ریپورتاژ آگهی
روستای چهل چشمه كرونی

روستای چهل چشمه كرونی

در گذشته ای نه چندان دور هر جمعه این روستا مكان تفریحی بود اما به دلیل راه سازی بسیاری از این منظره های زیبا را از بین بردند اما در حال حاضر هنوز هم افراد زیادی برای تفریحی در این روستا جمع می شوند.جمعیت این روستا طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ برابر با ۱۰۱۰ نفر بوده است .روستایی كه به گفته كرونی رییس شورای اسلامی روستا اكنون به غیر از افراد مسن و كودكان و دارندگان مدارك تحصیلات بالای این روستا همه اكنون شاغل شده اند. مردم این روستا با كمك شورای اسلامی روستا و كارآفرینی با آموزش و مهارت آموزی و جمع آوری سرمایه‌های خرد روستائیان و سرمایه گذاران زمینه اشتغال زایی ۴۰۰ نفر از زنان روستا در بخش بافندگی و صنایع وابسته را فراهم كرده است .زنبور داری، پرورش ماهی، تولید مرغ بومی، كشت گیاهان دارویی، فرآوری محصولات كشاورزی و بسته بندی از جمله كارهایی است كه مردم این روستابه آن مشغولند .
  • 1400/12/26
  • استان : فارس
  • شهر : شيراز
  • دسته : روستاهای ایران
آدرس : چهل چشمه كرونی پس از روستای خان زنیان، در ۴۰ كیلومتری غرب شیراز از جاده شیراز كازرون جاده فرعی روستای چهل چشمه كرونی در سمت راست جدا شده و پس از حدود دو كیلومتر به این روستا خواهید رسید.
تلفن : 66059000-021

روستای چهل چشمه كرونی كه به چهل چشمه معروف است اما برای تشخیص دو روستای دیگر كه به همین نام می باشد این روستا را چهل چشمه كرونی نامیدند. مسیر راه چهل چشمه كرونی پس از روستای خان زنیان، در ۴۰ كیلومتری غرب شیراز از جاده شیراز كازرون جاده فرعی روستای چهل چشمه كرونی در سمت راست جدا شده و پس از حدود دو كیلومتر به این روستا خواهید رسید.

روستای چهل چشمه كرونی-UqIuLlEJcH

در گذشته ای نه چندان دور هر جمعه این روستا مكان تفریحی بود اما به دلیل راه سازی بسیاری از این منظره های زیبا را از بین بردند اما در حال حاضر هنوز هم افراد زیادی برای تفریحی در این روستا جمع می شوند.جمعیت این روستا طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ برابر با ۱۰۱۰ نفر بوده است .روستایی كه به گفته كرونی رییس شورای اسلامی روستا اكنون به غیر از افراد مسن و كودكان و دارندگان مدارك تحصیلات بالای این روستا همه اكنون شاغل شده اند.

مردم این روستا با كمك شورای اسلامی روستا و كارآفرینی با آموزش و مهارت آموزی و جمع آوری سرمایه‌های خرد روستائیان و سرمایه گذاران زمینه اشتغال زایی ۴۰۰ نفر از زنان روستا در بخش بافندگی و صنایع وابسته را فراهم كرده است .زنبور داری، پرورش ماهی، تولید مرغ بومی، كشت گیاهان دارویی، فرآوری محصولات كشاورزی و بسته بندی از جمله كارهایی است كه مردم این روستابه آن مشغولند .

روستای چهل چشمه كرونی-qXKZle2LwQ

آداب و سنن روستا

جشن ها و  مراسمات شادی (عروسی) بصورت سنتی و استفاده از دستمال بازی زنان ودختران و چوب بازی مردان می باشد .از طرف خانواده داماد تمامی اهالی روستا درجشن دعوت میشوندوبعد از پذیرایی و صرف شام هركدام به نشانه تبریك به داماد مبلغی وجه نقد به عنوان شادباش تقدیم می كنند خویشاوندان نزدیك هم در حد توان وجه نقد یا كالا بعنوان كادو به عروس وداماد هدیه می دهند .

مراسم سوگواری وماتم در ماه محرم هر شب به مدت ده روز در مسجد روستا به صورت سینه زنی وزنجیرزنی صورت می گیرد و عاشقان اباعبدالله (ع) به سوگواری وعزاداری می پردازند.

در ماه مبارك رمضان اهالی هر شب به طور مرتب وبرنامه ریزی شده اقدام به دادن افطاری به روزه داران می كنند بعضی از اهالی هم در منزل اقدام به پخت آش نذری كرده ودر بین خانواده های روزه داران ونیازمندان تقسیم می كنند

زبان و گویش مردم روستا

نزدیك به ۸۰% اهالی كرد هستند كه در روستا با زبان كردی با هم صحبت می كنند وبقیه هم لر زبان و یا ترك زبان می باشند و تعدادی نیز به دلیل آب وهوای مناسب روستا از مهاجرین به روستا محسوب می شوند كه اغلب از شهرستانهای كازرون و ممسنی و گچساران و یا از استان بوشهر وارد روستا شده اند و دارای باغ و ویلا و … می باشند