ریپورتاژ آگهی
دریاچه مهارلو

دریاچه مهارلو

نام این دریاچه، برگرفته از نام روستای مهارلو است كه در مجاورت آن واقع شده و بخش قدیمی روستای مهارلو در بخش ساحلی دریاچه قرار گرفته است
  • 1400/11/08
  • استان : فارس
  • شهر : سروستان
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : جنوب شرقی شهر شیراز و در باختر دریاچه بختگان
تلفن : 66059000-021

دریاچه مهارلو، سروستان
نام این دریاچه، برگرفته از نام روستای مهارلو است كه در مجاورت آن واقع شده و بخش قدیمی روستای مهارلو در بخش ساحلی دریاچه قرار گرفته است.
این دریاچه با ابعاد ۱۰×۶ در ۲۳ كیلومتر و وسعت ۲۵ هزار هكتار در جنوب شرقی شهر شیراز و در باختر دریاچه بختگان قرار گرفته ‌است. دریاچه مهارلو خاوری‌ترین بخش جلگه شیراز است. مهارلو دارای آبی بسیار شور است و در فصل‌های خشكی یكی از كانسارهای بزرگ نمك ایران به‌شمار می‌آید. این دریاچه برای تهیه نمك صنایع استان فارس هم استفاده می‌شود. حداكثر عمق این دریاچه سه متر است.
دو رودخانه فصلی سلطان‌آباد و رودخانه خشك دریاچه مهارلو را تغذیه می‌كنند. آب چند چشمه نیز عمدتاً از قسمت‌های غربی و شمالی وارد این دریاچه می‌شوند.
در سال ۱۳۸۵ هجری خورشیدی با تصویب هیأت وزیران، دریاچه مهارلو به عنوان یكی از ۷ منطقه نمونه گردشگری ایران برگزیده‌شده‌ است.
مهارلو، بكت، كمال آباد، برمشور، قنبری، هزاردره، انجیره و سیف آباد از روستاهای گردشگری پیرامون این دریاچه هستند. از كوه‌های مشرف به دریاچه می‌توان به كوه قلعه گریخته، كوه شرقی و كوه شمالی اشاره كرد.
گونه های جانوری دریاچه مهارلو :
مهمترین گونه پرنده این دریاچه فلامینگو است. تنجه، اردك سرسبز، مرغابی، آبچلیك، چوكا و آنقوت به عنوان دیگر پرندگان دریاچه مهارلو هستند.
در خشكسالی سال ۱۳۸۷ حدود ۹۰ درصد دریاچه مهارلو خشك شد و از این دریاچه به غیر از نیزارها و تالاب‌های اقماری چیزی به‌جای نماند. در پی این خشكسالی از جمعیت ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار قطعه‌ای پرنده فلامینگو در دریاچه مهارلو در سال ۱۳۸۷ خورشیدی تنها حدود ۵ هزار فلامینگو باقی ماند.
در مقطعی آب دریاچه مهارلو به رنگ قرمز متمایل شد كه این پدیده تهدیدی برای آبزیان و فلامینگوها می باشد.

دریاچه مهارلو-1yXQrf7Vgx

دریاچه مهارلو-zBTff2yEvq

دریاچه مهارلو-orUPKJiv3e

دریاچه مهارلو-piLnZGbN9i

دریاچه مهارلو-V74BnErfbo

دریاچه مهارلو-87xz87yCaM

دریاچه مهارلو-3ySnt1TEcy

دریاچه مهارلو-YJTtdenQEc

دریاچه مهارلو-ZKaP4IEW6D

دریاچه مهارلو-NCeoJfY0qG

دریاچه مهارلو-SoeHaN68g2

دریاچه مهارلو-lIKg0CPC00