ریپورتاژ آگهی
جاهای دیدنی شیراز در بهار

جاهای دیدنی شیراز در بهار

جاهای دیدنی شیراز در ایام نوروز و بهار بسیار دیدنی است. جاذبه های دیدنی شیراز و مكان های توریستی شیراز در دنیا بینظیر بوده و حتما توصیه می شود. در این مطلب ما به شما جاهای دیدنی شیراز را كه در بهار می توانید بازدید كنید معرفی می كنیم. شیراز با زیبایی های فراوانش توجه كارشناسان بین المللی را نیز به خود جلب كرده و دو اثر مهم جهانی را به ثبت رسانده است. این آثار بسیاری را از سراسر دنیا به سوی خود می كشانند، پس در سفرتان به شیراز حتما و حتما بازدید از آنها را در برنامه خود بگنجانید.
  • 1400/12/19
  • استان : فارس
  • شهر : شيراز
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : در محله گود عربان و در جنوب خیابان لطفعلی خان زند و در نزدیكی امامزاده شاه چراغ قرار گرفته است.
تلفن : 66059000-021

مسجد نصیرالملك

مسجد نصیرالملك شیراز به دلیل نورهای رنگارنگی كه از پشت شیشه‌های رنگی آن درطول روز به داخل آن می تابد شهرتی جهانی دارد. مسجد نصیرالملك یكی از ده مسجد زیبای دنیاست، ورودی اصلی مسجد از كاشی هفت رنگ با تزیینات گل سرخ و گل زنبق شیراز پوشیده شده است.
آدرس : در محله گود عربان و در جنوب خیابان لطفعلی خان زند و در نزدیكی امامزاده شاه چراغ قرار گرفته است.

جاهای دیدنی شیراز در بهار-rg6IXoodzs

دشت ارژن

دشت ارژن، ارجن یا ارزن، تنها ۶۰ كیلومتر با شیراز فاصله دارد. این منطقه كه در حاشیه جاده اصلی شیراز – بوشهر قرار دارد به دلیل كوچ پرنده‌های مهاجر به دریاچه آن در شش ماه دوم سال دیدنی‌تر هم می‌شود. ارژن منطقه‌ای حفاظت شده و پر از گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری است و در گذشته‌ای نه چندان دور شیر ایرانی هم در آن زندگی می‌كرده. دشت ارژن همه زیبایی‌ها را یكجا دارد. در بهار پر می‌شود از شقایق‌های وحشی و در تابستان نسیم خنكی صورتت را نوازش می‌كند

جاهای دیدنی شیراز در بهار-aZyYzCLmRf

آرامگاه شاه چراغ

آرامگاه شاهچراغ در كنار میدان احمدی شیراز قرار دارد. شاهچراغ آرامگاهی است كه در آن حضرت میر سید احمد فرزند امام موسی كاظم (ع) معروف به شاه چراغ و برادر امام رضا (ع) دفن شده است. در آغاز قرن ۳ هجری شاهچراغ به شیراز هجرت كرد و در آنجا وفات یافت.

جاهای دیدنی شیراز در بهار-oR6oSNGST3


باغ ارم شیراز

این باغ در جبهه شمال غربی، خارج از شهر شیراز در استان فارس و در دامنه كوه آسیاب سه‌تایی قرار داشته و در حدود ۳-۲ كیلومتر تا كوه معروف بابا كوهی، در شهر شیراز فاصله دارد.

اطراف آن بیابان و رودخانه و سنگلاخ بوده، با گسترش شهرنشینی در جبهه غربی، به تدریج این باغ در داخل بافت شهری قرار گرفته. در حال حاضر در انتهای خیابان ارم و در تقاطع بلوار شرقی ـ غربی و بلوار شمالی ـ جنوبی جام جم و آسیاب سه تایی، باغ ارم قرار گرفته است. این باغ به مناسبت عمارت و باغ بزرگی كه در گذشته توسط شداد بن عاد پادشاه عربستان جنوبی به رقابت با بهشت ساخته شده، به باغ ارم مشهور گردیده است.

جاهای دیدنی شیراز در بهار-UwZLK69dLD


تخت جمشید

آثار تاریخی و باستانی تخت جمشید در نزدیكی شهر مرودشت و در فاصله حدود ۶۰ كیلو متری شمال شرق شیراز قرار دارد

یونانیان به آن پرسپولیس می‌گفتند و در ایران قدیم نیز به آن پارسه و چهل منار گفته می‌شده است. پارسَه یا تخت جمشید یكی از شهرهای باستانی ایران است كه سالیان سال پایتخت هخامنشیان بوده است. اسكندر مقدونی سردار یونانی به ایران حمله كرد و این مكان را به آتش كشید.

