ریپورتاژ آگهی
موزه تاریخ طبیعی اصفهان

موزه تاریخ طبیعی اصفهان

در شهر بزرگ و تاریخی اصفهان موزه های زیادی وجود دارد كه یكی از آنها موزه تاریخ طبیعی است كه در مجموعه دولت خانه صفویه و در خیابان
  • 1400/12/17
  • استان : اصفهان
  • شهر : اصفهان
  • دسته : موزه های ایران
آدرس : اصفهان -تفاطع خیابان سپه و استانداری – عمارت زیبای تالار تیموری
تلفن : 66059000-021

موزه‌ تاریخ طبیعی اصفهان از تاریخ طبیعت و جهان آفرینش می‌گوید و از جالب‌ترین دیدنی های اصفهان است. با افتتاح در سال ۱۳۶۷، هدف اصلی كار موزه بالا بردن سطح دانش و اطلاعات عمومی جامعه درباره حیات وحش و عظمت جهان آفرینش، حفظ میراث ارزنده طبیعی كشور از غارت و تخریب، جبران كمبود وسایل آموزشی، حفظ سلامت جامعه با ایجاد محیطی سالم برای تفریح، فراهم آوردن زمینه‌های تحقیقات در علوم طبیعی و كمك به افزایش جذب توریست در كشور و شهر اصفهان است. تمامی آثار طبیعی موزه در زمینه‌های علوم گیاهی-جانوری، زمین‌ شناسی و جغرافیایی، به همت و سرمایه شخصی دكتر جعفریان، استاد دانشگاه اصفهان در طول ۳۷ سال، از نقاط مختلف ایران و جهان گردآوری، خریداری، مبادله یا تهیه شده است. بخش‌های موزه عبارتند از: سالن جانوران بی‌مهره، سالن گیاه شناسی، سالن زمین شناسی، سالن جغرافیای طبیعی و نقشه‌ها، سالن جانوران مهره‌دار و سالن كمك آموزشی و دیدنی‌های جهان خلقت. در شهر بزرگ و تاریخی اصفهان موزه های زیادی وجود دارد كه یكی از آنها موزه تاریخ طبیعی است كه در مجموعه دولت خانه صفویه و در خیابان استانداری درون عمارت زیبا و جالب تالار تیموری قرار دارد . بنای موزه تاریخ طبیعی اصفهان مربوط به سدهٔ نهم خورشیدی و به دوران تیموریان تعلق دارد.با توجه به اینكه سال ایجاد تالار تیموری در جایی آورده نشده اما با بررسی های صورت گرفته در نام ، سبك و تزئینات گچبری بنا آن را مربوط به دوره تیموریان دانسته اند كه پادشاهی به نام تیمور لنگ پس از لشكر كشی به ایران به خاطر علاقه اش به هنر دستور ساخت این تالار باشكوه را در مجاورت میدان نقش جهان اصفهان به شاهرخ بن تیمور داد. هم چنین با اتفاقاتی كه بعدا صورت گرفت بانی ساخت این تالار را به یكی از نوادگان تیمور به نام رستم بن شیخ بن تیمور نیز نسبت داده اند.

در عمارت تالار تیموری یا موزه تاریخ طبیعی اصفهان دو اتاق بسیار بزرگ دیده می شود كه ایوان مرتفعی در آن ها قرار گرفته است. در اطراف ایوان چندین اتاق كه در دل هم فرو رفته و متصل به یكدیگرند وجود دارد. در سقف اتاق ها و ایوان ها مقرنس كاری های آجری كار شده و پنجره هایشان دارای گچبری زیبا و ریز است.گذر از جلو موزه تاریخ طبیعی اصفهان و نگاه به سمت مشرق، حوض های آبی زیبایی را به ما نشان می دهد كه در زمان دوره صفویه به چهار حوض معروف بوده است. عمارت تیموری به عنوان دفترخانه همایونی در آن دوران به كار برده می شد.

 

موزه تاریخ طبیعی اصفهان-eGnq4PhKax

به اعتقاد نویسنده كتاب رستم الحكماء بسیاری از شاهزادگان و امیران دولت صفوی پس از سقوط اصفهان به دستور محمد افغان در این عمارت كشته و دفن شده اند، اما با این وجود بعید به نظر می رسد كه چنین اتفاقی افتاده باشد، چون عمارت تالار تیموری كاربری دیوانی و همایونی داشته است.

در زمان پادشاهی ظل السلطان، عمارت تیموری محل سربازان و لشكر بود و هم چنین برای مدتی به منظور كتابخانه و قرائت خانه شهرداری و انجمن شهر مورد استفاده قرار می گرفت. از قسمت شمالی تالار تیموری در زمان رضاشاه پهلوی به عنوان اصطبل استفاده می شده است. مدتی هم در زمان پهلوی دوم به عنوان باشگاه افسران كاربرد داشته است.

سنگاب نفیسی با خط نستعلیق به صورت زیبا و برجسته در فضای جنوبی تالار تیموری قرار داشت كه اینك به چهل ستون اصفهان آورده اند. به خاطر شباهتی كه تابلوهای نقاشی عمارت به مینیاتورهای چهل ستون دارد به نظر می رسد كه در كشیدن نقاشی ها تقلید صورت گرفته است. از سال ۱۳۶۷ هجری شمسی تا به امروز عمارت تالار تیموری به موزه ی تاریخ طبیعی اصفهان تبدیل گشته است.

