ریپورتاژ آگهی
امامزاده روشن آباد

امامزاده روشن آباد

در تاریخ طبری نام این امامزاده «روشنوا» آمده و به نوشته شماری، این مقبره متعلق به عبدالله نامی است كه نسبش به امام هفتم می‌رسد.
  • 1400/10/28
  • استان : گلستان
  • شهر : گرگان
  • دسته : امامزاده های ایران
آدرس : امامزاده روشن‌آباد در كنار جاده قدیم گرگان- كردكوی واقع شده است.
تلفن : 66059000-021

امامزاده روشن‌آباد در كنار جاده قدیم گرگان- كردكوی واقع شده است. در تاریخ طبری نام این امامزاده «روشنوا» آمده و به نوشته شماری، این مقبره متعلق به عبدالله نامی است كه نسبش به امام هفتم می‌رسد. بنای امامزاده یادگار معماری قرن ۹ هجری قمری و در میان باغی واقع شده است. مردم روستای اطراف از آن به‌عنوان قبرستان عمومی استفاده می‌كنند. بنای امامزاده به‌صورت برجی بلند و چندوجهی شامل رواق و حَرَم چهارگوش و گنبد ساقه‌دار مدوّر است كه پایین‌تر از گنبد مدوّر بام سفال‌پوش امامزاده است. در داخل صحن صندوق چوبی نفیسی به ارتفاع یك متر و طول ۳ متر و عرض ۱/۵ متر دیده می‌شود كه در ضلع‌های كناری آن منبت‌كاری زیبایی به‌كار برده شده است و روی این صندوق ۷ سوراخ وجود دارد كه مردم نذورات خود را داخل آن می‌اندازند. در این بنا مقبره دو تن به نام‌های ابراهیم و محمد كه برادران امام هشتم بودند نیز وجود دارد.

چهاردهم فروردین ماه هر سال جمعیت زیادی از ناحیه كردكوی تا گرگان برای گردش و زیارت در این محل تجمع می‌كنند و مراسمی از قبیل اسب‌سواری، كشتی‌گیری و شرط‌بندی و بازار روز در این مكان دایر می‌باشد.

امامزاده روشن آباد-F23NmmcJiL

امامزاده روشن آباد-xGxrX2A2yz

امامزاده روشن آباد-q9fgTdEVsV