ریپورتاژ آگهی
شهر باستانی استخر

شهر باستانی استخر

اِستَخر نام شهری باستانی است واقع در استان فارس ایران. املای تاریخی آن اصطخر است.استخر بزرگ‌ترین شهر در دردوران خود بوده و به گفته تاریخ نویسان چهاردروازه داشته است
  • 1400/11/06
  • استان : فارس
  • شهر : استخر
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : هفت كیلومتری ویرانه‌های تخت جمشید-چهاردروازه داشته یكی در سر پیچ دوراهی مرودشت ارسنجان و دیگری در جنوب شهر مرودشت
تلفن : 66059000-021

اِستَخر نام شهری باستانی است واقع در استان فارس ایران. املای تاریخی آن اصطخر است.استخر بزرگ‌ترین شهر در دردوران خود بوده و به گفته تاریخ نویسان چهاردروازه داشته كه درحال حاضر یك از آنها در سر پیچ دوراهی مرودشت ارسنجان و دیگری در جنوب شهر مرودشت قرار داشته‌ است.

در هفت كیلومتری ویرانه‌های تخت جمشید، ویرانه‌های شهر استخر معروف به «تخت طاووس» قرار دارد. آثار بجامانده از این شهر شامل دروازه سنگی، ستون‌ها و دیواره‌های سنگی است كه به روزگار هخامنشی تعلق دارد. در این شهر، بازمانده سازه‌های اسلامی، ساسانی و اشكانی و ظروف و آثار سده‌های آغازین هجری در آن كشف شده است‌. آب شهر استخر از رود سیوند تامین می‌شده‌است.

این شهر تا پایان پادشاهی ساسانیان از آبادترین و با شكوه ترین شهرهای ایران باستان بود، اما توسط اعراب تسخیر گردید و به دلیل خیزش‌های پیاپی مردم (از سال ۲۳ تا سال ۲۹ هجری) بارها فتح شد و مردم آن قتل عام شدند و پس از آن تنها ویرانه‌ای از آن برجای ماند.

اولین بار استخر در زمان عمربن خطاب توسط عثمان بن ابی العاص تسخیر شد و اموال و زمین‌های مردم به غنیمت گرفته شد و هم چنین برای آخرین بار در سال ۲۹ هجری عبدالله عامر گماشته عثمان پس از تسخیر شهر گور بسوی استخر شتافت تا خیزش چند باره مردم استخر را سركوب نماید ولی با مقاومت سخت و گسترده آنان روبرو شد، اما سرانجام مردم را كشتار نمود و شهر را دوباره تسخیر كرد.

 

شهر باستانی استخر-6eqme05LYP

شهر باستانی استخر-vnsVEnjPHR

شهر باستانی استخر-SmpORLwtZD

شهر باستانی استخر-qanbChv7nY

شهر باستانی استخر-GOuhnGg6r1

 

شهر باستانی استخر-wVB7ost4bl

شهر باستانی استخر-LHun27vJ1T

شهر باستانی استخر-m7dWPQYwiq