ریپورتاژ آگهی
توصیه های بهداشتی برای مسافران كیش

توصیه های بهداشتی برای مسافران كیش

اغلب گردشگران به دلیل شرایط اقلیمی و آب و هوایی كیش علاقمند به استفاده از دریا و آفتاب هستند.
  • 1400/11/08
  • استان : جزیره ها
  • شهر : كیش
  • دسته : اخبار گردشگری
آدرس : جزیره كیش
تلفن : 66059000-021

اغلب گردشگران به دلیل شرایط اقلیمی و آب و هوایی كیش علاقمند به استفاده از دریا و آفتاب هستند كه احتمال بروز آفتابزدگی و گرمازدگی را به وجود می آورد لذا به منظور جلوگیری از صدمات احتمالی آفتاب و گرما توصیه های زیر اعلام می گردد:

۱- بهترین زمان جهت در معرض نور خورشید قرار گرفتن ساعت ۹ صبح یا ۳ بعداز ظهر است. بیشترین شدت تابش نور آفتاب در وسط روز می باشد و چنانچه در این ساعات در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرد دچار آفتاب سوختگی خواهید شد.

۲- افرادی كه دارای پوست و چشمان روشن و موهای طلایی یا خرمایی كمرنگ هستند، بیشتر در معرض آفتاب سوختگی هستند و نباید برای مدت طولانی (بیش از ۱۵ دقیقه) در هر بار در معرض نور خورشید قرار بگیرند و باید از كرم های ضدآفتاب استفاده نمایند.

۳- برای جلوگیری از بیماری های پوستی ناشی از تابش مستقیم آفتاب در هنگام حمام آفتاب گرفتن و برنزه كردن پوست از ضدآفتاب های دارای SPF خاص استفاده نمائید. برای كارهای روزانه ضدآفتاب دارای ۸- SPF 15و فعالیت در محیط های باز ضدآفتاب دارای ۱۵-۳۰ SPF توصیه می شود. كرم ها و ژل های ضدآفتاب تا چند ساعت از خود را حفظ می كنند ولی توصیه می شود ضدآفتاب ها حداقل ۳ تا ۴ ساعت یكبار تجدید شوند.

۴- توصیه می شود برای پیشگیری از گرمازدگی ازلباس های آزاد با رنگ روشن و كلاه لبه دار استفاده نمائید. غذا و نوشیدنی خنك استفاده كنید و در هوای داغ به حد كافی آب بنوشید. پس از نیم ساعت ورزش در هوای گرم حداقل ده دقیقه استراحت كنید.

علائم گرمازدگی:

الف) سردرد، سرگیجه، تهوع، ضعف و كاهش هوشیاری

ب) غش كردن، تعریق شدید، بی اشتهایی

ج) گشاد شدن مردمك ها، نبض تند و ضعیف، تنفس سریع و سطحی

د) رنگ پریدگی پوست، دردهای احتمالی عضلات، اشكال در راه رفتن

قبل از انتقال بیمار به مراكز درمانی او را به محل خنك انتقال دهید و كمپرس خنك به صورت او بمالید. تا آنجا كه می توانید لباس هایش را كم كنید و به بیمار محلول آب نمك بدهید (یك قاشق چایخوری در هر لیوان) اگر بیمار استفراغ كرد سریع او را نزد پزشك برسانید.

۵- برای جلوگیری از اسهال مسافرتی هرگز از آب ناسالم، مانند آب های چاه، شیرهای موجود در فضای سبز (مخصوص آبیاری) و منابعی كه به سلامت آنها مطمئن نیستید، ننوشید. از مصرف یخ و نوشیدنی های خنك كه ممكن است با آب مخلوط شده باشد، خودداری كنید.

۶- ۸۳۲ عامل انتقال بیماری از حیوانات به انسان تاكنون شناسایی شده است، پیشگیری از انتقال این بیماری ها سبب می شود تا از درد و رنج ناشی از آن در امان بمانیم لذا در حین مسافرت استفاده از مواد غذایی با منشأ حیوانی را به نحو مناسبی كنترل نمائید:

الف) از مصرف جگر و گوشت خام و یا نیمه پخته خودداری نمائید.
ب) از مصرف شیر و مواد لبنی غیرپاستوریزه خودداری نمائید.

ج) دقت نمائید كه نگهداری گوشت در فروشگاه مطابق موازین بهداشتی و سلامت باشد.

د) با نصب توری جلوی درب ورودی و استفاده از پشه بند استاندارد از ورود حشرات موذی به داخل محل اقامت جلوگیری می كند.

هـ) از تماس كودكان با حیواناتی كه از سلامت آنها اطلاع ندارید جلوگیری نمائید.

و) در صورت اقامت در محیط های باز بصورت كمپینگ دقت نمائید در مجاورت لانه حشرات قرار نگیرید.
ز) سعی نمائید فقط در پلاژهای مخصوص شنا كنید.

۷- سعی نمائید با دوری از محل زندگی و تجمع حشرات از گزش آنها در امان بمانید و از استراحت در مكان سرباز حتی الامكان خودداری كنید. اگر نمی توانید جلوی مواجهه با حشرات را بگیرید، روی بدن خود مواد دور كننده حشرات بمالید و لباس مناسب برای محافظت از گزش یا نیش حشرات بپوشید.

