ریپورتاژ آگهی
امامزاده یحیی ابهر

امامزاده یحیی ابهر

امامزاده یحیی در دهستان صائین قلعه از توابع بخش مركزی شهرستان ابهر، بر روی یك مكان تاریخی واقع شده است. بنای امامزاده تماماً از آجرهای به ابعاد ۵×۲۱×۲۱ سانتی‌متر ساخته شده است.
  • 1400/11/05
  • استان : زنجان
  • شهر : ابهر
  • دسته : امامزاده های ایران
آدرس : امامزاده یحیی در دهستان صائین قلعه از توابع بخش مركزی شهرستان ابهر، بر روی یك مكان تاریخی واقع شده است
تلفن : 66059000-021

امامزاده یحیی در دهستان صائین قلعه از توابع بخش مركزی شهرستان ابهر، بر روی یك مكان تاریخی واقع شده است. بنای امامزاده تماماً از آجرهای به ابعاد ۵×۲۱×۲۱ سانتی‌متر ساخته شده است. ورودی بنا مشرف بر یك هشتی است كه عرض آن حدوداً نصف عرض شبستان بوده و به طور قرینه احداث گردیده است.

در سقف مسطح هشتی از تیر و تخته استفاده شده است. با توجه به قطر دیوارها، به نظر می‌رسد كه سقف آن قوسی بوده و در طول زمان فروریخته است. پلان این بنا با بقعه قیدار نبی واقع در خدابنده قابل مقایسه می‌باشد. شبستان امامزاده دارای پلان مربع بوده كه عرقچین گنبد به واسطه چهار گوشواره بر روی جرزهای چهارگانه استوار گردیده است. سبك این بنا از نوع گنبدهای دو پوششی زنگوله‌ای است و دیوارها نقش حائل را دارند. در قسمت داخلی هیچ نوع تزئیناتی در ارتباط با معماری وجود ندارد و سطح بنا با اندود گچ پوشانیده شده است. از نمای بیرونی منتهی‌الیه گنبد یك ردیف كاشی به رنگ آبی فیروزه‌ای به عنوان دلیل كاشی‌كاری اجرا گردیده و تزئینات آن منحصر به چند كاشی مزبور است. در داخل شبستان ضریح بسیار زیبایی بر روی مزار نهاده شده كه از چوب چیت اشباع ساخته شده و به استناد كتیبه موجود، از مصنوعات لاهیجان است كه در كتیبه «لاهجان» قید گردیده است. در منتهی‌الیه این ضریح كتیبه زیبایی به خط ثلث خفی سوره یس نوشته شده و سپس نقوش و طرح‌های گیاهی و اسلیمی در سطوح ضریح حكاكی گردیده است. در وسط ضلع شمالی ضریح، كتیبه زیبای دیگری به خط ثلث نوشته شده و در متن آن جمله «این صندوق مرقد منور و معطر و مطهر حضرت غفران بنا فردوس … امامزاده یحیی علیه و علی آبائه الاكرام …» قید گردیده و تاریخ كتابت و ساخت ضریح سال ۷۵۸ درج شده است. با توجه به سبك ساختمانی و تركیب كلی بنا احتمال دارد كه بنای امامزاده متعلق به قرن هشتم هجری قمری باشد. به نوشته محققین، نسب ایشان به امام موسی كاظم (ع) می‌رسد.

 

امامزاده یحیی ابهر-VaKYC26qyr