ریپورتاژ آگهی
جاهای دیدنی سمنان ، تنوع جاذبه‌های رنگارنگ یك استان

جاهای دیدنی سمنان ، تنوع جاذبه‌های رنگارنگ یك استان

استان سمنان سهم بزرگی از خاك ایران را به خود اختصاص داده و شهر سمنان هم در این استان یكی از شهرهای پر جمعیت ایران محسوب می‌شود. جاهای دیدنی سمنان تنوع بالایی از انواع جاذبه‌ها را دارد و مجموعه‌ای از آثار تاریخی با ارزش، طبیعت سرسبز و سرزمین‌های كویری است. برای انتخاب مقصد گردشگری خود در بین جاذبه‌های این منطقه‌ی با اصالت ایران، دست‌تان حسابی باز است.
  • 1402/08/05
  • استان : سمنان
  • شهر : سمنان
  • دسته : مناطق توریستی ایران
آدرس : سمنان
تلفن : 66059000-021

جاهای دیدنی سمنان ، سفری رنگارنگ از جنگل تا كویر

استان سمنان سهم بزرگی از خاك ایران را به خود اختصاص داده و شهر سمنان هم در این استان یكی از شهرهای پر جمعیت ایران محسوب می‌شود. جاهای دیدنی سمنان تنوع بالایی از انواع جاذبه‌ها را دارد و مجموعه‌ای از آثار تاریخی با ارزش، طبیعت سرسبز و سرزمین‌های كویری است. برای انتخاب مقصد گردشگری خود در بین جاذبه‌های این منطقه‌ی با اصالت ایران، دست‌تان حسابی باز است.

جاهای دیدنی سمنان ، تنوع جاذبه‌های رنگارنگ یك استان-kg2UAc6gvy

دروازه ارگ سمنان ، شناسنامه‌ی تاریخی یك شهر

دروازه ارگ یكی از جاهای دیدنی سمنان است كه در میدان ارگ شهر سمنان جا خوش كرده است. دروازه ارگ سمنان، اثر تاریخی زیبایی است كه به دوران قاجار برمی‌گردد. این دروازه بازمانده‌ی ارگ سمنان است كه به دستور رضا شاه برای نوسازی و ساخت خیابان‌ها و بناهای جدید تخریب شد. ساخت این اثر در زمان بهمن میرزای بهاالدین، فرزند فتحعلی شاه شروع شد و در زمان ناصرالدین شاه قاجار به پایان رسید. این دروازه‌ی منحصر به فرد، شناسنامه‌ی شهر سمنان است و گنج با ارزشی برای اهالی این منطقه محسوب می‌شود.

دروازه ارگ شش مناره و دو نمای شمالی و جنوبی دارد. در نمای این دروازه، كاشی كاری‌ها و تنوع رنگ در نقاشی غوغا می‌كند و هر دو سردر نیم دایره‌ای تركیب رنگ فوق‌العاده‌ای را نشان می‌دهند. نبرد رستم با دیو سفید در سردر نیم دایره‌ای شمالی این بنا و كتیبه‌ی نستعلیق در نمای جنوبی آن، زیبایی چشمگیری به ارگ بخشیده و یكی از دل‌نوازترین جاهای دیدنی سمنان به شمار می‌رود.

جاهای دیدنی سمنان ، تنوع جاذبه‌های رنگارنگ یك استان-lpPPikMEnr

بازار سمنان ، قلب تجاری كهن سمنان

یكی از جاهای دیدنی سمنان ، بازار سنتی شهر است كه در خیابان امام قرار دارد. این بنا به خاطر معماری و قدمت تاریخی‌اش، فقط جایی برای خرید و فروش كالا نیست و یكی از جاذبه‌های سمنان هم محسوب می‌شود. این بازار در اوایل دوره‌ی قاجار ساخته شده و معماری ساده و درعین حال جذابی به رسم بازارهای ایرانی دارد. این مكان انتخاب فوق‌العاده‌ای برای خرید صنایع دستی، سوغات و مایحتاج زندگی است.

قسمت شمالی این بازار، با حدود ۲۵۰ مغازه، طول بلندی دارد و به راسته بازار یا بازار بالا معروف است. در این قسمت بازمانده‌های مخروبه‌ی چند مسجد، حمام و كاروانسرا را می‌توانید ببینید. در ادامه‌ی این بازار، بازار جنوبی یا همان بازار كوچك وجود دارد كه به بازار پایین هم مشهور است. این بازار طول كم‌تری از قسمت شمالی دارد و در آن تقریباً ۵۰ مغازه می‌توانید پیدا كنید. در ادامه‌ی بازار جنوبی، بازار شیخ علاءالدوله خودنمایی می‌‎كند كه كه از جنوب شرق خیابان امام شروع می‌شود. این بازار به دوره‌ی ایلخانی برمی‌گردد و بخش كمی از آن باقی مانده است.