اما ویرانه‌های این مكان هنوز هم پابرجاست. این مكان هم‌اكنون یكی از آثار جهانی ثبت شدهٔ ایران در یونسكو است

جاهای دیدنی شیراز در بهار-R7WW7Oxj5c


حافظیه

شمس‌الدین محمد حافظ ملقب به خواجه حافظ شیرازی و مشهور به لسان الغیب از مشهورترین شعرای تاریخ ایران زمین در سال ۷۲۶ قمری در شیراز به دنیا آمد.

اطلاعات چندانی از خانواده و اجداد خواجه حافظ در دست نیست و ظاهراً پدرش بهاء الدین نام داشته و در دوره سلطنت اتابكان فارس از اصفهان به شیراز مهاجرت كرده است.

شمس الدین از دوران طفولیت به مكتب و مدرسه روی آورد و علوم و معلومات معمول زمان خویش را در محضر علما و فضلای زادگاهش آموخت و از این بزرگان بویژه قوام الدین عبدا… بهره‌ها گرفت.

جاهای دیدنی شیراز در بهار-WsYuv3l3Ba

بازار وكیل شیراز

بازار وكیل شیراز یكی از مشهورترین بازارهای سنتی و تاریخی ایران است. این بازار به فرمان كریم خان زند ملقب به وكیل الرعایا در سال‌های (۱۱۷۲-۱۱۹۳هـ.ق) ساخته شد. بازار وكیل در مركز شهر شیراز (شرق میدان شهدا) قرار گرفته است و مسجد و حمام تاریخی وكیل نیز در كنار این بازار قرار دارند. معماری این بنا برگرفته از بازار قیصریه لار و بازارچه بلند اصفهان است اما عرض بازار وكیل بیش از سایر بازارهاست.

همچنین ۷۴ دهانه طاق ضربی بازار با ارتفاع بیش از ۱۱ متر ، بلندتر از طاق سایر بازارهاست.

جاهای دیدنی شیراز در بهار-HIhpzTE43I

آبشار كوهمره سرخی
این آبشار در منطقه‌ای جنگلی در روستای رمقان در فاصله ۵۰ كیلومتری شهر شیراز در محور شیراز- كازرون قرار دارد. این آبشار در بالادست شالیزارهای برنج و در غرب روستا در حاشیه جاده واقع شده است. روستای رمقان دارای آبشارهای متعدد و یك جنگل بلوط است.

كوهمره سرخی منطقه‌ای باستانی در شهرستان شیراز است كه نام آن در دوره صفویه در متون تاریخی نیز به ثبت رسیده است. منطقه كوهمره سرزمینی كوهستانی و جنگلی به وسعت حدود ۳۰۰۰ كیلومتر مربع است كه به سه ناحیه به نام‌های كوهمره نودان، كوهمره جروق و كوهمره سرخی تقسیم می‌شود.

جاهای دیدنی شیراز در بهار-bkpP36QgOn
دریاچه هفت برم
دریاچه هفت برم یكی از دریاچه‌های استان فارس است كه در ۵۵ كیلومتری غرب شیراز و شمال شرقی منطقه حفاظت شده ارژن و پریشان واقع شده است. دریاچه هفت برم از ۴ تالاب دائمی و ۳ تالاب فصلی تشكیل شده است و مساحت آبگیرهای دائمی آن نزدیك به ۲۰ هكتار می‌باشد. مجموعه دریاچه‌های هفت برم به دلیل دارا بودن شرایط مناسب زیستگاهی و حضور عوامل اكولوژیكی مساعد نظیر پوشش گیاهی و آب شیرین، از مناطق جذب و تجمع پرندگان آبزی مهاجر است.

جاهای دیدنی شیراز در بهار-PxMpE9vzPG

سعدیه

شیخ مصلح‌الدین مشرف بن عبدالله مشهور به سعدی شیرازی در حدود سال‌های ۵۷۱ تا ۶۰۶ هجری قمری به دنیا آمد و در حدود سال‌های ۶۹۰ تا ۶۹۵ درگذشته است. درباره نام و نام پدر شاعر و همچنین تاریخ تولد سعدی اختلاف بسیار است.

سعدی در شیراز پا به هستی نهاد و هنوز كودكی بیش نبود كه پدرش درگذشت. پس از تحصیل مقدمات علوم از شیراز به بغداد رفت و در مدرسه نظامیه به تكمیل دانش خود پرداخت.
وی در نظامیه بغداد كه مهمترین مركز علم و دانش آن زمان به حاسب می‌آمد در درس استادان معروفی چون سهروردی شركت كرد. سعدی پس از این دوره به حجاز، شام و سوریه رفت و در آخر راهی سفر حج شد.

جاهای دیدنی شیراز در بهار-90ro8D2L4F