ریپورتاژ آگهی

تجربه مهاجرت به استرالیا از زبان تعدادی از مهاجران

در این مطلب به پای صحبت چند تن از مهاجرین ایرانی به كشور استرالیا می‌نشینیم و با تجربیات ایشان نسبت به نحوه مهاجرت و زندگی در استرالیا آشنا می‌شویم.

در این مطلب به پای صحبت چند تن از مهاجرین ایرانی به كشور استرالیا می‌نشینیم و با تجربیات ایشان نسبت به نحوه مهاجرت و زندگی در استرالیا آشنا می‌شویم.

تجربه مهاجرت به استرالیا از زبان تعدادی از مهاجران

كشور استرالیا به دلیل تنوع فرهنگی و رشد اقتصادی همیشه یكی از مقاصد پر طرفدار برای مهاجرت است، چه شما برای تحصیل قصد مهاجرت دارید و چه برای سرمایه گذاری، استرالیا یكی از بهترین گزینه هاست. در ادامه این مطلب به تجربه مهاجرت به استرالیا از زبان تعدادی از مهاجران ایرانی می پردازیم. 

الهه

تجربه شخصی الهه از زندگی و تحصیل در استرالیا

الهه متولد سال ۱۳۷۶ است و در سال ۲۰۱۶ با ویزای دانشجویی در رشته‌ی برق الكترونیك وارد استرالیا شده است. تجربیات الهه نسبت به تحصیل و زندگی در استرالیا به شرح زیر است.

تصور واهی از تحصیل در استرالیا

طبق مشاهداتم از فیلم‌های هالیودی، همیشه تصور می‌كردم دانشگاه‌های خارج از ایران مثل فیلمهاست، پر از فستیوال و كمپ‌های مختلف و البته خوش گذرونی بی حد و حصر. اما با اولین برخوردم با فضای دانشگاهی در استرالیا، تمام تصوراتم به نظر خودم خیلی خنده دار اومد، فضای آكادمیك بزرگ و سختگیری بیشتر برای دانشجویان تازه وارد.

سیستم آموزشی استرالیا

استرالیا طبق تجربه من برای دانش آموزان تا قبل دانشگاه محیط شاد و بدون سختگیری رو فراهم میكنه ولی به محض رسیدن به دانشگاه شرایط تغییر می‌كنه و همه باید خیلی سفت و محكم به درس‌هاشون بپردازند. من با آیلتس ۶ونیم وارد استرالیا شدم به همین دلیل نیازی به حضور در كلاسهای ELICOS نداشتم و مستقیم وارد دانشگاه شدم. روزها اول یا هفته آشنایی برای دانشجویان جدیدالورود حكم اشنایی با فضای دانشگاه و البته پیدا كردن راحتر كلاس‌ها و همچنین آشنایی با استادید و دانشجویان دیگر سپری میشه. در این مسیر به طور معمول یك دانشجو قدیمی‌تر به عنوان راهنما دانشجوی جدید رو همراهی می‌كنه.

كلاس‌های درس به دو گروه اصلی tutorial و lectures تقسیم میشه. در كلاس‌های lectures یا سخنرانی، استاد نزدیك به ۲ ساعت درباره یك مطلب درسی حرف میزنه. اما در كلاس‌های tutorial یا آموزشی كه زمان كمتری داره بیشتر دانشجویان به بحث و پرسش می پردازند. تفاوت اصلی من با دیگران، سختگیری بیشتر اساتید به دلیل ایرانی بودن و البته جدید الورود بودنم بود و در تمام كلاس‌ها دانشجویان خارجی باید حضور و غیاب بشن تا در صورت نبودن سر كلاس این اتفاق ثبت شود. در دانشگاها استرالیا به هیچ وجه نمیشه شب امتحانی درس خوند. حجم دروس ارائه شده در یك ترم و همچنین نحوه تدریس به صورتی كه شما باید حتما در طول ترم به مباحث مسلط بشید.

زندگی در استرالیا

محل زندگی من در استرالیا یه استدیو سویت كوچك در نزدیكی دانشگاه بود و به دلیل اجاره پایین اكثر ساكنین دانشجو هستند. اغلب روزها و شب‌های قبل امتحان كتابخونه دانشگاه پر میشه از دانشجوها، ولی من ترجیح میدم در سوییت كوچیكم از اخرین فرصتهای برای گرفتن چند نمره بیشتر استفاده كنم و درس بخونم.

در شرایط دانشجویی به سرعت میشه دوست پیدا كرد و به شرایط زندگی در استرالیا عادت كرد. من در كنار درس خوندم، به كار نیمه وقت در یك كافه می‌پرداختم كه خود این كار هم كمك خرجم بود هم به زبان انگلیسیم كمك زیادی كرد.

