ریپورتاژ آگهی
روستای پامنار دزفول

روستای پامنار دزفول

روستای پامنار جزء بخش شهیون در فاصله هوایی ۲۵ كیلومتری و فاصله ی جاده ای ۴۲ كیلومتری شهر دزفول به وسعت ۵۷ هكتار در میان دامنه‌های رشته كوههای زاگرس و مشرف به دریاچه سد دز در شمال شهرستان دزفول واقع شده است
  • 1400/12/04
  • استان : خوزستان
  • شهر : دزفول
  • دسته : روستاهای ایران
آدرس : در فاصله هوایی ۲۵ كیلومتری و فاصله ی جاده ای ۴۲ كیلومتری شهر دزفول
تلفن : 66059000-021

روستای پامنار جزء بخش شهیون در فاصله هوایی ۲۵ كیلومتری و فاصله ی جاده ای ۴۲ كیلومتری شهر دزفول به وسعت ۵۷ هكتار در میان دامنه‌های رشته كوههای زاگرس و مشرف به دریاچه سد دز در شمال شهرستان دزفول واقع شده است. روستای پامنار بواسطه چشم اندازهای بسیار متنوع طبیعی- فرهنگی و به دلیل همجواری با دریاچه دز وجود قلعه طبیعی شاداب همچنین وجود درخت های سدر ، دره ها و چشمه ها دارای طبیعتی جذاب و خاص است كه همه ساله گردشگران فراوانی را به خود جذب می كند.
مهمترین عاملی كه باعث شده روستای پامنار مورد توجه گردشگران قرار گیرد همجواری آن با دریاچه ی شهیون است. این دریاچه یكی از زیباترین دریاچه های ایران و جهان در شمال غربی دزفول و پشت دو كوه شاداب و تنگوان شكل گرفته و چهره زیبایی به منطقه شهیون داده است . به گونه ای كه جزیره بزرگ وسط دریاچه با مساحتی بالغ بر شصت هزار متر مربع چشم انداز زیبایی را بوجود آورده است. به دلیل زمینه مساعدی كه این دریاچه دارد در آن انواع آبزیان پرورش داده می شوند به همین خاطر در فصولی از سال محل مناسبی برای صید ماهی می باشد . در كنار روستای پامنار و به فاصله ی كمی از آن روستای زیبای دیگری به نام پا قلعه وجود دارد كه ورودی و دسترسی اصلی قلعه شاداب در آن واقع شده و برخی به دلیل معروفیت روستای پامنار و همجواری، این دو روستا را یكی می دانند.
از جمله تفریحاتی كه می توان در منطقه انجام داد می توان از قایقرانی در دریاچه دز، اسكی روی آب، شنا، گذران اوقات فراقت در جزایر دریاچه و سواحل آن و استفاده از هوای مطبوع ، مشاهده حیات وحش منطقه بویژه پازن و تیهو ، ماهیگیری ورزشی در دریاچه، مشاهده و آشنایی با زندگی عشایری مردم بومی و فضای زیبای معماری سنتی منطقه، آشنایی و مشاهده صنایع دستی منطقه و كوهنوردی و مشاهده دره های عمیق كول خرسان و دره رودخانه دز نام برد. از گیاهان و پوشش های منطقه می توان به رملیك ، كنار ، بنه ، بادام ، جاز ، انجیر ، بلوط و نخل اشاره كرد.از دیگر جاذبه های این منطقه می توان از هنر كپوبافی یاد كرد كه از صنایع دستی رایج بومیان منطقه است.
محصولات زیادی توسط كپوبافان در زمینه‌های مختلف بویژه ظروف تزیینی و سنتی با استفاده ازرنگها و نقوش سنتی ، از دیر باز تولید می‌شود.و با هویتی تاریخ، زینت بخش خانه‌هاهستند. انواع این تولیدات را شامل اشكال مسطح، بیضی و دایره‌ای و با كاربردهای مختلف بویژه مصنوعات صنعتی از جمله گلدان ،جا دستمالی،زیركتری زیرقوری، میوه خوری و انواع دیگر محصولات حصیری بافت اعلام كرد. نوع تولیدات كپو در منطقه از نظر كمی و كیفی در سطح بسیار خوبی قرار دارد و مسابقه و نمایشگاه كپوبافی نیز تاكنون در روستای پامنار با هدف ارایه توانمندی‌های زنان و دختران منطقه در امركپوبافی و بافته‌های حصیری برگزار شده كه مورد توجه گردشگران زیادی واقع شده است.
رونق اقتصادی ، ایجاد اشتغال ، شكوفایی و توسعه صنعت و خدمات گردشگری از اهداف احداث منطقه گردشگری روستای پامنار در شهرستان دزفول به شمار می رود زیرا این روستا یكی از مناطقی است كه از نظر پتانسیل گردشگری نه تنها در سطح خوزستان ، بلكه در سطح كشور می تواند از جایگاه خاصی برخوردار شود. با توجه به پتانسیل های بالای طبیعی و تاریخی منطقه در سال های اخیر تلاش هایی از سوی اداره میراث فرهنگی برای ثبت ملی برخی از آثار و توسعه گردشگری منطقه و نیز پیگیری های جهت حفاظت از محیط طبیعی آن توسط اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دزفول صورت گرفته است.

