ریپورتاژ آگهی
تالار اشرف اصفهان

تالار اشرف اصفهان

عمارت تالار اشرف اصفهان پذیرای اقوام مختلف در دوره های مختلف تاریخ اصفهان بوده است و كاربردهای متفاوتی هم داشته است. بنا به
  • 1400/12/17
  • استان : اصفهان
  • شهر : اصفهان
  • دسته : عمارت های تاریخی ایران
آدرس : اصفهان – خیابان استانداری
تلفن : 66059000-021

عمارت تالار اشرف اصفهان پذیرای اقوام مختلف در دوره های مختلف تاریخ اصفهان بوده است و كاربردهای متفاوتی هم داشته است. بنا به گفته های شاردن سیاح فرانسوی ساخت تالار اشرف را به اواخر دوره سلطنت شاه سلیمان دانسته ودر این مكان به محل برگزاری تاجگذاری شاه سلیمان اشاره می كند. عده ای دیگر گفته اند كه این تالار در زمان اوایل جنگ جهانی اول به صورت انبار علوفه بوده است و سپس محل استقرار نظامیان روسی و بعد از آن مكان استقرار دسته موزیك نظامی بوده كه خوشبختانه درآن دوران تزئینات زیبای عمارت در زیر گچ مخفی و از دسترس نظامیان خارج شده بود.

دلیل نام گذاری این تالار با نام اشرف این است كه اشرف افغان این عمارت را برای سكونت خویش برگزیده بود اما در این مورد وجه تسمیه مشخصی وجود ندارد و عده ای آن نام را به شاه عباس دوم نسبت می دهند.

 

تالار اشرف اصفهان-XXVk5f6P2L

اتاق ها و تالارهای زیبایی در تالار اشرف اصفهانی وجود دارد كه تزئینات نفیس و زیبایی در آن ها كار شده است. كاخ اشرف در اصفهان برای سكونت پادشاه و خانواده و دربارش مورد استفاده قرار می گرفت. هنوز تالار مركزی و یكی از اتاق های بزرگ عمارت اشرف پابرجاست و تزئینات آن سالم باقی مانده است.

فضای عمارت اشرف اصفهان مجلل بوده و گچ بری های لاجوردی و طلاكاری شده در آن صورت گرفته است. طاق های عمارت بلند و از مقرنس كاری های طلاكاری زیبا پوشیده مستور شده است. به هنگام ورود به فضای كاخ اشرف اصفهان در سقف مركزی یك ترنج زیبا از طلای خالص مشاهده می نماییم كه بسیار خوش منظر و شكیل است.

 

تالار اشرف اصفهان-tbo6am9GHj

در تالار اشرف اصفهان، این بنای تاریخی اصفهان در و پنجره های گوناگون و زیبایی وجود داشته، كه در حال حاضر همگی نابود شده اند. سازه این تالار با چوب بست انجام شده و بام این بنا بروی پایه های بلند كه به طلا آراسته شده قرار داده شده است.در طی زمان شكاف و درز هایی در بدنه تالار اشرف در اصفهان ایجاد شده بود كه با مرمت این بنا از خطرات احتمالی دیگر جلوگیری شده است. شهرت بیشتر عمارت تالار اشرف اصفهان به خاطر نقاشی های زرنگار و گچبری های پركاری است كه در این فضای باشكوه صورت گرفته است.

تالار اشرف اصفهان یكی از جاذبه های تاریخی اصفهان می باشد كه در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شماره ۱۰۶ به ثبت آثار ملی در آمد و حتما در تور اصفهان گردی از این مكان بازدید كنید.

آدرس : اصفهان – خیابان استانداری

 

تالار اشرف اصفهان-Xt2dcwAsS1

تالار اشرف یكی از بناهای تاریخی اصفهان است كه در دوره صفوی سكونت‌گاه پادشاه، و حرم سلطنتی بود و در دوران قاجار، خانه صارم‌الدوله (فرمانده نظامیان اصفهان) شد و سپس به انبار علوفه و اقامت‌گاه سربازان روسی تبدیل شد و روزگاری به اداره صحیه و سجل احوال، اداره معارف، اداره فرهنگ و هنر، اداره آموزش و پرورش، و اداره تشریفات استانداری تغییر كاربری داد. تالار اشرف كه در زمان شاه عباس دوم صفوی ساخته شد و در دوره شاه سلیمان كامل شد، در محدوده تاریخی دولتخانه صفوی و در نزدیكی ركیب‌خانه، تالار تیموری، توحیدخانه و كاخ چهلستون قرار داشت و اكنون در غرب خیابان استانداری و در محدوده باغ استانداری اصفهان واقع است.