جاهای دیدنی سمنان ، تنوع جاذبه‌های رنگارنگ یك استان-ZZzUoV4Pj0

جنگل ابر ، اقیانوس رویایی شاهرود

در شهرستان شاهرود، می‌توانید اقیانوس افسانه‌ای ابر را در میان دار و درخت یك جنگل هیركانی با چشم ببنید و غرق لذت این مكان رویایی شوید. جنگل ابر شاهرود یكی از جاهای دیدنی سمنان است كه عاشقان طبیعت، شیفته‌ی زیبایی منحصر به فرد آن هستند. این جنگل از نسل جنگل‌های هیركانی است و چشمه، آبشار و تنوع بالایی از گیاهان و جانواران را در دل خود جای داده است. در این جنگل ژوراسیك، گیاهان جذابی همچون راش، بلوط، توسكا و… و حیواناتی مثل خرس، روباه، پلنگ و… زندگی می‌كنند. جنگل ابر همان‌طور كه اسمش برمی‌آید، جولانگاه ابرهاست و در میان حصار درخت‌ها و كوه‌ها می‌شود، امواجی از آن‌ها را دید. این جنگل، بیش‌تر در نیمه‌ی اول سال پذیرای امواج ابرهاست و تصویری دیدنی را به شما نشان می‌دهد. این جنگل در ۴۵ كیلومتری شمال شاهرود، در روستای ابر، منتظرتان است.

جاهای دیدنی سمنان ، تنوع جاذبه‌های رنگارنگ یك استان-xauqFvuDPq

جنگل رودبارك ، تصویر خوش منظره‌ای از جاهای دیدنی سمنان

جنگل رودبارك مهدیشهر برای كسانی مناسب است كه دنبال یك طبیعت جذاب در جاهای دیدنی سمنان هستند. این جنگل بی‌نظیر بخشی از منطقه‌ی حفاظت‌شده‌ی پرور است و زیبایی بكر آن وصف نشدنی است. در مسیر این منطقه‌ی جنگلی كوهستانی، رودخانه دائمی و شیرین رودبارك قابل مشاهده است كه نام جنگل از این رود سرچشمه می‌گیرد. تنوع گیاهی و جانوری این جنگل پهن برگ فوق‌العاده است و حیوان‌هایی مثل آهو، گوزن قرمز، گراز، قوچ و… ساكن آن هستند. جنگل رودبارك در بهار و تابستان آب‌وهوایی دلپذیر، پاییزی سرد و زمستان‌هایی سفیدپوش دارد.

جاهای دیدنی سمنان ، تنوع جاذبه‌های رنگارنگ یك استان-sjNwjA9Map

شهمیرزاد؛ بهشت كویر

كمتر كسی پیدا می‌شود كه از میان جاهای دیدنی سمنان نام شهمیرزاد را نشنیده باشد. شهمیرزاد را می‌توان بهشت گمشده سمنان نامید. این منطقه در فاصله ۲۴ كیلومتری شهر سمنان قرار دارد و با وارد شدن به آن، آب و هوای خنك و فوق‌العاده‌اش شما را به حیرت می‌اندازد. وجود چنین منطقه خنك و خوش آب و هوایی در نزدیكی كویر گرم سمنان، هر گردشگری را به تعجب وا می‌دارد.

كوچه باغ‌های شهمیرزاد بسیار دیدنی و جالب‌توجه‌اند و بزرگترین باغ گردوی جهان با گردوهای خوشه‌ای در آنجا قرار دارد. خوشمزه‌ترین گردوها و درشت‌ترین آن‌ها را می‌توانید در باغ‌های بهشتی شهمیرزاد نوش جان كنید و از طعم بی‌نظیر آن‌ها لذت ببرید.

اگر دوست دارید بهشت زیبای كویر را ببینید، حتما شهمیرزاد سمنان را انتخاب كنید.

اطلاعات بازدید از شهمیرزاد

ساعات بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعته

قیمت بلیت: رایگان

آدرس شهمیرزاد: سمنان، ۲۴ كیلومتری سمنان، شهرستان مدیشهر، شهمیرزاد.

جاهای دیدنی سمنان ، تنوع جاذبه‌های رنگارنگ یك استان-G7IMul5gKL

دشت آفتابگردان كالپوش ، سرزمینی به رنگ خورشید در سمنان

از جاهای دیدنی سمنان ، دشت آفتابگردان منطقه‌ی كالپوش است كه در اواسط تابستان، سرزمینی طلایی رنگ می‌شود. این دشت خوش‌رنگ با همدستی غروب خورشید، سوژه‌ی ناب عكاسی برای دوربین طبیعت دوست‌‎ها است. این منطقه در ۲۲۰ كیلومتری شمال شرق شاهرود، در میامی قرار گرفته و در اواسط فصل بهار هم با رنگ سرخ شقایق‌ها نگاه گردشگرها را به خود جذب می‌كند. برای رفتن به این دشت خورشید باید در مسیر شاهرود به مشهد پیش بروید و بعد از رسیدن به میامی، بقیه‌ی مسیر را به سمت شمال در پیش بگرید تا در نهایت آفتابگردان‌های صف كشیده خودشان را به شما نشان دهند.

جاهای دیدنی سمنان ، تنوع جاذبه‌های رنگارنگ یك استان-DWG3M19nsB

خوش ییلاق؛ بكر و جذاب

در ناحیه شمال شرقی شهرستان شاهرود، از جاهای دیدنی سمنان، منطقه‌ای جذاب و ارزشمند به نام خوش ییلاق وجود دارد. خوش ییلاق منطقه‌ای حفاظت شده در شهرستان شاهرود است كه جزو یكی از اصلی‌ترین تفرجگاه‌ها و مناطق تفریحی، خصوصا برای گردشكران به شنار می‌رود‌. منطقه زیبای خوش ییلاق میان دو بخش كویری و جنگل‌های شنال قرار دارد و از این جهت آب و هوا و زیست بوم خاصی را به وجود آورده است‌. در این بخش تفریخی و گردشگری می‌توانید نمونه‌های متنوعی از حیوانات، همچون مارال، شوكا، كل و بز، آهو، گراز، گربه‌های وحشی، روباه، خرگوش و خرس قهوه‌ای و از پرندگان مانند عقاب، هوبره، شاهین، كبك، تیهو، هدهد، جغد، سینه سرخ، چكاوك و غیره را ببینید.