روستای پامنار دزفول-sfsYrfmNqK

روستای پامنار دزفول-1JvXMlgK2D

روستای پامنار دزفول-BEEV935jBV
یكی از بهترین فرصت های قایق سواری را میتوان در اطراف روستا پامنار تجربه كرد

 

روستای پامنار جزو بخش شهیون از توابع سردشت در فاصله هوایی بیست و شش كیلومتری و فاصله جاده‌ای چهل كیلومتری شهر دزفول و به وسعت شصت هكتار در میان دامنه‌های رشته كوه‌های زاگرس و مشرف به دریاچه سد دز در شمال این شهرستان واقع شده است.

روستای پامنار در سال‌های اخیر با توجه به پتانسیل‌های بالای گردشگری به عنوان یكی از روستاهای نمونه گردشگری استان خوزستان برگزیده شده و به تازگی اقداماتی نظیر تسطیح تپه‌ها برای احداث رستوران، كمپ و پاركینگ و تعریض جاده دسترسی در این منطقه صورت گرفته است.

یكی از بهترین فرصت های قایق سواری را میتوان در اطراف روستا پامنار تجربه كرد.

شغل عمده ساكنان منطقه دامداری است كه در كنار دامداری كشاورزی به صورت كشت دیم و بیشتر كشت دیم گندم و جو وجود دارد . هم‌چنین عده زیادی از ساكنان روستاهای پاقلعه و پامنار به شغل صیادی در دریاچه سد دز مشغولند . زبان مردم محلی گویش لری بختیاری است و سنت‌ها و آیین‌های اصیل بختیاری درآداب ساكنان به چشم می خورد.

 

روستای پامنار دزفول-OxGk0a0Zfq
روستای پامنار یكی از مقصدهای جذاب روستاگردی در استان خوزستان است

 

خوزستان از استان های دیدنی ایران به خصوص در نیمه دوم سال و ایام نوروز است. اگر قصد طبیعت گردی، بوم گردی، نخل گردی، روستاگردی و كوله پشتی گردی دارید، شهرها و روستاهای كمتر دیده شده استان خوزستان گزینه خوبی برای گردشگران خودمانی خواهد بود كه قصد دارند با بخشی از تاریخ و فرهنگ سبك زندگی اقوام ایرانی در جنوب كشور آشنا شوند.

یكی از مناطق دیدنی گردشگری خوزستان، قطعا روستا پامنار است كه به واسطه چشم اندازهای متنوع طبیعی و ظرفیت های فرهنگی كه ریشه در سبك زندگی و تاریخ این خطه از كشور دارد، میزبان خوبی برای مهمانان سد دز است. تماشای دیدنی های روستا از قلعه طبیعی شاداب، درخت‌های سدر تا دره‌ها و چشمه‌ها دارای طبیعتی جذاب و خاص، همه بخشی از قابلیت های گردشگری بهشت پنهان خوزستان در دزفول ایران است.

