نوزادان در تورهای طبیعت گردی را هرگز توصیه نمی كنیم، حتی اگر درجه سختی مسیر ۱ باشد. شركت كودكان زیر ۷ سال در مسیرهایی با درجه سختی بیش از ۴ نیز توصیه نمی شود.

تقلید كنید

بسیاری از طبیعت گردان حرفه ای كه امروزه مشاهده می كنید، با نگاه كردن به رفتارهای بقیه در چند طبیعت گردی یك روزه و چند روزه كه مثلا چطور قدم بردارند، چطور كوله را تنظیم كنند و … حرفه ای شدن اند. علاوه بر دقت كردن به باقی همسفران، هرجا كه سوالی داشتید یا چیزی برایتان گنگ بود بپرسید؛ هیچ كس به خاطر ندانستن چیزی محكوم نمی شود اما نپرسیدن موردی كه بلد نیستید در آینده ممكن است خطرات احتمالی به همراه داشته باشد.

 هیچ ردی از خود به جای نگذارید

می توان گفت كه اصلی ترین نكات مهم برای طبیعت گردی این است كه طبیعت را همانطور كه در آن قدم گذاشته اید رها كنید. این به معنی آن است كه طبیعت برای همه است و هر كسی كه از آن استفاده می كند باید آن را طوری نگه داری كند كه برای فرد بعدی نیز همان تجربه خوش آیندی كه برای او داشته است، به وجود بیاید.

چطور انرژی خود را در طول پیمایش تقسیم كنیم؟
۱. برای تقسیم انرژی خود برای تمام طول پیمایش، این نكات را در نظر بگیرید:
۲. سرقدم های خود را طوری تنظیم كنید كه به شما هیچ فشاری وارد نشود؛ قدم های خود را نه خیلی كوتاه و نه خیلی بلند بردارید. در مسیرهای ناهموار و شیب‌دار، قدم‌های كوتاه بیشتر توصیه می‌شود.
۳. حتی اگر فكر می كنید احتیاجی به استراحت ندارید، پس از هر یك ساعت حركت، برای ۱۰ دقیقه استراحت كنید.
۴. هرگز با شكم خالی پیاده روی نكنید. حتماً قبل، حین و پس از پیمایش مواد غذایی مفید میل كنید.
۵. اطمینان حاصل كنید كه به مقدار كافی كربوهیدرات و نمك در وعده های غذایی شما قرار دارد. كربوهیدرات به شما انرژی خواهد داد و نمك نیز بدن شما را آماده نگاه خواهد داشت.
۶. همیشه پیش از آنكه خیلی تشنه شوید آب بنوشید. در ازای هر ساعت پیاده روی،‌ خوب است یك-چهارم لیتر آب بنوشید.
۷. تذكر: هرگز برای سبك شدن بار خود،‌ آشغال‌هایتان را در طبیعت رها نكنید!

چطور پیمایش امنی داشته باشیم؟
۱. در طول یك پیمایش و طبیعت گردی، مسئولیت امنیت و سلامتتان با خودتان خواهد بود. بنابراین هرگز از مسیر اصلی خارج نشده و راه خود را به سمت راه‌های ناشناخته و میان‌برها كج نكنید.
۲. توانایی‌های خود را بشناسید و با خود صادق باشید. ارتفاع از سطح دریا، كاهش سطح اكسیژن و گرمای هوا در بسیاری از موارد ممكن است شما را غافلگیر كند.
۳. سوابق درمانی خود را جدی بگیرید. همیشه در نظر داشته باشید كه در طول یك پیمایش، مشكلات زانو، كمر، شرایط قلبی، دیابت،‌ آسم و یا سایر مشكلات ممكن است به خاطر شرایط سخت جوی و یا فشار ناشی از خستگی وخامت بیشتری پیدا كنند.
۴. كوله پشتی خود را تا جای ممكن سبك نگاه دارید. آب و غذا باید سنگین ترین اقلام در كوله پشتی شما باشند.
۵. برای هزینه كردن برای یك كوله پشتی با كیفیت و مناسب صرفه جویی نكنید. كوله پشتی باید مطابق با سبك بدن شما باشد.
۶. عینك دودی، كرم ضد آفتاب، اسپری دفع حشرات و تجهیزات كمك های اولیه را همیشه همراه خود داشته باشید.