ریپورتاژ آگهی
افزایش بی‎سابقه درآمد كشورهای غیرمسلمان آسیا از گردشگران مسلمان

افزایش بی‎سابقه درآمد كشورهای غیرمسلمان آسیا از گردشگران مسلمان

سه كشور برتر جهان از نظر تامین خدمات و امكانات حلال برای مسلمانان، به ترتیب، سنگاپور، بوسنی و تایلند اعلام شده است.
  • 1400/11/08
  • استان : تهران
  • شهر : تهران
  • دسته : اخبار گردشگری
آدرس : گردشگری
تلفن : 66059000-021

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ بین‎الملل ـ درتلاش‎های گسترده كشورهای مختلف غیر مسلمان برای جذب گردشگران مسلمان وایجاد امكانات ویژه برای این گروه از توریست‎ها شركت “كرسنت‌ریتینگ”اخیرا دست به طبقه بندی كشورهای گوناگون در كشورهای آسیایی زده است كه برای جذب گردشگران مسلمان دست به ایجاد فضا و امكانات باب طبع مسلمانان ازجمله غذای حلال با یكدیگر رقابت می‎كنند.

طبق گزارش این كمپانی سه كشور برتر جهان از نظر تامین خدمات و امكانات حلال برای مسلمانان، به ترتیب، سنگاپور، بوسنی و تایلند اعلام شده است.

به گزارش واشنگتن تایمز این كمپانی در وب سایت ویژه خود علاوه بر اعلام نام این سه كشور، دست به ارائه راهنمای سفر ویژه مسلمانانی زده است كه عمدتا ازكشورهای غیرمسلمان همانند ژاپن و استرالیا دیدار می‎كنند.

این راهنمای سفر حتی شهرهایی را در آمریكا همانند سیاتل و دالاس، به گردشگران مسلمان معرفی می‎كند كه مثلا دربرخی از شركت‎های حمل و نقل امكانات ویژه برای محاسبات مربوط به اوقات نماز در پروازها را به گردشگران مسلمان ارائه می‎كند.

فرودگاه بین‎المللی “كانزای” در ژاپن چندی پیش یكی از رستوران‎های نودل خود را با گواهی و نام “حلال” به مسافران مسلمان اختصاص داد . اما این تنها یك نمونه از تلاش‎های جاری دركشورهای آسیایی برای جذب گردشگرن مسلمان است.

این اقدام بخشی از تلاش‎های بزرگ تر در سراسر كشورهای آسیایی برای تسخیر وجذب هر چه بیشتر جمعیت رو به رشد گردشگران مسلمان خاورمیانه است.

“آكیشیا تابه” مدیر كل فرودگاه بین‎المللی كانزایی ژاپن درهمین زمینه می‎گوید:«هدف ما این است كه نخستین فرودگاه مسلمان دوست جهان باشیم و این چیزی است كه رسانه‎های ژاپنی نیز به آن اشاره می‎كنند.»

كشور ژاپن در اقدامی دیگر مقررات صدور ویزا را برای برخی گردشگران مسلمان از كشورهای اندونزی و نیز مالزی كه بیشترین جمعیت گردشگر مسلمان را به جهان می فرستند، حذف یا آسان كرده است.

این تلاشها در ژاپن به وضوح موفقیت آمیز بوده است به طوری كه این كشور امسال ۴۳ درصد بیشتر از سال پیش گردشگر مسلمان از اندونزی و ۱۷ درصد بیشتر از مالزی و به همین میزان گردشگر مسلمان ازدیگر كشورهای جهان جذب گرده است.

با توجه به درآمد مالی بزرگی كه مسلمانان عاید اقتصاد ژاپن كردند ، بنابراین جای شگفتی نیست كه در فرودگاه‎های بین‎المللی این كشور شاهد حضور رستوران‎های حلال باشیم.

علاوه بر ژاپن تایلند نیز دست به ایجاد مجموعه رستوران‎هایی با گواهی نامه و عنوان “حلال ” زده و نیز دراقدامی دیگر با جداسازی جسنیتی دربرخی از مراكز شنا دراستخرهای آب معدنی خود ، كوشیده است توجه گردشگران مسلمان را بیش از پیش جلب كند.

كشور تایلند سالانه ۲۲میلیون گردگشر از كشورهای اسلامی جذب می‌كند كه سال گذشته درآمد گردشگری این كشور را به ۳۱ میلیارد دلار افزایش داد. شهر پاتایا اخیرا در نزدیكی تمام مراكز خرید خود محلی نیز برای به جا آوردن نماز برای مسلمانان ایجاد كرده است.

ایجاد اتاق‎های نماز یكی از كلیدی‎ترین اقدامات در جذب گردشگران مسلمان است در كره جنوبی نیز مقامات دفتر گردشگری و تبلیغات تجاری دست به كار بررسی چگونگی ایجاد امكاناتی هستند كه پاسخگوی نیاز مسلمانان برای ادای مراسم نماز باشد.

مقامات گردشگری تایلند اخیرا در فیس بوك ویدئوهایی را با عنوان “تایلند دوستدار مسلمانان” قرار داده‌اند كه نوعی تبلیغات گردشگری است كه نشان میدهد زوج‎های مسلمان و حتی خانواده‎های پرجمعیت مسلمان تا چه حد در تایلند مورد استقبال و محبت قرار می‎گیرند.

دراین كشورها اكنون لوازمی چون سجاده و تسبیح و علایم وشعارهای مذهبی مسلمانان وحتی از نظر نمادهای معماری نیز در اتاق‎های نماز، عادی است ودركنار آن طرح‎هایی برای ایجاد رستوران‌ها و دیگر تسهیلات تجاری برای تامین غذای مورد نیاز مسلمانان به اجرا در آمده است.

نمونه دیگر از این تلاش‎ها در كره جنوبی است كه اخیرا اعلام كرده است در استان “گیونگی دو” تلاش‌هایی را برای ارتقای سطح گردشگری با تمركز برجذب گردشگران مسلمان آغاز كرده است.

طبق گزارش رسمی مقامات گردشگری استان گیونگی دو، كشوركره جنوبی به تنهایی بیش از ۱۱.۱ میلیون گردشگر مسلمان از كشورهایی با دولت‌های اسلامی بخود جذب كرده است. از این تعداد ۱۷۰ گردشگر از مالزی و ۱۴۰ هزار نفر از اندونزی بودند و مجموعا ۴۲ درصد از كل این گردشگران از استان گیونگی دو دیدار كرده‌اند.

كشور كره جنوبی از این هم فراتر رفته و اخیرا دركنار امكانات یاد شده مراكز درمانی خاصی نیز برای مسلمانان ایجاد كرده تا از این طریق گردشگری درمانی خود را نیز در میان مسلمانان توسعه دهد.

این گزارش یادآور شده است كه واژه عربی”حلال” كلمه‎ای است به معنی خوردنی‎هایی كه از نظر اسلام مجازند و تنها ویژه مواد خوراكی چون گوشت نیست بلكه همه استانداردهای اسلامی را در صرف غذا از جمله آداب یا رفتارهای ویژه مرتبط با صرف غذا را درمیان مسلمانان دربر می‌گیرد.

 

افزایش بی‎سابقه درآمد كشورهای غیرمسلمان آسیا از گردشگران مسلمان-KeWEICDxku