ریپورتاژ آگهی
موزه سنگی هفت تنان شیراز

موزه سنگی هفت تنان شیراز

موزه سنگی هفت تنان شیراز یك اثر تاریخی است كه متعلق به دوران زندیه می باشد. نام باغ هفت تنان با شكوه را از هفت پیكری كه در
  • 1400/12/21
  • استان : فارس
  • شهر : شيراز
  • دسته : موزه های ایران
آدرس : شیراز -انتهای بلوار هفت تنان- روبروی چهل مقام
تلفن : 66059000-021

موزه سنگی هفت تنان شیراز یك اثر تاریخی است كه متعلق به دوران زندیه می باشد. نام باغ هفت تنان با شكوه را از هفت پیكری كه در آن وجود دارد گرفته اند، هفت مقبره كه متعلق به عارفان آن زمان بوده كه كریم خان زند بر روی هر كدام از آن ها سنگی بزرگ نصب كرده است. مشخصات كلی بنا ۱۲ متر ارتفاع آن در طول ۲۸ متر و عرض ۵.۵ متر می باشد.موزه هفت تنان شیراز كه در دل باغی بزرگ قرار گرفته، دارای سنگ هایی عظیم و خاص می باشد كه متعلق به دوران سوم تا یازدهم سده هجری قمری است.

 

موزه سنگی هفت تنان شیراز-LswO6iUU2f
باغ هفت تنان در شمال مقبره حافظ و در بن كوه چهل مقام استقرار دارد. بقعه هفت تنان شیراز برای مردمان آن چهره ای مذهبی و پاك دارد، علاقه عموم مردم و توجه آنان به این باغ در حدیست كه گاه برای استجابت دعا و بارش باران به این مكان می رفتند.عمارت هفت تنان شیراز كه به دستور كریم خان زند و در دوران زندیه ساخته شده تا سال ها قبل محل حضور مرتاضان و دراویش بوده و بعد از گذشت سال ها اكنون تبدیل به موزه سنگ ها گردیده است. باغ این مجموعه دارای یك كوشك تالار مانند و حیاطیست با سرو های سر به فلك كشیده كه ساختمان كوشك در شمال حیاط می باشد. این ساختمان دارای دو اتاق در سمت چپ و راست، یك ایوان مسقف دارای دو ستون پیكر تراش و زیر زمین می باشد.

 

موزه سنگی هفت تنان شیراز-ia3tHHGbem
موزه سنگ هفت تنان كه مملو از سنگ های قدیمی، ادوات سنگی جنگ، ظروف سنگی، پیكر ها و پایه های ستون سنگی و … می باشد، گردشگران زیادی را به خود جلب كرده است كه پس از بازدید از این مكان شرح حال های متعددی نوشته اند. سقف ایوان این بنا دارای تزئینات دیدنی می باشد كه بر طاقچه های بالایی آن بر روی گچ نقاشی شده است. این نقاشی كه شاهكار دوران زندیه محسوب می شود، بیانگر پنج مجلسی می باشد كه به ترتیب به آن اشاره می شود : درویشی با تبر زین و كشكول، نقش موسی در حال شبانی، منظره شیخ صنعان و دختر ترسا، نقش ابراهیم و نقش درویش جوان.

 

موزه سنگی هفت تنان شیراز-rW089OZOts

در وسط باغ هفت تنان، حوض بزرگی وجود دارد كه در گذشته آب آن از ركن آباد تعبیه می شده است. در دیوار های باغ كه حیاط با آن محصور شده، طاق هایی وجود دارد كه دارای آجر گری و كاشی كاری منقوش می باشد. در سال های ۱۳۳۶ و ۱۳۳۷ شمسی این بنا توسط نقاش معروف و زبده ایران محمد باقر جهان میری تعمیر و مرمت شد. این بنا در تاریخ ۱۳۱۰ با شماره ۷۴ به ثبت آثار ملی رسیده است.

آدرس : شیراز -انتهای بلوار هفت تنان- روبروی چهل مقام

 

موزه سنگی هفت تنان شیراز-XcX4mg9vYE