ریپورتاژ آگهی
مقبره پادشاه آل مظفری شیراز

مقبره پادشاه آل مظفری شیراز

آرامگاه شاه شجاع در سال ۱۳۵۴ توسط وزارت فرهنگ و هنر با شماره ۱۱۶۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
  • 1400/12/12
  • استان : فارس
  • شهر : شيراز
  • دسته : آرامگاه های ایران
آدرس : در دامنه تخت ضرابی و در غرب تكیه هفت تنان یعنی ابوالفوارس شاه شجاع فرزند امیر مبارزالدین قرار دارد كه كریم‌خان زند سنگ بزرگی بر قبر او نهاده است
تلفن : 66059000-021

آثار تاریخی و باستانی
آرامگاه شاه شجاع مظفری شیراز بزرگترین قبر پادشاه آل مظفر است كه در دامنه تخت ضرابی و در غرب تكیه هفت تنان یعنی ابوالفوارس شاه شجاع فرزند امیر مبارزالدین قرار دارد كه كریم‌خان زند سنگ بزرگی بر قبر او نهاده است. حافظ در خصوص این پادشاه گفته:
قسم به حشمت و جاه و جلال شاه شجاع كه نیست با كسم از بهر مال و جاه نزاع
بــه فــر دولــت گیتی فـروز شـاه شجــاع كه هست در نظر مـن جهـان حقیـر متـاع
در میان تمام شاهانی كه در فارس سلطنت كرده‌اند تنها قبر شاه شجاع مظفری در شیراز معلوم و مشخص است و به همین جهت بود كه انجمن آثار ملی بنایی بر قبر وی ساخت كه در سال ۱۳۵۰ شمسی به اتمام رسید. بعدها در زمان كریمخان زند و در سال ۱۱۹۲ قمری یكی از درباریان به نام میرزا محمدكرمانی متخلص به ظفر، كه در دربار كریمخان زند صاحب مقام بود، در صدد ساختن بقعه‌ای روی قبر و تجدید بنای آرامگاه بر آمد ولی فرصت و زمینه لازم برای تحقق این امر فراهم نشد و چون سنگ قبر شاه شجاع را برده بودند، به دستور كریمخان سنگ تراشیده و مرغوبی روی قبر نصب شد و روی آن با خط نستعلیق عالی نوشته شد.
از سال ۱۳۳۸ شمسی توسط انجمن آثار ملی گنبدی از كاشی‌های فیروزه‌ای روی قبر ساخته شد كه بر ۴ ستون استوار است و درون آن با كاشی، معرق كاری و تزیین شده است.
گنبد به وسیله كاربندی‌ها به ستون ها متصل شده است. ۴ كتیبه از اشعار شاه شجاع و حافظ نیز در درون گنبد و چهار كتیبه از اشعار حافظ كه در مدح شاه شجاع سروده بود، در قسمت بیرونی گنبد و به خط نستعلیق بر روی كاشی نوشته شده است. بنا از حیث معماری و اهمیت تاریخی واجد ارزش های ویژه می‌باشد.آرامگاه شاه شجاع در سال ۱۳۵۴ توسط وزارت فرهنگ و هنر با شماره ۱۱۶۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
ابوالفوارس جلال الدین شاه شجاع فرزند امیر مبارزالدین، از سلاطین آل مظفر و مشهورترین فرد از این خاندان در سال ۷۳۳ قمری به دنیا آمد و در سال ۷۸۶ درگذشت.

وی قبل از مرگ وصیت كرده بود كه جسد وی را در زمین‌های مصلی و در جوار قبر شیخ محمود قطب‌الدین دفن كنند و سپس توسط امیراختیارالدین كرمانی جنازه را به مدینه برده در آنجا به خاك سپارند. پس از مرگ وی به دلیل اختلافاتی كه بین جانشینان او به وجود آمد، وصیت او عملی نشد و در همان جا باقی ماند.

آرامگاه شاه شجاع مظفری بزرگ‌ترین قبر پادشاه آل مظفر است كه در دامنه تخت ضرابی و در باختر تكیه هفت تنان قرار دارد. كریم خان زند سنگ بزرگی بر قبر او نهاده است.

 

مقبره پادشاه آل مظفری شیراز-c479X9dh9S

مقبره پادشاه آل مظفری شیراز-EeLMwjiCG1

مقبره پادشاه آل مظفری شیراز-aHAQCY6iXN

مقبره پادشاه آل مظفری شیراز-rN3n4veK22

مقبره پادشاه آل مظفری شیراز-D66vgOkXIb