دشت زردابه نیز یكی از بخش‌های دیدنی خوش ییلاق است كه با زیبایی منحصر به فرد خود، توجه هر بیننده‌ای را به خودش جلب می‌كند.

اگر به دنبال ماجراجویی و كشف مكان‌های طبیعی جدید هستید، حتما خوش ییلاق را انتخاب كنید.

اطلاعات بازدید از خوش ییلاق

ساعات بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعته

قیمت بلیت: رایگان

آدرس خوش ییلاق: سمنان، شاهرود، ناحیه شمال شرقی شهرستان شاهرود.

جاهای دیدنی سمنان ، تنوع جاذبه‌های رنگارنگ یك استان-QHitoGZvbQ

رضا آباد ، زیبایی یك روستای عشایری در میان تپه‌های كویر

در شمال پارك وحش خارتوران، روستایی صمیمی قرار دارد كه در میان جاهای دیدنی سمنان ، به رنگ ساده‌ی كویر و جذابیت عشایر نشین است. روستای رضا آباد از توابع بیارجمند شهرستان شاهرود است. این روستا در حدود ۲۵۰ كیلومتری جنوب غرب شاهرود و ۱۲۰ كیلومتری جنوب بیارجمند قرار گرفته است. از جذابیت‌های گردشگری آن، سادگی اقلیم كویری و زندگی عشایری است.

اگر شیفته‌ی چادرهای عشایری و رنگ‌ولعاب گلیم‌های خوش‌نقش حاصل دست زنان عشایر هستید، به این روستا بروید و مسافر خانه‌های گنبدی آن شوید. از شیطنت تپه‌های ماسه‌ای لذت بیرید، با طعم خوب غذاهای محلی خوشحالی كنید و در آسمان شب‌های كویر غرق شوید.

جاهای دیدنی سمنان ، تنوع جاذبه‌های رنگارنگ یك استان-Q6ecuRDwrM

پارك ملی كویر ، خانه بزرگ گونه‌های جانوری

پارك ملی كویر ازمناطق حفاظت شده در میان جاهای دیدنی سمنان است كه در گرمسار قرار گرفته و تنوع بالایی در گونه‌های جانوری و گیاهی این مطقه خشك و كویری ایران وجود دارد. علاوه بر یوزپلنگ كمیاب آسیایی، گونه‌های متنوعی همچون قوچ و میش، بز، كبك، غزال ایرانی، شاهین، سمور سنگی و… وجود دارد. جاده سنگفرش كویر جذابیت و قدمت تاریخی بالایی در منطقه پارك ملی كویر دارد كه در گذشته محل رفت و آمد كاروان‌ها و بازرگانان بوده است. بنای تاریخی و جذاب قصر بهرام در محدوده‌ی پارك ملی كویر و در جاده سنگ فرش قرار دارد. علا وه بر این بنا، كاروانسرای عین الرشید، آبراه سنگی سیه كوه و كاروانسرای سفید آب، از جاذبه‌های تاریخی این منطقه محسوب می‌شوند.

جاهای دیدنی سمنان ، تنوع جاذبه‌های رنگارنگ یك استان-b5fbQGq5UR

آهوان ، قلعه‌ای سنگی به قدمت افسانه‌های تاریخی

بازمانده‌ی قلعه‌ی آهوان كه به عنوان كاروانسرای آهوان شناخته شده، از بناهای تاریخی سمنان است و در روستای سرد و كوهستانی آهوان قرار دارد. مصالح به كار رفته در این كاروانسرای چهار ایوانی، سنگ و ملات ساروج است. از آن‌جایی كه بیش‌تر كاروانسراهای سمنان ساخته‌ی شاهان صفوی است، از شواهد موجود بر می‌آید، كاروانسرای آهوان هم بازمانده از این دوره‌ی تاریخ ایران است.

جاهای دیدنی سمنان ، تنوع جاذبه‌های رنگارنگ یك استان-icYkWxdamy

پارك جنگلی سوكان؛ استراحتگاه مسافران

یكی از مهم‌ترین جاهای دیدنی سمنان كه در گروه محبوب‌ترین مكان‌های این شهر قرار دارد، پارك جنگلی سوكان است. این پارك جنگلی در جاده سمنان به دامغان قرار گرفته و از آنجایی كه دقیقا در مقابل دانشگاه سراسری سمنان است، پاتوق دانشجویان به شمار می‌رود. همچنین پارك جنگلی سوكان بر سر جاده تهران_مشهد قرار دارد و زائران و مسافران این پارك را به عنوان استراحتگاه میان شهری انتخاب می‌كنند.

پارك زیبای سوكان علاوه‌بر زیبایی چشمگیر و درختان قدیمی و زیبا، یك باغ وحش جذاب و یك باغ پرندگان دیدنی دارد نیز دارد. امكانات رفاهی و تفریحی پارك مجموعه كاملی از نمازخانه، سرویس ‏بهداشتی، مكانی برای خرید تنقلات، آلاچیق، پاركینگ و سفره خانه است كه ماندن در آنجا را برای گردشگران و مسافران راحت‌تر می‌كند.

