ریپورتاژ آگهی
دیدنی های شاهرود

دیدنی های شاهرود

شاهرود (Shahroud) یكی از شهرهای استان سمنان است. شاهرود در حد فاصل شهرهای دامغان در غرب، سبزوار و بردسكن در شرق و گرگان در شمال بوده و تقریبا در میانه راه تهران-مشهد می‌باشد؛
  • 1403/02/06
  • استان : سمنان
  • شهر : شاهرود
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : از شهرهای استان سمنان
تلفن : 66059000-021

جاهای دیدنی شاهرود

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری ایران توریسم شما را با جاهای دیدنی شاهرود آشنا خواهیم كرد. برای آشنایی با دیدنی های این شهر زیبا در استان سمنان در ادامه با ما همراه باشید.

سمنان یكی از پهناورترین استان‌های كشور ایران است. مركز این استان شهر سمنان و پرجمعیت‌ترین شهر آن، شاهرود است. این استان از نظر مساحت هفتمین استان ایران است. سمنان علاوه بر جاذبه های تاریخی خود دارای جاذبه های طبیعی زیادی نیز می باشد. این منطقه دارای آب و هوایی خشك و كویری است و دیدن چشم اندازهای كویری آن در شب می تواند بسیار جذاب و خاص باشد و توجه هر گردشگری را به خود جلب كند.

شاهرود (Shahroud) یكی از شهرهای استان سمنان است. شاهرود در حد فاصل شهرهای دامغان در غرب، سبزوار و بردسكن در شرق و گرگان در شمال بوده و تقریبا در میانه راه تهران-مشهد می‌باشد؛ به طوریكه فاصله آن از تهران ۴۱۲ كیلومتر و از مشهد ۵۱۰ كیلومتر است. در اكثر ماه‌های سال آب و هوای شاهرود معتدل سرد می‌باشد. شاهرود یكی از شهرهای به اصطلاح چهار فصل و خوش آب و هوای ایران است. این شهر جاذبه های دیدنی بسیاری دارد كه معروف ترین آنها جنگل ابر است. در ادامه با جاذبه های گردشگری شاهرود آشنا می شویم.

جنگل ابر 

جنگل ابر در حد فاصل 35 كیلو متری شهر شاهرود قدیمی‌ترین و زیباترین جنگلهای هیركانی است با گونه‌های گیاهی و جانوری نادر، یكی از زیباترین نقاط ایران و شمال شرق كشور می‌باشد و با  35000  هكتار وسعت در ادامه جنگل‌های سرسبز شمال كشور به دلیل این كه در اغلب مواقع فضای این منطقه را اقیانوسی از ابر فراگرفته به این نام مشهور است. و می‌توان در میان ابرها گشت و گذار كرد و به باور بسیاری از گردشگران یكی از زیباترین چشم‌اندازهای طبیعت ایران محسوب می‌شود.

دیدنی های شاهرود-2WK2XyMPcy

پارك ملی خارتوران

پارك ملی خارتوران به «آفریقای ایران» مشهور است و طبیعت بكر و مناظر زیبایی را در خود گنجانده است. این پارك بعد از «پناهگاه حیات وحش نایبندان» در طبس، لقب دومین مجموعه حفاظت شده وسیع ایران را با خود به یدك می‌كشد. از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این پارك می‌توان به پوشش گیاهی خاص، اكوسیستم متنوع و جانوران نادر اشاره كرد.

دیدنی های شاهرود-mIQGOvnof9

پارك آبشار 

پارك آبشار شاهرود، مكانی مناسب برای استراحت و لذت بردن از طبیعت زیبا، آب و هوای مطبوع و تماشای چشم‌اندازهای دیدنی است. از امكانات این پارك می‌توان به باغ‌وحشی كوچك، جاده سلامت با امكانات ورزشی و جایگاهی برای اقامت شبانه با چادرهای مسافرتی اشاره كرد.

دیدنی های شاهرود-hDrlAjB2fg

باغ گردشگری اورس

این باغ مكان مناسبی برای گذراندن اوقات فراغت است و علاوه بر فضای سبز دارای آمفی تئاتر، آلاچیق، پیست دوچرخه سواری، كافی شاپ و… است كه برای گردشگران در نظر گرفته شده است.

دیدنی های شاهرود-Mqv4VBGw77

دشت آفتابگردان و شقایق های كالپوش

دشت آفتابگردان از منحصر به فردترین و زیباترین جاذبه‌های گردشگری شاهرود است. بهترین زمان سفر به این دشت شهریور ماه است كه در آن می‌توانید شاهد چشم‌انداز بدیع و دل‌انگیز میلیون‌ها گل آفتابگردان كه در این دشت شكفته‌اند، باشید. دشت شقایق از دیگر نقاط زیبا و دیدنی این منطقه است. این منطقه در فصل بهار مملو از گل‌های فوق‌العاده زیبای شقایق می‌شود و جلوه زیبایی به ناحیه سرسبز كالپوش هدیه می‌دهد.