برای دیدن این طبیعت زیبا و استفاده از پتانسیل های گردشگری نمونه این روستا در استان خوزستان، بایستی از هر جای ایران راهی خوزستان شده و از آنجا به دزفول بروید. البته راه هوایی و ریلی و اتوبوسی هم در اختیار مسافران دزفول هست. اگر بخواهید تنها كمی با زمان بیشتر می توانید از قطاری كه هر روز به سمت اندیمشك می رود استفاده كنید.

روستای پامنار دزفول،منطقه ای زیبا برای ایرانگردی می باشد

 

فاصله بین دزفول و اندیمشك مثل خرمشهر و آبادان است و خیلی دور نیستند. اما مقصد بعدی كه از دزفول باید انتخاب كنید روستای پامنار در ۵۰ كیلومتری شمال شرقی دزفول است و هر روز از مركز این شهر به سمت نواحی اطراف به خصوص پامنار، اتوبوس و تاكسی در دسترس گردشگران و مسافران قرار دارد. این فاصله نهایت ۴۵ دقیقه به طول خواهد انجامید.

كجا بمانیم؟
همانطور كه در عكس ها مشاهده كردید، این روستا كنار دریاچه قرار دارد و گزینه های اقامتی متنوعی پیش روی گردشگران است. یكی از آنها اقامت گاه بوم گردی یا خانه های روستایی است كه بعضا در سایت های گردشگری اقامت گاهی میتوانید اطلاعات صاحبان خانه های روستایی را پیدا كنید و نسبت به رزرو محل اقامت اقدام كنید. البته در كنار دریاچه، امكانات كمپ مهیا نیست اما بسیارند كوله پشتی گردهایی كه از طبیعت زیبای منطقه برای چادر زدن و اقامت شبانه استفاده می كنند.

روستای پامنار دزفول-q9Cx4ty4bV

 

سد دز در میان كوه‌های زاگرس در شمال خوزستان،‌ یكی از جاذبه‌های گردشگری است كه از شهر اندیمشك قابل دسترسی است.

 

شهر آجرها، دزفول در شمال استان خوزستان؛ آثار تاریخی بسیاری اعم از خانه، حمام،‌ آسیاب و پل قدیمی ساسانی دارد. پس از دیدن آثار موجود و در مجموع فضای شهر، ‌نوبت به مناطق طبیعی و تاریخی اطراف می‌رسد كه به‌ویژه در نوروز رنگ و بویی دیگر می‌یابند. روستای پامنار در فاصله‌ی 50 كیلومتری شمال شرق شهر دزفول یكی از مناطق نمونه گردشگری محسوب می‌شود كه نوروز را به گردشگران ارمغان می‌دهد.

روستای پامنار دزفول-LiadtJnNvR

علاوه بر ساحل روستای پامنار،‌ چادر زدن در سواحل مقابل كه تنها با قایق قابل دسترس‌اند،‌ خود از ویژگی‌های خاص منطقه محسوب می‌شود كه می‌تواند فضای مناسبی به دور از شلوغی‌های نوروز را برای گردشگر فراهم كند.

 

دریاچه سد دز جاذبه اصلی روستای پامنار به حساب می‌آید اما جدای از آن آثار تاریخی منطقه را نیز باید در نظر آورد. قلعه شاداب یكی از این آثار است كه ابوطالب درباره آن می‌گوید: «مربوط به دوره ساسانیان است، زمانی كه خورشیدآفرین و فدك‌ناز در آن زندگی می‌كردند. در زمان پهلوی اول یا دهه‌های 20 و 30 به عنوان دژ دفاعی در مقابل غارتگران مورد استفاده قرار می‌گرفت. تا 25 سال پیش مسكونی بوده اما بعد از آن كه ماشین آمد و جاده كشیده شد، قلعه نشینی نیز از بین رفت. در حال حاضر نیز پاییز با شروع بارندگی محل نگهداری گوسفندان می‌شود كه تا آخر اردیبهشت آنجا می‌مانند.»

