ریپورتاژ آگهی
چهل ستون

چهل ستون

در دوره شاه عباس یكم احداث آن آغاز شد و در وسط آن عمارتی ساخته شده بود. در سلطنت شاه عباس دوم، ساختمان تكمیل شد
  • 1400/12/19
  • استان : اصفهان
  • شهر : اصفهان
  • دسته : مناطق توریستی ایران
آدرس : چهل‌ستون از بناهای تاریخی استان اصفهان در ایران است
تلفن : 66059000-021

چهل‌ستون از بناهای تاریخی استان اصفهان در ایران است. باغ چهل ستون كه بالغ بر ۶۷۰۰۰ متر مربع مساحت دارد، در دوره شاه عباس یكم احداث آن آغاز شد و در وسط آن عمارتی ساخته شده بود. در سلطنت شاه عباس دوم، ساختمان تكمیل شد و در ساختمان موجود مركزی، تغییرات كلی داده شده‌است و تالار آینه، تالار ۱۸ ستون، دو اتاق بزرگ شمالی و جنوبی تالار آینه، ایوانهای طرفین سالن پادشاهی و حوض بزرگ مقابل تالار با تمام تزیینات نقاشی و آئینه كاری و كاشی كاری دیوارها و سقفها افزوده شده‌است.

۱.سقف باشكوه نقاشی تالار ۱۸ ستون و سقف آئینه كاری تالار آئینه و مدخل آئینه كاری تالار جلوس شاه عباس دوم.

۲.ستونهای عظیم تالارهای ۱۸ ستون و تالار آینه كه هر یك از آنها تنه یك درخت چنار است.

۳.شیرهای سنگی چهارگوشه حوض مركزی تالار و ازاره‌های مرمری منقش اطراف كه معرف صنعت حجاری در عهد صفویه است.

۴.تزیینات عالی طلا كاری سالن پادشاهی و اتاقهای طرفین تالار آئینه و تابلوهای بزرگ نقاشی تالار پادشاهی كه شاهان صفوی را به شرح زیر نشان می‌دهد:
شاه عباس یكم در پذیرایی از «ولی محمدخان» فرمانروای تركستان
شاه اسماعیل یكم در جنگ چالدران
شاه تهماسب یكم در پذیرایی از «همایون» پادشاه هندوستان
شاه اسماعیل یكم در جنگ با «شیبك خان ازبك»
شاه عباس دوم در پذیرایی از «ندر محمد خان» امیر تركستان

یك تابلوی بزرگ از جنگ كرنال كه در سلطنت نادرشاه افشار افزوده شده‌است.

تصویری از شاه عباس اول با تاج مخصوص و مینیاتورهای دیگری در اتاق گنجینه كاخ چهلستون وجود دارد كه در سالهای ۱۳۳۴ و ۱۳۳۵ خورشیدی از زیر گچ خارج شده‌است.

آثار پراكنده‌ای از دوران صفویه مانند سردر «مسجد قطبیه» و سردرهای «زاویه درب كوشك» آثاری از «مسجد درب جوباره» یا «پیر پینه‌دوز» و «مسجد آقاسی» كه بر دیوارهای ضلع غربی و جنوبی باغ نصب شده‌است.

سال ساختمان كاخ چهلستون به موجب اشعاری كه در جبهه تالار از زیر گچ خارج شده، مصراع: «مبارك‌ترین بناهای دنیا» می‌باشد كه به حساب حروف ابجد سال ۱۰۵۷ هجری قمری (مصادف با ۱۰۲۶ هجری خورشیدی و ۱۶۴۷ میلادی) می‌شود، یعنی پنجمین سال سلطنت شاه عباس دوم.

سنگ شیرها و مجسمه‌های سنگی اطراف حوض و داخل باغچه‌ها تنها آثاری است كه از دو قصر باشكوه دیگر صفویه یعنی آئینه خانه و عمارت سرپوشیده باقی مانده و به این محل منتقل شده‌است.

تندیس‌های چهارگانه در گوشه‌های استخر باغ، آناهیتا ایزدبانوی آب‌ها هستند.

اگرچه انعكاس ستونهای بیست گانه تالارهای چهلستون در حوض مقابل عمارت، مفهوم چهلستون را بیان می‌كند، علاوه بر آن عدد چهل در ایران قدیم كثرت و تعدد را می‌رساند و وجه تسمیه عمارت مزبور به چهلستون می‌تواند به علت تعدد زیاد ستونهای این كاخ نیز باشد.

در ابتدا ستونها با پوششی از آینه‌كاری‌های زیبا تزیین شده بوده كه در زمان حكومت ظل السلطان قاجار در اصفهان این آئینه كاری‌ها تخریب شده‌است و روی نقاشی‌های صفوی با گچ پوشانده شده‌است.

انجمن مقدس ملی اصفهان (۱۳۲۴–۱۳۲۶) اصلی ترین نهاد سیاسی و تصمیم گیری شهر اصفهان در دوره مشروطه اول بوده‌است. اعضای این شورا با انتخاب مردم اصفهان به شورا راه پیدا كردند و نورالله نجفی اصفهانی ریاست این شورا را بر عهده داشته‌است. این انجمن بین سال‌های ۱۳۲۴ تا ۱۳۲۶ هجری قمری یعنی از مهاجرت قم تا به توپ بستن مجلس در محل چهل ستون اصفهان تشكیل شده‌است.

 

چهل ستون-Y5yMjKXlYb

چهل ستون-wbf8hEtgU1

چهل ستون-ABI4lAtIq2

چهل ستون-7G2Z023fbI

چهل ستون-2IpcDgRaY1

چهل ستون-GHnhn2H8Hf

چهل ستون-egRLZcc7MM

چهل ستون-UzZtc6nFXA

چهل ستون-X3hboBkokI

چهل ستون-EgDrIWtGgY

چهل ستون-leOiBATFge

چهل ستون-B8VkUjl34M

چهل ستون-Gy37YakfhE

چهل ستون-4b03fGs9wP

چهل ستون-icTC1FNyT0

چهل ستون-9ifOe1raaE