اگر به شهر تماشایی سمنان سفر كردید، حتما از این پارك جنگلی محبوب دیدن كنید و از فضای دلنشین آن لذت ببرید.

اطلاعات بازدید از پارك جنگلی سوكان

ساعات بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعته

قیمت بلیت: رایگان

آدرس پارك جنگلی سوكان: سمنان- كیلومتر ۳ جاده سمنان_دامغان.

جاهای دیدنی سمنان ، تنوع جاذبه‌های رنگارنگ یك استان-Oes19bkGEG

چشمه علی دامغان؛ بازمانده دوران شاهان قاجاری

از دیگر جاهای دیدنی سمنان می‌توان به منطقه چشمه علی دامغان اشاره كرد. این منطقه گردشی تفریحی باقی مانده تفرجگاه‌های شاهان قاجاری است كه در این منطقه خوش آب و هوا قرار داشته است.

چشمه علی دامغان مجموعه‌ای جذاب و تاریخی است كه طبیعت سرسبز و بی‌نظیر را به بناهای تاریخی از جمله گرمابه، قراول خانه، مسجد و عمارتی قدیمی و چشم‌نواز مربوط به دوران فتحعلی شاه قاجار كه در میان رودخانه بنا شده است،  پیوند می‌دهد. در سفر به سمنان، حتما زمان معینی را برای بازدید از منطقه زیبای چشمه علی اختصاص دهید و از محیط دلنشین آن نهایت لذت را ببرید.

اطلاعات بازدید از چشمه علی دامغان

ساعات بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعته

قیمت بلیت: رایگان

آدرس چشمه علی دامغان: سمنان، دامغان، بزرگراه ۷۰ آسیا، ۳۰ كیلومتری شمال غرب دامغان

جاهای دیدنی سمنان ، تنوع جاذبه‌های رنگارنگ یك استان-6AeMU1f5sQ

مجن شاهرود و تنگه داستان؛ خیره‌كننده و جذاب

رود مجن شاهرود و تنگه داستان نیز یكی دیگر از زیبایی‌ها و جاهای دیدنی سمنان هستند كه در نزد مردم، محبوبیت خاص و ویژه‌ای دارند.

مجن شاهرود از جمله شگفتی‌های طبیعت سمنان است كه در دامنه جنوبی رشته كوه البرز شرقی در شمال شهرستان شاهرود قرار گرفته است. در این منطقه، چشمه‌ای با نام چشمه هفت رنگ مجن قرار دارد كه از عجایب دیدنی و زیبای مجن است.  این چشمه منظره‌ای دیدنی و باورنكردنی را پیش چشمتان نمایان می‌كند و چشم‌اندازی فوق‌العاده دارد. چشمه مجن شاهرود از جمله چشمه‌های گوگردی به شمار می‌رود كه در میان شكاف دره‌ها جاریست.

از دیگر جاهای دیدنی‌ سمنان در مجن شاهرود نیز می‌توان از تنگه داستان نام برد. تنگه داستان در حقیقت نام آبشاری است كه در مجن قرار گرفته و از آن مكان‌های خاص و بكر در كشور است. فضای تنگه حالتی اعجاب‌انگیز دارد و بیشتر شبیه به فیلم‌های تخیلی با صخره‌های بلند و عجیب است. بسیاری از ورزشكاران برای صخره‌نوردی این منطقه را انتخاب و علاوه‌بر یك ورزش حسابی، در كنار آبشار جانی تازه می‌كنند.

اگر به سمنان سفر می‌كنید، حتما از مجن شاهرود و تنگه داستان دیدن كنید و از چشم‌انداز آن‌ها لذت ببرید.

اطلاعات بازدید از مجن شاهرود و تنگه داستان

ساعات بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعته

قیمت بلیت: رایگان

آدرس مجن شاهرود و تنگه داستان: سمنان، شاهرود، مجن شاهرود.

جاهای دیدنی سمنان ، تنوع جاذبه‌های رنگارنگ یك استان-fkpI4CMugq

بازار سمنان؛ یادگار قاجاریان

بازار سمنان نیز یكی دیگر از جذاب‌ترین جاهای دیدنی سمنان است كه جایگاه ویژه‌ای در میان مسافران و گردشگران این شهر دارد. معماری این بازار بسیار خاص و زیباست و كه قدمت آن به روزگار قاجاریان باز می‌گردد. بازار دیدنی سمنان از خشت و آجر ساخته شده و تصویری چشم‌نواز را پیش چشمتان نمایان می‌كند. این بازار تاریخی از دو بخش شمالی و جنوبی تشكیل شده است كه بخش شمالی دارای چندین باب مغازه و بخش جنوبی به محل مسجد، حمام و كاروانسرا اختصاص دارد.

بخش دیگری از بازار سمنان نیز وجود دارد كه با نام بازار علاء‌الدوله، _از بزرگان اهل تصوف_ به عنوان سازنده این بخش شناخته می‌شود. بخش علاء‌الدوله بازار، سرپوشیده با طاق‌های ضربدری و آجری بسیار زیباست كه توجه هر مخاطبی را به خودش جذب می‌كند. جالب است بدانید كه این قسمت از بازار سمنان به دلیل قرار گرفتن بر سر راه انتقال اموات به قبرستان علمدار، به بازار مردگان نیز معروف است.

