ریپورتاژ آگهی
بازار ریسمان اصفهان

بازار ریسمان اصفهان

شهر اصفهان كه شهری است تاریخی و پرسابقه در تمدن و هنر ، از داشتن بازارهای قدیمی بی‌نصیب نبوده است ؛ از بازار قیصریه و بازار بزرگ گرفته
  • 1400/12/21
  • استان : اصفهان
  • شهر : اصفهان
  • دسته : بازارهای ایران
آدرس : اصفهان، سبزه میدان، بازار ریسمان
تلفن : 66059000-021

شهر اصفهان كه شهری است تاریخی و پرسابقه در تمدن و هنر ، از داشتن بازارهای قدیمی بی‌نصیب نبوده است ؛ از بازار قیصریه و بازار بزرگ گرفته تا بازارهای كوچك‌تر محلی. یكی از این بازارهای محلی، بازار ریسمان است معمولا بازارهای قدیمی شامل دو راسته مغازه هستند كه روبه‌روی یكدیگر قرار گرفته‌ و سقفی زیبا این دو سمت را به هم پیوند می‌زند. در این میان بعضی از بازارها علاوه بر خدمات عمومی و اساسی كه انجام می‌دادند، به‌خاطر زیبایی و معماری خاصشان توانستند جایگاهی ویژه در میان سایرین پیدا كنند و گردشگران داخلی و خارجی را جذب كنند. بازار ریسمان از این دسته بازارها می باشد .

 

بازار ریسمان اصفهان-35cG654I9y

قدمت بازار ریسمان به دوران سلجوقیان می‌رسد (حكومتی ترك‌تبار كه در سده‌های پنجم و ششم هجری قمری در ایران و اصفهان حكومت می‌كردند و آثار بسیاری را در اصفهان خلق كردند كه تا امروز باقی مانده ‌است.) و تا كنون بازسازی‌های زیادی را به خود دیده ‌است. ساختار فعلی بازار مربوط به دوران صفویان است. در جنگ تحمیلی نیز این بازار مورد اصابت بمب قرار گرفت و پس از آن دوباره بازسازی شد.

برای بعضی از افراد بخصوص خانمها هیچ لذتی بیشتر از این نیست كه در بازارها گردش كنند، چه بازارهای سنتی و قدیمی باشد و چه بازارهای مدرن و پیشرفته و پاساژهای امروزی و اگر در این بازار همه‌چیز پیدا شود، از شیر مرغ تا جان آدمیزاد، كه چه بهتر. بازار ریسمان از این دست بازارهاست كه هر چه خواهی در آن مهیاست.امتداد بازار بزرگ به مسجد جامع و بازار عربان می‌رسد كه این قسمت «بازار نظامیه» هم نامیده می‌شود. از انشعاب‌های دیگر این بازار، بازار ریسمان و مدرسه كاسه‌گران است. خود بازار ریسمان هم انشعاب‌های زیادی دارد.در گذشته معمول بود كه وقتی می‌خواستند وضعیت اقتصادی شهر یا كشوری را بررسی كنند، به سراغ بازارهای آن می‌رفتند و رونق یا بی‌رونقی آن را بررسی می‌كردند و ملاك گردش مالی آن سرزمین قرار می‌دادند. این شیوه، روش معمول مستشرقان نیز بود. بازار ریسمان حتی امروزه هم پررونق است و گاهی عبور گاه‌وبی‌گاه رهگذران كه به شما اجازه عكاسی نمی‌دهند، عصبانی‌تان می‌كند.بیشتر مراكز خرید بازار ریسمان مخصوص عمده‌فروش‌هاست و خریدوفروش جینی و طاقه‌ای و كلی زیادی در حال انجام است و تعداد زیادی گاریچی از كنارتان می‌گذرند كه به‌شدت گذشته‌ای را در ذهنتان بازسازی می‌كنند كه در فیلم‌ها دیده‌اید.

 

بازار ریسمان اصفهان-F3asBVSJs6
گوشه‌گوشه این بازار قدیمی پر است از سراها و كاروان‌سراهای به‌جامانده از قرن‌ها پیش و سال‌های دور این سرزمین؛ مساجد به‌عنوان جلوه‌های مذهبی شهر، مدارس و عناصر فرهنگی، سقاخانه‌های كوچك و بزرگ در میانه‌های این راه طولانی كه مردم در قدیم برای رسیدن به حاجت‌های دینی و دنیوی‌شان به آن‌ها نگاهی خاص داشتند و تیمچه‌های بزرگ و دیدنی قدیمی.بعضی از حجره‌ها و دكان‌ها رنگ و رویی گرفته‌اند و به خود صفایی داده‌اند و دیگر از آن شكل و شمایل قدیمی‌شان خبری نیست، مثل قهوه‌خانه‌هایی كه امروزه كافی‌شاپ شده‌اند، و بعضی دیگر همچنان ‌شكل سنتی‌شان را حفظ كرده‌اند.ممكن نیست هنگام پرسه‌زنی در این بازار، نگاهتان به گردشگر‌های خارجی نیفتد كه مشغول عكاسی یا خرید كالایی دست‌دوز و سنتی مثل سفره قلم‌كارها یا ظروف مسی قدیمی هستند. شور و شوقی كه خارجی‌ها هنگام عبور و خرید از این بازار دارند، شما را نیز هیجان‌زده می‌كند.

 

بازار ریسمان اصفهان-ZBuGq71CZX

نحوه دسترسی

این بازار در خیابان عبدالرزاق، خیابان دومناره واقع شده اما ورودی‌های متعدد دارد كه در ادامه درباره‌شان می‌خوانیم.

ورود از میدان امام علی علیه‌السلام
وقتی از پاركینگ میدان امام علی علیه‌السلام و از جوار مقبره علامه مجلسی وارد میدان امام علی علیه‌السلام شوید، می‌توانید از سمت راست به‌طرف بازار ریسمان حركت كنید؛ بازاری مسقف و ساده و طولانی كه تا میدان نقش جهان همراهتان است و شما را به بازار قیصریه می‌رساند.ممكن نیست هنگام پرسه‌زنی در این بازار، نگاهتان به گردشگر‌های خارجی نیفتد كه مشغول عكاسی یا خرید كالایی دست‌دوز و سنتی مثل سفره قلم‌كارها یا ظروف مسی قدیمی هستند.
البته در میانه این مسیر طولانی به گذرها و كوچه‌پس‌كوچه‌های زیادی هم می‌رسید و می‌توانید به بازارهای محلی و بازارچه‌های اطراف آن نیز سر بزنید. بازار عربان، بازار و كوچه هارونیه و حجره‌هایی كه دروازه ورود به میدان امام علی هستند، همه و همه پیچ‌و‌خم‌های این بازار بزرگند.

 

بازار ریسمان اصفهان-Xl8Zc8reBb