دیدنی های شاهرود-Z5ZAHEw67W

كویر رضا آباد شاهرود

روستای كویری رضاآباد در منطقه‌ی جنوب شرقی شاهرود و بافاصله‌ی ۲۰۰ كیلومتر از آن قرار دارد. تپه‌های شنی در شكل‌های مختلف، سیاه‌چادر عشایر، خانه‌های گنبدی خشتی و گله‌های شتر، به‌علاوه‌ی آسمان صاف و نزدیك كویر، ازجمله ویژگی‌های جذاب این روستاست كه باعث می‌شود، هركسی لااقل یك‌بار به آن سر بزند.از دیگر جاذبه‌های این روستا هنر دست زنان و دختران سخت‌كوش رضاآبادی است كه در قامت گلیم، نقش زیست‌بوم بكر این منطقه را به نمایش می‌گذارد.باید یادآور شد كه گونه‌های جانوری این منطقه نیز در نوع خود كم‌نظیر است كه می‌توان به نمونه‌هایی چون یوزپلنگ و گورخر آسیایی، هوبره و زاغ بور اشاره كرد.

دیدنی های شاهرود-OjfxjSA7xK

شهر تاریخی بسطام

در فاصله شش كیلومتری از شاهرود، دسترسی به شهر بسطام امكانپذیر می‌شود. شهری قدیمی و باستانی كه حالا خیابان‌هایش با چنارهای سر به فلك كشیده پوشیده شده است. این شهر زادگاه ایرج بسطامی است كه در زلزله بم جان سپرد، خواننده‌ ای كه هرچند آثار زیادی داشت، اما با آهنگ «گلپونه‌‌ها…» ماندگار شد.شهر بسطام اما از دیرباز شهرت دیگری هم داشته است و آن مقبره بایزید بسطامی است كه  از دور میدان اصلی  شهر هم دیده می‌شود. عارفی كه مولوی و عطار بارها در مثنوی معنوی و تذكره الاولیا نامش را به نیكی برده‌اند.

دیدنی های شاهرود-Nm0BKRGlS6

آبشار نكارمن

نكارمن روستایی خوش آب و هواست كه در فاصله ی 25 كیلومتری شاهرود واقع شده است. این روستا جمع اضداد را در خود جای داده است و به این ترتیب توانسته بهشت كوچكی را دل كویر به وجود آورد. نكارمن منطقه ی سبزی است كه در میان كویری خشك جلوه گری می كند و با چشمه ها و آبشارهای خروشان گردشگران را به سمت خود جذب می كند.

دیدنی های شاهرود-wWaJTiqhaR

آبشار و قندیل های یخی آوستا

آبشار و قندیل یخی آوستا ابرسج از جاذبه‌های ناشناخته شهر شاهرود است كه در فاصله ۱۵ كیلومتری شمال شاهرود واقع شده است. بهترین زمان برای بازدید از این آبشار فصل زمستان است كه سپیدی برف به آبشار چهره دلربایی می‌بخشد و چشم‌اندازهای بی‌بدیلی را خلق می‌كند. ویژگی‌های خاص و جذاب این منطقه بسیار نادر هستند و در كمتر جای دیگری در كشور پیدا می‌شوند.

دیدنی های شاهرود-fo4cGbLKWw

خانه یغمایی ها

«خانه یغمایی‌ها» یا «اداره میراث فرهنگی و گردشگری شاهرود» تنها خانه‌ای در شاهرود است كه بادگیر دارد. «استاد مهدی حیدریان» معمار یزدی این بنای تاریخی است كه در سال ۱۳۰۴ خورشیدی آن را ساخته است.

دیدنی های شاهرود-LM95OONCG3

مجموعه كاروان‌سراهای شاه عباسی میاندشت

مجموعه كاروان‌سراهای شاه عباسی در ۱۱۰ كیلومتری شرق شاهرود در جاده سبزوار به شاهرود قرار گرفته و از سه كاروانسرای متصل به یكدیگر تشكیل می‌شود. دو كاروانسرای این مجموعه یادگاری به‌جای مانده از دوران قاجاریه و یكی از آن‌ها متعلق به دوران «شاه عباس اول» است. این كاروان‌سراها كه از جاهای دیدنی استان سمنان به شمار می‌روند، از آب‌انبار، حمام، چاپارخانه، تلگراف‌خانه تشكیل شده‌اند.