این بنا به طور كامل با چوب بست ساخته شده بام آن مسطح بر پایه های بلند ضخیم پوشیده از طلا نهاده شده است.

در اوایل جنگ جهانی اول به عنوان انبار مورد استفاده واحدهای نظامی و سپس به جایگاه دسته موزیك نظامی تبدیل می شود.
 
حدود 80سال قبل پس از تخریب ساختمان های چپ و راست تالار اداره باستان شناسی با مرمت بنا از ویرانی آن جلوگیری كرده و سپس ساختمان برای استقرار اداره معارف عمومی در نظر گرفته می شود.

عمارتی كه به نام تالار اشرف نامیده می شود باقیمانده كاخ های عصر صفوی است كه در منطقه دولت خانه در كنار قصرهای دیگری همچون تالار سرپوشیده، كاخ هشت بهشت، كاخ پشت مطبخ، ركیب خانه و تالار تیموری مجموعه ای از كاخ های باشكوه آن روزگار را تشكیل می داده ا

تالار اشرف اصفهان-vIlUibHdrc

 كلمه «اشرف» باعث شده تا برخی ساختمان این عمارت را به «اشرف افغان» نسبت دهند. اما مطالعات محققین و پژوهشگران بیانگر این نكته است كه «تالار اشرف» در زمان شاه عباس دوم ساخته شده و در عصر جانشین او شاه سلیمان كامل شده است.


این اثر زرنگار از لحاظ هنر تزئین و نقاشی و مقرنس های زیبا و  گچبری و طاقهای متناسب ضربی جلوه و شكوهی خاص دارد.

بسیاری از خارجیانی كه در روزگار صفویه و بعد از آن دوران به شهر اصفهان آمده اند تالار اشرف را بنائی نفیس، شكوهمند و زیبا توصیف كرده اند.

برخی از محققین نوشته اند در اوائل جنگ جهانی اول (1914 تا 1918 میلادی) تالار اشرف انبار علوفه بوده و بعد از آن یكی از واحدهای نظامی در آن مستقر شده است و در این زمان بوده است كه گچبریها و نقوش زیبای كاخ را در زیر اندودی از گچ پنهان كرده اند.

در اواخر دوره قاجار، مرمت هائی در آن صورت گرفت و از ویرانی نجات یافت. پس از این تعمیرات بود كه به اداره معارف وقت اختصاص یافت. بعد از دوران قاجار تعمیرات بیشتری در عمارت به عمل آمد و نقاشی هائی كه از زیر گچ خارج شده بودند به وسیله استادكاران و نقاشان برجسته و هنرمند اصفهان ترمیم شدند.

در حال حاضر عمارت تالار اشرف یكی از بناهای بسیار معروف اصفهان است. این شهرت بیشتر به خاطر نقاشی های زرنگار و گچبریهای پركار آن است.

عمارت باشكوه اشرف، دارای تالاری بزرگ در میانه بنا و اتاق‌های جانبی است. تالار اصلی دارای سقف قوسی بلند (چون سقف آسمان) با تزئینات بسیار نفیس مقرنس كاری و قطاربندی با پوشش زرنگار و گچ‌بری‌های رنگین و لاجوردی زیباست كه در هیچ كدام از بناهای دوره صفوی همانند ندارد. در نقطه اوج سقف تالار مركزی، شمسه‌ای گردان یا گردونه مهر با 24 شعاع زرین، چشم را خیره می كند كه در میانه یك شمسه بزرگ‌تر دوازده‌پَر و در دل مقرنس‌های زیبای پُرنقش و نگار می‌درخشد و منظومه‌ای از ستاره‌های منقوش بر مقرنس‌ها برگرداگرد این كانون تابنده حلقه زده‌اند.

تالار اشرف اصفهان-gusmZK0iS8

تالار اشرف اصفهان-l1L32UL7IA

تالار اشرف اصفهان-iUEhy8bPCo