واكنش پوست به گزش حشرات به صورت برجستگی قرمز در پوست ظاهر می شود كه معمولا” در عرض چند دقیقه پس از گزش یا نیش ایجاد می شود، اما بعضی مواقع هم شش تا دوازده ساعت طول می كشد تا ظاهر شوند. علائمی مانند خارش و سوزش نیز در بعضی موارد وجود دارد. بعضی از افراد دچار تهوع یا استفراغ،‌سردرد، تب، سرگیجه، احساس سبكی در سر و تشنج می شوند. واكنش های آلرژیك مثل خارش چشم ها، برافروخته شدن صورت، سرفه خشك، خس خس سینه و احساس خفگی در گلو و سینه در موارد شدید ایجاد می شود.

خاراندن محل گزیدگی حشرات در برخی موارد ممكن است بهبودی را تا چند هفته به تأخیر بیاندازد و در برخی مواقع عفونت باكتریایی ثانویه در محل گزیدگی یا نیش ممكن است باعث تورم گره های لنفاوی در گردن، زیربغل، كشاله ران یا آرنج شود و گاهی شوك آلرژیك ناشی از گزیدگی نیز امكان دارد جان بیمار را به خطر اندازد.

در صورت گزیدگی كه موجب ناراحتی و درد شود باید ناحیه ناشی از گزیدگی را پاك كنید و روی آن كیسه یخ بگذارید و برای كاهش خارش از كمپرس آب سرد و از آنتی هیستامین های خوراكی در موارد خفیف می توان استفاده كرد و از تركیبات موضعی استروییدی هم می توان برای كم كردن التهاب طبق نظر پزشك استفاده نموده در صورت وجود سابقه حساسیت و بروز علائم شدید مانند تنگی نفس و تپش قلب، بالا رفتن درجه حرارت بدن بیش از ۳۸/۳ عدم بهبودی علائم بعد از دو تا سه روز، قرمز، متورم و حساس شدن ناحیه گزیده شده باید به پزشك مراجعه كرد.

۸- از نگهداری مواد غذایی فاسد شدنی در طول سفر خود خودداری فرمائید و به تاریخ مصرف مواد غذایی كنسرو شده توجه فرمائید. كلیه فروشگاه ها و اماكن پذیرایی جزیره كیش باید دارای مجوز فعالیت اقتصادی و مجوزهای لازم بهداشتی و كارت سلامت كاركنان باشند

فهرست مراكز پزشكی و مطبهای پزشكان در كیش

مراكز پزشكی
بیمارستان كیش
ششصد دستگاه، بیمارستان كیش،

شماره تماس : تلفن ها: ۴۴۲۳۷۱۱ (۰۷۶۴)، ۴۴۲۳۸۱۱ (۰۷۶۴)، ۴۴۲۲۲۱۱ (۰۷۶۴)

مركز بهداشت

میرمهنا، بلوار خاتم الانبیاء، خیابان اقبال، ساختمان مركز بهداشت
تلفن: ۴۴۲۰۸۸۵-۰۷۶۴
تلفن: ۴۴۳۰۸۲۲-۰۷۶۴

كلینك خانواده
روبروی بازار پردیس یك، مستقر در ویلاهای فردوس
تلفن: ۴۴۲۰۴۹۸-۰۷۶۴

رادیولوژی و سونوگرافی
دكتر نوید توفیقی راد
بیمارستان كیش
تلفن: ۴۴۲۳۸۱۱-۰۷۶۴

آزمایشگاه تشخیص طبی
تلفن: ۴۴۲۳۸۳۷-۰۷۶۴

آزمایشگاه تشخیص طبی
دكتر اعطایی
تلفن: ۴۴۲۳۸۱۱-۰۷۶۴

فیزیوتراپی
دكتر منیژه ضمیر آزاد
۵۰ دستگاه، لاین ۲، پلاك ۱-۲۳۰
تلفن: ۴۴۲۳۶۳۷-۰۷۶۴
تلفن: ۲۱۹۹ ۷۶۹ ۰۹۳۴

 

داروخانه ها
داروخانه پردیس كیش
مركز خرید حافظ
تلفن: ۴۴۲۲۴۱۹-۰۷۶۴

داروخانه دكتر عمید
جنب بیمارستان كیش
تلفن: ۴۴۲۳۱۲۸-۰۷۶۴
تلفن: ۴۴۲۳۱۲۹-۰۷۶۴

داروخانه سها
خیابان سنایی، جنب مجتمع بانك ها
تلفن: ۴۴۲۴۵۳۷-۰۷۶۴

داروخانه كیش
تلفن: ۴۴۲۰۸۲۰-۰۷۶۴

داروخانه مركز بهداشت

میرمهنا، بلوار خاتم الانبیاء، خیابان اقبال، ساختمان مركز بهداشت
تلفن: ۴۴۲۰۸۸۵-۰۷۶۴
تلفن: ۴۴۳۰۸۲۲-۰۷۶۴

داروخانه پایگاه هوایی
كلینك شهید ستاری

 

توصیه های بهداشتی برای مسافران كیش-s5VQYqeIrh