 

این راهنمای محلی در مورد قلعه تاریخی شاداب ادامه می‌دهد: «قلعه با حدود 12هزار مترمربع وسعت دو راه ورودی دارد، یكی از آنها راه صعب‌العبوری است كه مورد استفاده افراد بومی روستاهای پامنار و پاقلعه است و مردم عادی فقط از راه دیگر می‌توانند رفت و آمد كنند و همین رمز پیروزی ساكنان بوده زیرا با وجود یك سنگربان می‌توانستند مقابل یك لشكر مقاوت كنند.»

پایین قلعه كُنارستان است،‌ مكانی كه درختان فراوان سدر یا كُنار،‌ منطقه‌ای مناسب برای گردشگری ایجاد كرده‌اند. كمی پایین‌تر اشكفت یا غار زرده قرار دارد كه تابستان‌ها خیلی خنك است و با درختان بادام اطراف، یكی از جاهای زیبا محسوب می‌شود.

 

یكی دیگر از نقاط دیدنی منطقه قبرستان قدیمی قلعه شاداب است با سنگ‌های ایستاده و نقوش متفاوت كه هر كدام گویای مشخصاتی از متوفا هستند و ابوطالب در توضیح نقوش می‌گوید: «سوار بر اسب و با شمشیر نشانه مردی سلحشور در میدان رزم است. دیگری نشان می‌دهد كه متوفا خانمی با مهارت اسب‌سواری و شكار بوده و می‌توانسته از درخت نخل بالا رفته و خرما بچیند. دیگری رقصنده خوبی بوده و در ساخت كوزه و رنگ‌آمیزی آن ماهر بوده است.»

«خوشه‌های گندم گویای آن است كه متوفا كشاورز خوبی بوده و زمین زراعی زیادی داشته و به مردم هم گندم می‌داده است. دیگری آهنگر توانایی است و یكی دیگر میزبان جنگجویان و رهگذاران بوده زیرا بر سر سنگ قبرش قلیان جوزی یعنی قلیانی كه برخلاف قلیان‌های معمولی كه مخزن آب آن از شیشه و استیل و نقره است، مخزن آب به شكل كوزه‌ای و از جنس چوب گردو است، حك شده است.» این راهنمای محلی در ادامه یادآور شد: «در رابطه با چوب گردو نكته جالب آن است كه اگر چرب شود، قسمت ترك خورده، ترمیم شده و به حالت اولیه بازمی‌گردد به همین دلیل برای قلیان‌های سفری مورد استفاده قرار می‌گرفته است.»

 

علاوه بر آثار تاریخی و طبیعی،‌ پامنار از مناطق اصلی كپوبافی یعنی یكی از صنایع دستی اصلی منطقه به حساب می‌آید كه زنان روستایی به این كار مشغول‌اند و نوآوری و طرح‌های جدید از مشخصات این صنایع دستی بوده و تلاش زنان و دختران در این رابطه قابل توجه است.

 

ابوطالب معتقد است: «سفر به پامنار و لذت بردن از طبیعت آن به راحتی میسر است زیرا امكان اقامت در خانه روستایی و همچنین چادر زدن هست و روستاییان پذیرای گردشگرانی هستند كه به فرهنگ بومی احترام گذاشته و به طبیعت آسیب نمی‌رسانند.»

 

لازم به ذكر است كه در حال حاضر روستای پامنار در برنامه تورهای مسافرتی به استان خوزستان جای ندارد اما دسترسی به آن به واسطه فاصله كمی كه از شهر دزفول دارد،‌ به راحتی ممكن بوده و از آنجا كه دارای تنوع طبیعی و تاریخی است می‌توان برنامه‌ای بین یك تا چندروز برای آن در نظر گرفته و آرامش و فعالیت را توأمان در تعطیلات گنجاند.