اگر به بازارگردی و تماشای بافت تاریخی شهرها علاقه دارید و از گردش در آن‌ها لذت می‌برید، حتما در سفر سمنان از بازار تاریخی این شهر دیدن كنید.

اطلاعات بازدید از بازار سمنان

ساعات بازدید:

قیمت بلیت: رایگان

آدرس بازار سمنان: سمنان، خیابان امام، خیابان شهد

جاهای دیدنی سمنان ، تنوع جاذبه‌های رنگارنگ یك استان-t3nouQou1k

قلعه بالا بیارجمند شاهرود؛ زیبای دیدنی

قلعه بالا بیارجمند شاهرود یكی از جاهای دیدنی سمنان است كه مورد توجه گردشگران قرار دارد. روستای قلعه بالا بیارجمند شاهرود در منطقه‌ای كوهپایه‌ای قرار گرفته و به همین دلیل معماری خانه‌های آن به شكل پلكانی است و تصویری زیبا را پیش رویتان نمایان می‌كند. تاریخ روستای زیبای بالا قلعه شاهرود به روستای بیارجمند پیوند خورده است و این دو روستا از جاذبه‌های اصلی و زیبای شاهرود به شمار می‌روند. دشت‌های دلبر و علی انگر، مناطق كویری در كنار كوهستان زیبا و پارك محافظت شده توران،  از دیدنی‌های بی‌نظیر این منطقه هستند كه گردشگران زیادی را به سمت خودش جلب كرده است.

در فصل بهار، زیبایی و جذابیت قلعه بالا بیارجند شاهرود به اوج خودش می‌رسد و تفریح و گردش در منطقه لذت عجیبی دارد. اگر مسافر سمنان هستید، حتما از این دو روستا دیدن كنید.

اطلاعات بازدید از قلعه بالا بیارجمند شاهرود

ساعات بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعته

قیمت بلیت: رایگان

آدرس قلعه بالا بیارجمند شاهرود: سمنان، ۱۴۰ كیلومتری جنوب شاهرود.

جاهای دیدنی سمنان ، تنوع جاذبه‌های رنگارنگ یك استان-uXPjiAHqtv

قلعه بالا بیارجمند شاهرود؛ زیبای دیدنی

قلعه بالا بیارجمند شاهرود یكی از جاهای دیدنی سمنان است كه مورد توجه گردشگران قرار دارد. روستای قلعه بالا بیارجمند شاهرود در منطقه‌ای كوهپایه‌ای قرار گرفته و به همین دلیل معماری خانه‌های آن به شكل پلكانی است و تصویری زیبا را پیش رویتان نمایان می‌كند. تاریخ روستای زیبای بالا قلعه شاهرود به روستای بیارجمند پیوند خورده است و این دو روستا از جاذبه‌های اصلی و زیبای شاهرود به شمار می‌روند. دشت‌های دلبر و علی انگر، مناطق كویری در كنار كوهستان زیبا و پارك محافظت شده توران،  از دیدنی‌های بی‌نظیر این منطقه هستند كه گردشگران زیادی را به سمت خودش جلب كرده است.

در فصل بهار، زیبایی و جذابیت قلعه بالا بیارجند شاهرود به اوج خودش می‌رسد و تفریح و گردش در منطقه لذت عجیبی دارد. اگر مسافر سمنان هستید، حتما از این دو روستا دیدن كنید.

اطلاعات بازدید از قلعه بالا بیارجمند شاهرود

ساعات بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعته

قیمت بلیت: رایگان

آدرس قلعه بالا بیارجمند شاهرود: سمنان، ۱۴۰ كیلومتری جنوب شاهرود.

جاهای دیدنی سمنان ، تنوع جاذبه‌های رنگارنگ یك استان-nU2EEcTdhI

چشمه قلقل؛ بخشایش كوهستان

چشمه قلقل یكی دیگر از جاهای دیدنی سمنان و جاذبه های تماشایی این شهر است كه جایگاه ویژه‌ای در میان گردشگران دارد. این چشمه زیبا در فاصله ۶۰ كیلومتری شمال غربی شهرستان دامغان و در میان یك تنگه كوچك و سرسبز قرار گرفته است.

آب چشمه بسیار خنك و تمیز است و به جهت آنكه از عمق شكاف كوهی می‌جوشد، به چشمه قلقل یه چشمه قلقله شهرت یافته‌. چشمه قلقل یكی از زیباترین مناظر طبیعی را پیش چشمتان نمایان می‌كند. از جمله دیدنی‌های چشمه قلقل می‌توان به امامزاده میرجبرئیل، بقایای یك قلعه قدیمی و یك آبشار آكواریومی در منطقه انگورستانی اشاره كرد.

چشمه زیبای قلقل مكانی مناسب برای یك سفر خاطره‌انگیز و به یادماندنی در فصل بهار و تابستان است كه می‌توانید از گردش در آن لذت ببرید.

اطلاعات بازدید از چشمه قلقل

ساعات بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعته

قیمت بلیت: رایگان

آدرس چشمه قلقل: سمنان، ۶۰ كیلومتری شمال غربی شهرستان دامغان، ۲ كیلومتری شمال روستای دشتبو.