دیدنی های شاهرود-Yt7GDYl8wI

موزه بزرگ شاهرود

موزه ی بزرگ شاهرود در یك بنایی تاریخی قرار دارد، این بنا در گذشته ساختمان شهرداری بوده است و قدمتی در حدود 100 سال دارد. در این موزه مجموعه ای از آثار تاریخی و فرهنگی در دو قسمت باستان شناسی و مردم شناسی به نمایش گذاشته شده است. در بخش مردم شناسی لباس ها و زیورآلات مردم منطقه را می توان مشاهده كرد و در بخش باستان شناسی نیز آثاری از تپه های تاریخی شاهرود و سمنان كه مربوط به هزار سال قبل از میلاد هستند، در معرض بازدید عموم قرار گرفته اند.

دیدنی های شاهرود-iA40cH5zi8

بازار تاریخی شاهرود

معماری بازار شاهرود هم مانند بسیاری از بازارهای سنتی دیگر شهرهاست.این بازار حد فاصل میدان امام خمینی و فلكه قرار گرفته و جهت آن شرقی – غربی است. آثار معماری موجود در بازار معرف معماری دوره قاجاریه به بعد است. بازار شاهرود مهمترین مركز تجاری شهر به شمار می‌آید و در كنار آن بناهای تاریخی دیگری چون مسجد شیخ علی اكبر ، آب انبار مدرسه قلعه ، مسجد آقا و تكیه بازار قرار گرفته است. بازار شاهرود در سال‌های اخیر تعمیر و مرمت شده و به شماره 2285 به ثبت تاریخی رسیده است.

دیدنی های شاهرود-trXyADqqhy

مسجد جامع شاهرود

این بنا در مجاورت محلات قدیمی قلعه ولو، بیدآباد و چهارسوق شاهرود واقع گردیده و قدیمی ترین مسجد شاهرود است كه قدمت آن حداقل به دوره ایلخانی می رسد. این بنا در دوره های متأخرتر متحمل تغییر و تبدیلات بسیاری شده؛ به طوری كه از بنای اولیه آن، آثار قابل توجهی برجای نمانده است. هرچند امروزه نام جامع بر روی بنا نیست؛ اما براساس متن وقف نامه ها، نام محله و كوه غربی مقابل آن، نوشته مطلع الشمس و گفته معمرین، این بنا به عنوان جامع شاهرود محسوب می شده و در گذشته از اعتبار خاصی برخوردار بوده است.

دیدنی های شاهرود-F5afY2drOb

مسجد آقا شاهرود

مسجد آقا شاهرود از بناهای تاریخی دوره قاجاریه است كه از سردر ورودی، صحن، ایوان، شبستان‌های متعدد، آب‌انبار قدیمی، حجره‌ها و بناهای خدماتی تشكیل می‌شود.

دیدنی های شاهرود-soGgYGTgVl

روستای قلعه بالا

روستای قلعه بالا هم‌جوار با پارك ملی خارتوران قرار گرفته و آن را به‌عنوان «نگین سبز توران» می‌شناسند زیرا چشم‌انداز كاملی از «دشت بیارجمند» دارد و از چنارهای كهنسال زیبا و قنات‌های زیادی برخوردار است. معماری این روستا نیز مانند روستای مجن به‌صورت پلكانی ساخته شده و نظر هر تازه‌واردی را به خود جلب می‌كند.

دیدنی های شاهرود-cTc2EAoxrn

روستای مُجِن

روستای مجن با معماری خاص و پلكانی خود لقب «ماسوله كویر ایران» را از آن خود كرده است. آبشار با‌صفا و دل‌انگیز این روستا كه از چشم‌انداز بی‌نظیری برخوردار است در ۳۵ كیلومتری شمال‌غرب شاهرود در منطقه‌ای زیبا برای تفریح اهالی روستا و گردشگران قرار گرفته است.

دیدنی های شاهرود-Vb5X08ejzq

چشمه ی هفت رنگ مجن

این چشمه ی زیبا و بی نظیر در 25 كیلومتری شمال شهر شاهرود و در میان دره ها ودامنه ی قله ی شاهوار واقع شده است. آب این چشمه زلال و شفاف است گویی دست طبیعت زیباترین رنگ ها را برای به تصویر كشیدن این رودخانه به كار برده است. این زیبایی طبیعی ناشی از وجود مواد معدنی گوناگون در اطراف این چشمه است و به دلیل آب و هوای و اقلیم خاص منطقه گونه های مختلف گیاهی و جانوری بسیاری در آن زندگی می كنند و با حیات خود به این منطقه جلوه ی خاصی داده اند.

دیدنی های شاهرود-PQCIBUdWch