زندگی در استرالیا

فارغ التحصیلی

بعد از سه سال كه روال زندگی من به طور كامل تغییر كرده بود و منظم شده بود، من به فرد جدیدی تبدیل شده بودم. نظم و انظباط حرف اول در زندگی من می‌زد. طی سفرهایی كه در تعطیلاتم به ایران داشتم، دیگه اون آدم سابق نبودم و بی نظم‌ها خیلی اذیتم می‌كرد. زندگی در استرالیا اعتماد به نفس خیلی بالایی به من داده بود و خیلی راحت‌تر با ادم‌های جدید ارتباط می‌گرفتم و این تغییرات در مصاحبه‌های كاری خیلی كمكم كرد. خیلی زود بعد از فارغ التحصیلیم در یك شركت استخدام شدم با حقوق ۳۷۰۰ دلار در ماه و اولین كار حرفه ایم رو شروع كردم. من بعد از یك سال كار در استرالیا برای اقامت دائم اقدام كردم و ویزای دائم اقامت در استرالیا دریافت كردم.

كلام اخر الهه

نقطه عطف زندگی من مهاجرت به استرالیا بود، در این مسیر سختی‌های زیادی كشیدم، از ابتدا برای گرفتن نمره ایلتس تا تحصیل همراه با كار نیمه وقت. البته كه هنوز دلم برای ایران و خانواده ام تنگ میشه ولی میدونم اگه به استرالیا نمیومدم تا اخر عمر افسوس می‌خوردم.

امیر

تجربه پیدا كردن كار و استخدام در كشور استرالیا

همیشه پیدا كردم جابرآفر كار سختی بوده، اما امیر به واسطه حضور برادر خودش در استرالیا این مسیر راحتر از بقیه سپری كرده. امیر ۳۳ ساله و با سابقه كار ۵ سال در ایران در رشته كامپیوتر بعد از یك سال تونست كه ویزای اسپانسری كار در سیدنی پیدا كنه.

پیدا كردن اسپانسر كاری در استرالیا

برادر من به واسطه تحصیل در استرالیا خیلی راحت كار پیدا كرده بود و من هم چون سابقه بیشتری از حمید برادرم داشتم و همچنین به دلیل سطح زبان انگلیسی مقعولی كه داشتم تصمیم گرفتم به كار كردن در استرالیا فكر كنم. در وهله اول شروع كردم به گشتن در سایت‌های كاریابی استرالیا، و یك پیش زمینه ذهنی برای خودم و درامدم به دست اوردم. 

خیلی سریع متوجه شدم حتی با داشتن مدرك زبان با نمره خوب و سابقه كار مناسب بازهم پیدا كردن كار از ایران در استرالیا كار بسیار سختی است. كارفرماها تا متوجه میشدن من خارج از استرالیا هستم و فقط از طریق اینترنت میتونم مصاحبه كنم بیشتر اوقات بیخیال میشدند و خبری ازشون نمی شد. برای همین من تصمیم گرفتم برای پیدا كردن كار به استرالیا برم.

استرالیا

از طرف برادرم دعوت نامه استرالیا برایم ارسال شد و به صورت توریستی به این كشور سفر كردم. در همین حین كه منتظر جواب ویزای توریستی استرالیا بودم، در حال پر كردن درخواست كار و اپلای كردن در شركتهای مختلف بودم، و وقتی به زمان مصاحبه می رسید می گفتم من تا یك ماه دیگه بر میگردم استرالیا و اون زمان با شما مصاحبه می كنم.

بلعخره ویزای توریستی با یه وكیل خوب مهاجرتی اوكی شد و رفتم استرالیا، مصاحبه های از قبل تنظیم شده رو انجام دادم و در یكی از آنها موفق به كسب جایگاه شدم، به این ترتیب شغل پیدا كردم. البته ذكر این مورد كه برای انتقال ویزای توریست به كاری كلی سختی كشیدم، اما بلعخره انجام شد.

پیدا كردن اسپانسر كاری در استرالیا

نحوه پیدا كردن كار در استرالیا 

اگه شما در رشته و یا كارتون تخصص كافی دارید، عزم خودتون را جمع كنید. درسته كه كار پیدا كردن در استرالیا از خارج كشور كار راحتی نیست اما شدنیه و شما باید به كارفرما اثبات كنید كه تخصص شما در كشور استرالیا پیدا نمیشه.

اولین قدم برای پیدا كردن كار در استرالیا داشتن یك رزمه مطابق استانداردهای استرالیاست. بعد از رزومه باید برید سراغ سایت های كاریابی استرالیا یا از طریق آژانس‌های كاریابی خودتونو معرفی كنید. توجه داشته باشید حضور در اپلیكشن لینكدین و داشتن یك پروفایل خوب در این سوشیال خیلی به معرفی بهتر شما كمك میكنه. اكثر كارفرماها بعد از مصاحبه اولیه از شما لینكدین میخوان و معیار مهمی برایشون.

سخن آخر

در این مطلب از نحوه سفر به استرالیا و زندگی الهه و امیر آشنا شدیم. استرالیا كشور چهار فصلی كه نرخ بیكاری بسیار پایینی دارد. اگر انتخاب شما مهاجرت است، چه برای كار و چه برای تحصیلی استرالیا یكی از بهترین گزینه هاست. امیدواریم كه این تجربیات برای آشنایی بیشتر به شما كمك شایانی كرده باشد.

برچسب ها : وكیل مهاجرت به استرالیا,وكیل مهاجرتی,وكیل,وكیل مهاجرت ملبورن,وكیل مهاجرت