جاهای دیدنی سمنان ، تنوع جاذبه‌های رنگارنگ یك استان-CRBTVJXWBC

عمارت چشمه علی؛ بازمانده قاجار

از جذاب‌ترین جاهای دیدنی سمنان می‌توان از منطقه گردشگری چشمه علی نام برد كه عمارتی تاریخی و فوق‌العاده زیبا در آن قرار دارد.

عمارت چشمه علی در واقع بنایی زیبا و تاریخی است كه توسط آغا محمد خان قاجار ساخته شده است. باید بدانید كه ایوان محصور این عمارت در زمان فتحعلی شاه قاجار و درون آب چشمه ساخته شده و تا به امروز پابرجاست. عمارت چشمه علی با نورپردازی‌های خاص و تماشایی در شب جلوه بی‌نظیری دارد و چشم هر بیننده‌ای را به خودش خیره می‌كند.

در سفر به سمنان، منطقه چشمه علی و عمارت تماشایی آن را از یاد نبرید.

اطلاعات بازدید از عمارت چشمه علی

ساعات بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعته

قیمت بلیت: رایگان

آدرس عمارت چشمه علی: سمنان، دامغان، بزرگراه ۷۰ آسیا، ۳۰ كیلومتری شمال غرب دامغان.

جاهای دیدنی سمنان ، تنوع جاذبه‌های رنگارنگ یك استان-5tKmiChKGu

دره خوش آبرود؛ زیبایی زمین

اگر اهل طبیعت گردی و تفریح در دل طبیعت هستید دره خوش آبرود از زیباترین جاهای دیدنی  سمنان است كه می‌توانید به آنجا بروید.

این دره تاریخی در ۲۳ كیلومتری روستای ده نمك قرار دارد و از نظر ساختاری به دوران ائوسن منسوب می‌شود. این دره علاوه‌بر زیبایی و اهمیت زمین‌شناسی، دارای پوشش گیاهی غنی، متنوع و با ارزشی همچون كنگر، انواع گرامینه، خارشتر، زرشك، گون، درمنه كوهی، ارس، زالزالك، نعنای كوهی، باریجه، گل مریم، چوبك، اسپند، خشخاش كوهی، گز، نی و اسپرس خاردار است.

اگر به این منطقه طبیعی زیبا سفر كنید، می‌توانید مجموعه ای از حیوانات مانند كل، بز، قوچ، میش، روباه ، گرگ، شغال، پلنگ، شاهین، كبك، تیهو، باز و كبك دری را نیز ببینید.

دره خوش آبرود می‌تواند یك تفریح جذاب و متفاوت را در دل طبیعت به شما هدیه كند. در سفر به سمنان زیبا، تماشای این منطقه را از دست ندهید.

اطلاعات بازدید از دره خوش آبرود

ساعات بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعته

قیمت بلیت: رایگان

آدرس دره خوش آبرود: سمنان، ۲۳ كیلومتری روستای ده نمك.

جاهای دیدنی سمنان ، تنوع جاذبه‌های رنگارنگ یك استان-of6d1XbWfY

چشمه نگارمن؛ روح تازگی

در میان جاهای دیدنی سمنان می‌توان تنوع زیادی از مكان‌های طبیعی را دید كه هر كدام با ویژگی‌های منحصر به فرد در این شهر خودنمایی می‌كنند.

یكی از جذاب‌ترین دیدنی‌های این شهر، چشمه نگارمن است كه در روستایی به همین نام در ۲۱ كیلومتری شمال غرب بسطام قرار دارد. این چشمه زیبا در ۵ كیلومتری شمال غرب روستای گردشگری نگارمن واقع شده و آب پاك و گوارای آن از دل زمین می‌جوشد. آب این چشمه علاوه‌بر زیبایی بخشی به منطقه، یكی از منابع اصلی آبیاری زمین‌های كشاورزی نیز هست. چشمه نگارمن حال و هوای تازه‌ای را به روستا بخشیده و یكی از مهم‌ترین مناطق تفریحی، خصوصا برای گردشگران به شمار می‌رود.

در كنار این چشمه می‌توانید ساعت‌های دلنشینی را بگذرانید و از آب گوارای آن لذت ببرید.

اطلاعات بازدید از چشمه نگارمن

ساعات بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعته

قیمت بلیت: رایگان

آدرس چشمه نگارمن: سمنان، ۲۱ كیلومتری شمال غرب بسطام، روستای نگارمن.

جاهای دیدنی سمنان ، تنوع جاذبه‌های رنگارنگ یك استان-fxjBDi3gx7

بسطام؛ شهر كهن

بسطام از دیگر جاهای دیدنی سمنان است كه در فاصله ۶ كیلومتری از شاهرود قرار دارد و از جمله شهرهای تاریخی و دیدنی ایران به شمار می‌رود. بسطام به دلیل قدمت دیرینه‌ای كه دارد پر از آثار تاریخی و بناهای كهنی است كه در دوره‌های مختلف تاریخی ساخته شده است. علاوه‌بر اهمیت تاریخی، این شهر طبیعت زیبا و بی‌نظیری دارد كه گردش در آن بسیار لذت‌بخش است.

مزار بایزید، صومعه بایزید، مناره بسطام، حرم امامزاده محمد (ع) و گنبد غازان خان از جمله دیدنی‌های مشهور و جالب توجه بسطام است.

اگر به گردش در شهرهای تاریخی و بازدید از بناهای زیبای آن‌ها علاقه دارید، شهر بسطام، در استان سمنان بهترین انتخاب برای شماست.