با حفاری های صورت گرفته اشیائی همچون سفال، كاشی، اشیاء مفرغی و برش های گچبری و نقاشی در این عمارت و موزه تاریخ طبیعی اصفهان پیدا شده است.موزه ی تاریخ طبیعی اصفهان یكی از جاذبه های فرهنگی اصفهان می باشد كه دیدنش خالی از لطف نیست.
آدرس موزه: اصفهان -تفاطع خیابان سپه و استانداری – عمارت زیبای تالار تیموری

 

موزه تاریخ طبیعی اصفهان-7KoRtZ6flh

موزه تاریخ طبیعی اصفهان-3nTyWyb81m

موزه تاریخ طبیعی اصفهان-qolrJzz58t

موزه تاریخ طبیعی اصفهان-LhZxhbUgfJ

موزه تاریخ طبیعی اصفهان-bLDaziRpj3

موزه تاریخ طبیعی اصفهان-QHUufQocTR

موزه تاریخ طبیعی اصفهان-5fEry7AVhe

موزه تاریخ طبیعی اصفهان-JuARSmnvdz

موزه تاریخ طبیعی اصفهان-dZiyfwPcW7

موزه تاریخ طبیعی اصفهان-hfchaUaJcg

موزه تاریخ طبیعی اصفهان-zBCNQo4dyY

موزه تاریخ طبیعی اصفهان-YqwdPqwbWj

موزه تاریخ طبیعی اصفهان

 

تاریخچه موزه تاریخ طبیعی اصفهان

این موزه در 15 اسفند 1367 در تالار تیموری، یكی از بناهای عصر تیموریان افتتاح شده و هدف اصلی آن بالا بردن اطلاعات عمومی مردم درباره عظمت جهان آفرینش ، حیات وحش و حفظ میراث طبیعی ارزنده كشور از تخریب ، جبران كمبود وسایل آموزشی ، ایجاد محیطی سالم برای تفریح ، فراهم كردن امكان تحقیق در زمینه علوم طبیعی و كمك به افزایش جذب توریست به شهر اصفهان است. 

 

تمام اثرهای به نمایش گذاشته شده در این موزه توسط دكتر جعفریان ، استاد دانشگاه اصفهان در طول 37 سال و با سرمایه شخصی ایشان از نقاط مختلف ایران و جهان گردآوری شده است.

بخش های مختلف موزه تاریخ طبیعی اصفهان

 

بخش های مختلف موزه تاریخ طبیعی اصفهان

مهم ترین اشیای موزه شامل  فسیل های دوره های گذشته ایران ، صدف های اقیانوس اطلس و اقیانوس كبیر و اسفنجهای نواحی اطراف استرالیا است.

موزه تاریخ طبیعی اصفهان 7 سالن مجزا دارد كه میتوانید ساعت ها وقت در هر كدام از سالن ها صرف كنید و اطلاعات مفیدی از تاریخ طبیعیت ایران و جهان كسب كنید. 

 

سالن راهنمای موزه

 

موزه تاریخ طبیعی اصفهان-m2DGptACEk

سالن جانوران بی مهره موزه تاریخ طبیعی اصفهان

 

سالن جانوران بی مهره كه شامل انواع اسفنج ها ، تك سلولی ها ، مرجان ها ، نرم تنان ، خارپوستان ، حشرات ، بندپایان و صدف های كمیاب است كه اغلب متعلق به اقیانوس آرام و اقیانوس اطلس هستند.

موزه تاریخ طبیعی اصفهان-TsFhdfLLck

سالن جانوران مهره دار موزه تاریخ طبیعی اصفهان

 

سالن گیاه شناسی كه دارای انواع گیاهان بی گل و گلدار ، گیاهان دارویی و صنعتی و تنه درختان متعلق به جنگل های 180 میلیون سال پیش ایران است. 

 

سالن زمین شناسی دارای انواع كانی ها، كریستال ها ، سنگهای رسوبی و معدنی است.

 

سالن جغرافیای طبیعی و نقشه ها كه شامل انواع نقشه های زمین شناسی ، گیاه شناسی  و جانور شناسی ایران است. 

 

سالن دیدنی های جهان خلقت و كمك آموزشی كه دارای اسلاید و عكسهای آموزشی است. سالن كمك آموزشی دارای تابلوهای آموزشی علوم طبیعی و مولاژهای انسان شناسی و جانور شناسی ، وسایل آموزشی زمین شناسی و زیست شناسی ، جنین های عجیب الخلقه، مراحل تشكیل فسیل مهره داران و بی مهرگان ، نمونه های انسان شناسی، طرز تهیه نقشه های برجسته و قالب یری ، مراحل مختلف رشد جنین انسان به شكل مولاژ طبیعی است كه برای دانش اموزان و دانشجویان رشته های مختلف گردآوری شده است. 

 

 

سالن جانوران مهره دار كه بزرگترین سالن موزه است و شامل انواع دوزیستان ، ماهیان ، پرندگان ، خزندگان و پستانداران تاكسیدرمی است.