ریپورتاژ آگهی
هتل‌ها خاك می‌خورند

هتل‌ها خاك می‌خورند

رییس هیأت مدیره‌ی جامعه‌ی هتل‌داران ایران با اعتقاد به این‌كه هیچ كمبودی در تعداد تخت‌های اقامتی برای پاسخ دادن به تقاضای گردشگران خارجی یا داخلی وجود ندارد‌، گفت: اكنون بیشتر هتل‌های كشور، در حال خاك خوردن هستند
  • 1400/11/08
  • استان : تهران
  • شهر : تهران
  • دسته : اخبار گردشگری
آدرس : استان تهران-شهر تهران
تلفن : 66059000-021

رییس هیأت مدیره‌ی جامعه‌ی هتل‌داران ایران با اعتقاد به این‌كه هیچ كمبودی در تعداد تخت‌های اقامتی برای پاسخ دادن به تقاضای گردشگران خارجی یا داخلی وجود ندارد‌، گفت: اكنون بیشتر هتل‌های كشور، در حال خاك خوردن هستند؛‌ اما برخی می‌گویند تعداد اقامتگاه‌های كشور جواب تقاضای گردشگران را نمی‌دهد!

این اظهارات جمشید حمزه‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در حالی مطرح شده است كه در روزهای اخیر، بسیاری از آژانس‌داران گردشگری در ایران نسبت به كمبود زیرساخت‌های مناسب اقامتی در كشور ابراز نارضایتی و نگرانی كردند و این مسأله را با توجه به افزایش حجم تقاضای خارجی‌ها برای سفر به ایران، چالشی جدی دانستند؛ اما با این حال، رییس هیأت مدیره‌ی جامعه‌ی هتل‌داران ایران، اظهار كرد: آژانس‌های گردشگری اگر كمبودی را در واحدهای اقامتی یا تعداد تخت‌ها احساس می‌كنند، می‌توانند از جامعه‌ی هتل‌داران بخواهند تا نیاز آن‌ها را تأمین كنند،‌ چون واقعا هیچ كمبودی در تعداد تخت و واحدهای اقامتی وجود ندارد.

وی بیان كرد: یكی از ایرادهای واردشده به آژانس‌های گردشگری داخل كشور،‌ این است كه آن‌ها مقصد جدیدی تعریف نمی‌كنند و سال‌ها است كه فقط به اصفهان و شیراز محدود شده‌اند،‌ در حالی كه در مقاصد دیگری‌، امكانات زیرساختی مناسبی وجود دارد كه بدون استفاده و خالی مانده‌اند و خاك می‌خورند، مثلا بندرعباس كه اتفاقا اكنون فصل سفر به آن منطقه است و می‌تواند مقصد جذابی هم برای خارجی‌ها باشد‌، در این شهرستان سه هتل پنج ستاره وجود دارد كه خالی مانده‌اند. كرمان نیز شرایط مشابهی دارد و هتل پنج ستاره‌ی آن، ماه‌ها بدون مسافر مانده است.

حمزه‌زاده كه زمانی معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بود، گفت: مشكل به خود آژانس‌ها برمی‌گردد‌، آن‌ها به جای این‌كه زحمت بكشند و مقصد جدید تعریف كنند،‌ می‌خواهند در شرایطی كه تعداد گردشگران خارجی در حال افزایش است‌، در همان مقاصد قدیمی و سنتی به نتیجه‌ی لازم برسند‌، در حالی كه در مقاصد دیگر، مشكلی از نظر زیرساخت وجود ندارد و جامعه‌ی هتل‌داران نیز این آمادگی را دارد تا با همكاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و آژانس‌های مسافرتی‌، مقاصد جدیدی را با توجه به امكانات و زیرساخت‌های آن‌ها تعریف كند.

او در پاسخ به این پرسش كه شاید آژانس‌ها مقاصد سنتی را به‌خاطر سلیقه و تقاضای گردشگران تغییر نمی‌دهند؟ بیان كرد: درست است كه گردشگر از آژانس تقاضایی دارد، اما گردشگر فقط درخواست می‌دهد و این آژانس مسافرتی است كه باید به سفر او، جهت و هدف بدهد. ما باید توزیع مناسب مقصد داشته باشیم تا با مشكل مواجه نشویم. در حال حاضر در بسیاری از استان‌ها كه امكانات زیرساختی مناسبی هم برای گردشگران وجود دارد،‌ هتل‌هایی هستند كه فقط ۳۰ درصد ضریب اشغال دارند،‌ پس لازم است در عزم و مشاركتی جدی روی این موضوع كار شود.

حمزه‌زاده سپس به آمار هتل‌هایی كه در جامعه‌ی هتل‌داران كشور ثبت شده است، اشاره و اظهار كرد: اكنون یك‌هزار و ۸۷ هتل فعال در كشور داریم كه این آمار با احتساب هتل‌های مناطق آزاد كشور است كه معمولا در آمار سازمان میراث فرهنگی و گردشگری لحاظ نمی‌شود. براساس این آمار، ۲۷ هتل‌ پنج ستاره، ۸۳ هتل چهار ستاره‌، ۲۳۸ هتل سه ستاره، ۳۷۸ هتل دو ستاره و ۳۶۱ هتل‌ یك ستاره در كشور وجود دارد.

رییس هیأت مدیره‌ی جامعه‌ی هتل‌داران ایران همچنین با اعلام آمادگی برای هر نوع همكاری با آژانس‌ها و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به‌منظور رفع كمبودهای احتمالی كه احساس می‌شود،‌ افزود: هتل‌ها همیشه بیشترین تخفیف‌ها را به آژانس‌های گردشگری می‌دهند. علاوه‌ بر این، می‌توانیم در جلسه‌ای مشترك، مقاصد مناسب را كه امكانات و زیرساخت‌های مطلوب اقامتی برای گردشگران داخلی و خارجی دارند،‌ معرفی كنیم.

هتل‌ها خاك می‌خورند-qFo9Vc5KOM