اطلاعات بازدید از بسطام

ساعات بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعته

قیمت بلیت: رایگان

آدرس بسطام: سمنان،  كیلومتری شهرستان شاهرود، بسطام.

جاهای دیدنی سمنان ، تنوع جاذبه‌های رنگارنگ یك استان-d5PqexIBnL

بِهوَرد؛ محبوب گردشگران

از جمله محبوب‌ترین جاهای دیدنی سمنان باید به بِهوَرد اشاره كرد كه منطقه‌ای ییلاقی و خوش آب و هوا در استان سمنان است. بهورد در شهرستان گرمسار و در ۳۲ كیلومتری شمال غربی ایوانكی قرار دارد و یكی از مناطق بكر در این شهرستان به شمار می‌رود.

بهورد در حد فاصل دشت و كوهستان قرار دارد و به همین جهت دارای آب و هوایی خنك و معتدل است. اگر به این منطقه سفر كنید، شمار زیادی از كوهنوردان را می‌بینید كه برای كوهنوردی به بهورد آمده‌اند و این ورزش را در هوایی تمیز و فوق‌العاده انجام می‌دهند. درخت چنار كهنسال معروف در منطقه، باغات و مزارع روستایی، ارتفاعات خاص و بكر بهورد و همچنین حیات وحش فوق‌العاده و مهم آن، باعث شده تا این منطقه مورد توجه گردشگران قرار گیرد و به یكی از تفرجگاه‌های اصلی گرمسار تبدیل شود.

در سفر به استان سمنان و شهرستان گرمسار، حتما یك روز را به دیدن زیبایی‌های بهورد اختصاص دهید.

اطلاعات بازدید از بهورد

ساعات بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعته

قیمت بلیت: رایگان

آدرس بهورد: سمنان، شهرستان گرمسار، ۳۲ كیلومتری شمال غربی ایوانكی.

جاهای دیدنی سمنان ، تنوع جاذبه‌های رنگارنگ یك استان-Du9dRudkMq

جنگل اولنگ؛ ناشناخته‌ای در دل شاهرود

طبیعت‌گردی و پرسه در دل هنرنمایی زمین، یكی از جذاب‌ترین فعالیت‌هایی است كه می‌توان به آن مشغول شد. جنگل اولنگ یكی از مناطق ناشناخته در میان جاهای دیدنی سمنان است كه در شهرستان شاهرود و نزدیك به جنگل زیبای ابر قرار دارد.

این جنگل سرسبز و دیدنی، در حقیقت امتداد جنگل‌های شمال است كه از سمت گلستان به این منطقه رسیده است. جنگل اولنگ آب و هوایی دوگانه دارد و همین امر موجب اعجاب آن است. در منطقه شمالی آن رطوبت بیشتری وجود دارد و دارای  آب و هوایی سرد و مرطوب است. در حالیكه در قسمت جنوبی آن، بارندگی كمتر اتفاق می‌افتد و هوای این منطقه در دسته سرد و خشك و كم‌ باران جای می‌گیرد.

پوشش گیاهی جنگل اولنگ بسیار جالب توجه و متنوع است و می‌توانید در آنجا انواع درختان زرشك كوهی، اسپند، بلوط، ممرز، افرا، شیردار، ولیك، ازگیل (كندس) و كركو را ببینید. علاوه‌بر پوشش گیاهی جذاب و تماشایی در این جنگل، زیست جانوری نیز از تنوع بالایی برخوردار است و با گشتن در آنجا می‌توانید مجموعه ای از حیوانات همچون خرس قهوه‌ای، گرگ، پلنگ، خوك وحشی، شغال، روباه، خرگوش، كل و بز، شوكا و از پرندگان كبك، كبوتر جنگلی، بلدرچین، عقاب جنگلی، كركس، شاهین، فاخته و قرقاول را ببینید. در دل جنگل بی‌نظیر اولنگ، آبشاری به نام آبشار شیرآباد نیز وجود دارد كه می‌توانید از آن دیدن كنید و از تركیب بی‌نظیر آن در كنار سرسبزی جنگل لذت ببرید.

جنگل اولنگ می‌تواند یكی از خاص‌ترین گردش‌ها را به شما هدیه كند.

اطلاعات بازدید از جنگل اولنگ

ساعات بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعته

قیمت بلیت: رایگان

آدرس جنگل اولنگ: سمنان، ۸۰ كیلومتر به سمت شمال شرقی شهرستان شاهرود.

جاهای دیدنی سمنان ، تنوع جاذبه‌های رنگارنگ یك استان-vFWgTAGKI8

قلعه دولت آباد دامغان

جاهای دیدنی سمنان ، تنوع جاذبه‌های رنگارنگ یك استان-wHLHDEb63J

قلعه دولت آباد یكی دیگر از جاهای دیدنی سمنان محسوب می‌شود. قدمت این قلعه تاریخی و قدیمی به اواخر دوران صفویه باز می‌گردد. البته برخی از مورخان قدمت آن را به اوایل دوران قاجار نیز نسبت می‌دهند. این قلعه شامل بخش‌های مختلف از جمله بادگیر، شاه‌نشین، خانه‌های خشتی مسكونی و برج دیده‌بانی می‌شود. متأسفانه بخش‌های بسیاری از این قلعه در طول زمان از بین رفته‌اند؛ اما هنوز هم بخش‌هایی برای مرور تاریخ گذشته دامغان از این قلعه باقی مانده است. این قلعه یكی از مهم‌ترین آثار دامغان است و نام آن در فهرست آثار ملی ایران به چشم می‌خورد. برای بازدید از این قلعه تاریخی، باید خودتان را به بخش امیریه، دهستان قهاب برسانید و راهی روستای دولت آباد شوید.

