ریپورتاژ آگهی
كلیسای مریم مقدس شیراز

كلیسای مریم مقدس شیراز

كلیسای مریم مقدس كه كلیسای ارامنه ساكن شیراز است ۳۵۵ سال قبل در زمان شاه عباس دوم صفویه ساخته شده است
  • 1400/12/10
  • استان : فارس
  • شهر : شيراز
  • دسته : كلیساهای تاریخی ایران
آدرس : استان فارس, شیراز-در محله قدیمی “سنگ سیاه” شیراز بنا شده‌است.
تلفن : 66059000-021

كلیسای مریم مقدس كه كلیسای ارامنه ساكن شیراز است ۳۵۵ سال قبل در زمان شاه عباس دوم صفویه ساخته شده است و همچنان میزبان مراسم مذهبی این اقلیت دینی در ایران است.كلیسای مریم مقدس در سال ۱۶۶۲ میلادی در محله قدیمی “سنگ سیاه” شیراز بنا شده‌است. در سال ۱۵۵۰ میلادی در محل كنونی كلیسا، كلیسایی كوچك وجود داشت كه اطراف آن را خانه‌های ارمنیان ساكن شیراز احاطه كرده بود. این كلیسا نزدیك مسجد مشیر، جنب بازارچه ارامنه واقع شده است.

در تالار كلیسا گچبری‌هایی كه می‌توان آن را از شاهكارهای سده یازدهم دانست؛ وجود دارد. داخل تالار و نمازگاه سقف نقاشی و گچبری شده و گنبدی شكل است. از خارج و در روی پشت بام اثری از گنبد مدور و گنبدی شكل دیده نمی‌شود. پشت بام تالار نمازگاه چهارگوش است.گفتنی است ارامنه فارس عمدتا در همین قرن و زمانی كه شاه‌عباس گروه كثیری از آنان را از شهر جلفا وادار به مهاجرت به مناطق مركزی ایران كرد در شیراز ساكن شدند.

شاه عباس صفوی در سال ۱۶۰۳ میلادی پس از آنكه جلفا را به تصرف خود درآورد تحت تاثیر رونق و ثروت این شهر قرار گرفت؛ در آن زمان ساكنان ارمنی جلفا از طریق تجارت كسب د‌رآمد‌ می‌كرد‌ند‌ و این شهر ‌از مراكز مهم تجاری شرق محسوب می‌شد‌. مناسبات اقتصاد‌ی ارامنه جلفا با اروپا به ویژه در تجارت ابریشم باعث شد شاه صفوی تصمیم بگیرد گروه زیادی از آنها را وادار به كوچ به مناطق مركزی ایران از جمله شیراز و اصفهان كند. با كوچ ارامنه مسیر تجارت ابریشم از ایران می گذشت و امپراتوری عثمانی رقیب پادشاه صفوی ار چرخه این تجارت حذف می شد. كلیسای حضرت مریم در شیراز نیز در همین زمان و با سر و شكل و تزئینات زیبای عصر صفوی برای برگزاری مناسك ارامنه دایر شده است

 

كلیسای مریم مقدس شیراز-zu8t1o35di

كلیسای مریم مقدس شیراز-Vw2d4eSVpg

كلیسای مریم مقدس شیراز-sWbe6XiYt5

كلیسای مریم مقدس شیراز-8mpwJOgzBR