آدرس: استان سمنان، دامغان، بخش امیریه، دهستان قهاب صرصر، روستای دولت‌آباد

مسجد امام سمنان

جاهای دیدنی سمنان ، تنوع جاذبه‌های رنگارنگ یك استان-M6n6fOiGTU

مسجد امام، معروف‌ترین مسجد استان سمنان است. این مسجد را با نام مسجد سلطانی می‌شناسند و در مركز شهر سمنان و خیابان امام قرار دارد. این مسجد یكی از مهم‌ترین جاهای دیدنی سمنان به حساب می‌آید. از مسجد امام سمنان به‌عنوان مصلای نماز جمعه نیز استفاده می‌كنند. مسجد امام از نظر معماری در زمره مساجد تاریخی چهارایوانی ایرانی به حساب می‌آید. قدمت ساخت این مسجد به دوران فتحعلیشاه قاجار باز می‌گردد. جالب است بدانید ذوالفقار خان، حاكم وقت سمنان، در آن دوران با دریافت مالیات اضافی از مردم، هزینه ساخت این مسجد را جمع‌آوری كرد. مردم سمنان نیز نزد پادشاه از وی شكایت كردند و پادشاه نیز اموال وی را مصادره كرد. سپس با مبالغ مصادره شده، شاه دستور ساخت این مسجد را داد. به همین خاطر آن را با نام مسجد سلطانی می‌شناسند.

آدرس: استان سمنان، سمنان، خیابان امام

خانه تاریخی باقری‌ ها | موزه اقوام

جاهای دیدنی سمنان ، تنوع جاذبه‌های رنگارنگ یك استان-cQDcnqysG1

خانه تاریخی باقری‌ها از آن دسته خانه‌های تاریخی است كه با ورود به آن به یاد خانه مادربزرگ می‌افتید. خانه‌ای بزرگ و آجری كه دارای حیاطی باصفا و دلباز است. این خانه ۲طبقه از خشت خام ساخته شده و با گچ و خاك آن را بندكشی كرده‌اند. قدمت این خانه به دوران قاجار باز می‌گردد. در حال حضار این خانه تاریخی كه در شهر گرمسار قرار دارد، به موزه اقوام تبدیل شده است. در این خانه می‌توانید با اقوام مختلف ایرانی، مخصوصاً اقوامی كه در محدوده استان سمنان زندگی می‌كنند بیشتر آشنا شوید. خانه تاریخی باقری‌ها یكی از ابنیه مهم گرمسار است كه نام آن در فهرست آثار ملی ایران نیز به چشم می‌خورد.

آدرس: استان سمنان، گرمسار، بلوار آیت الله كاشانی، خیابان سلمان فارسی

آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی

جاهای دیدنی سمنان ، تنوع جاذبه‌های رنگارنگ یك استان-6gI3IXZ6Ez

شیخ ابوالحسن خرقانی یكی از عرفای بزرگ ایرانی بود. از او اشعار بزرگی به یادگار باقی مانده است. بسیاری بر این باور هستند كه این عارف بزرگ، نقش بسیاری مهمی در پاسداشت فرهنگ ایرانی داشته است. شیخ ابوالحسن خرقانی اصالتاً اهل روستای بسطام از توابع استان سمنان بود. وی در سن ۷۳سالگی در روستای خرقان جان باخت و به همین خاطر مقبره وی در همین روستا قرار دارد. آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی یكی از جاهای دیدنی سمنان است كه بازدید از آن می‌تواند بسیار جذاب و هیجان‌انگیز باشد.

آدرس: استان سمنان، ۲۴ كیلومتری شاهرود، قلعه نو‏خرقان

قلعه گردكوه

جاهای دیدنی سمنان ، تنوع جاذبه‌های رنگارنگ یك استان-vvcWdSx6jW

قلعه گردكوه یكی از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی سمنان است. این قلعه با نام گنبدان دژ نیز شهرت دارد و نام دژی قدیمی در البرزكوه است. بر اساس اسناد تاریخی، این قلعه كاربرد نظامی داشته است و با اهداف دفاعی آن را ساخته‌اند. قدمت این قلعه به دوران هخامنشیان باز می‌گردد. گویا این قلعه را برای جلوگیری از حملات مغول بنا كرده‌ بودند. در حال حاضر بخش‌های اصلی این قلعه فرو ریخته است و فقط چند دیوار از آن به چشم می‌خورد. با وجود این بازدید از قلعه گردكوه خارج از لطف نخواهد بود.

آدرس: استان سمنان، ۱۸ كیلومتری غرب دامغان

جاهای دیدنی سمنان تنوع خوش‌آب‌ و رنگی دارد و گوشه‌به‌گوشه‌ی این استان پهناور، جاذبه‌ای وجود دارد تا فكر و نگاه شما را درگیر خودش كند. اگر به این استان پهناور سفری داشته‌اید، حتماً نظرتان را در مورد این منطقه از ایران با ما درمیان بگذارید.