ریپورتاژ آگهی
جاهای دیدنی شاهین شهر

جاهای دیدنی شاهین شهر

شاهین‌شهر (Shahin Shahr) مركز شهرستان شاهین شهر و میمه و در حدود بیست كیلومتری شهر اصفهان قرار دارد. شاهین‌ شهر بخش جدید و میمه بافت تاریخی این شهرستان است.
  • 1402/12/06
  • استان : اصفهان
  • شهر : شاهين شهر
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : از شهرهای استان اصفهان
تلفن : 66059000-021

جاهای دیدنی شاهین شهر

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری ایران توریسم جاهای دیدنی شاهین شهر را به شما معرفی خواهیم كرد. برای آشنایی با مكان های دیدنی این شهر در استان اصفهان در ادامه با ما همراه باشید.

اصفهان استانی در مركز ایران است. مركز این استان، شهر اصفهان می‌باشد. این استان ششمین استان پهناور و سومین استان پرجمعیت ایران است. شهر اصفهان یا همان نصف جهان، با توجه به معماری بی نظیر و جاذبه های گردشگری متنوعش یكی از شهرهای پر رفت و آمد از نظر صنعت توریستی می باشد. استان اصفهان یكی از مهم‌ترین استان های تاریخی كشورمان است و هر ساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی برای بازدید از آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری این استان به اصفهان سفر می كنند. همچنین اصفهان قطب تولید آهن، فولاد و همچنین صنایع دستی در ایران است.

شاهین‌شهر (Shahin Shahr) مركز شهرستان شاهین شهر و میمه و در حدود بیست كیلومتری شهر اصفهان قرار دارد. شاهین‌ شهر بخش جدید و میمه بافت تاریخی این شهرستان است. جاذبه‌های تاریخی این شهرستان از نظر باستان‌شناسی بسیار ارزشمند است. در ادامه با مهمترین دیدنی ها و جاذبه های شهرستان شاهین شهر و میمه آشنا می شویم.

دیدنی های شاهین شهر و میمه

ارگ مورچه خورت

مورچه خورت دومین قلعه بزرگ ایران است و در شاهین‌شهر و میمه قرار دارد. بنایی بسیار زیبا و كهن كه نشانگر زندگی شهری در روزگاران قدیم بوده است. شكوه بنای قلعه باعث جذب توریست‌ها و گردشگران شده است. قدمت این قلعه به سال نهم هجری قمری بازمی‌گردد.

جاهای دیدنی شاهین شهر-zPnbKB2O8f

كاروانسرای مورچه‌ خورت (مادرشاه عباسی)

كاروانسرای مورچه‌خورت كه قدمت آن به عصر صفوی می‌رسد در سمت چپ جاده اصفهان- تهران قرار دارد و در ۴۵ كیلومتری شمال غربی اصفهان واقع‌ شده است. بنا دارای ابعادی برابر با ۷۵ در ۸۶ متر است. در چهارگوشه این كاروانسرا چهار برج مدور قرار دارد. دو برج توپر بوده و دوبرجی كه در طرفین در ورودی قرار دارد توخالی است كه از فضای داخلی آن به‌عنوان سرویس بهداشتی استفاده می‌كردند. درگاه ورودی از طریق راهرویی با سه دهانه شامل راهروی كوتاه، سرسرا و در انتها ایوان بزرگ شرقی به حیاط داخلی راه دارد. در این قسمت دو اتاقك و بالاخانه‌هایی وجود دارد كه مورد استفاده كاروانسرا دار و نگهبانان بوده است.

جاهای دیدنی شاهین شهر-46b9kPDesP

مسجد جامع میمه

این مسجد از مكان‌های مقدس روستای میمه است كه در دوره سلجوقیان ساخته و در زمان صفویه مرمت شده است. معماری قدیمی این مسجد را به یكی از جاذبه‌های توریستی تبدیل كرده است. گلدسته‌ها، درهای زیبا،‌ كاشی‌های فیروزه‌ای و نقاشی‌های داخل محراب مسجد تصویری چشم نواز را آفریده اند.

جاهای دیدنی شاهین شهر-Ox9CPC1ho1

حمام میمه

حمام میمه كه فضایی بیش از 500 متر مربع را در مجاورت مسجد جامع به خود اختصاص داده بنایی است از اواخر دوران قاجار كه در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.این بنا همانند دیگر حمام های قدیمی دارای سه بخش سربینه (رختكن)، میاندری (فضای بین سربینه و گرمینه) و گرمینه (گرمخانه) است.

جاهای دیدنی شاهین شهر-R3Cg8sjhXs

موزه مردم‌ شناسی شاهین‌ شهر

موزه مردم‌شناسی شاهین‌شهر توسط بخش خصوصی با همكاری شهرداری شاهین‌شهر و برخوار در سال ۱۳۹۰ در محل فرهنگسرای اشراق دایر شد. در این موزه ۴۵۲ قطعه تاریخی و ۴۹۰ قطعه مردم‌شناسی از انواع مختلف ظروف چینی از دوره قاجار تا دوره معاصر شامل نسخ خطی، سكه‌های تاریخی، اسكناس، تمبر و در معرض دید مردم قرار می‌گیرد.

جاهای دیدنی شاهین شهر-BYDC4VK2en

پارك بانك استان

پارك بانك استان بزرگ‌ترین پارك شهرستان شاهین شهر است. این پارك زیبا دارای امكانات رفاهی بسیاری است و در روزهای جمعه بسیار شلوغ است. این پارك به دلیل سرسبزی و آب و هوای خوب محلی برای گذران اوقات مردم شاهین شهر است.

جاهای دیدنی شاهین شهر-4YD8sihYyl

كارتینگ شاهین شهر (كارتینگ شهر)

كارتینگ شاهین شهر كه با نام كارتینگ شهر نیز شناخته می‌شود، یكی از مقاصد پرهیجان در شاهین شهر، استان اصفهان است. با قیمتی مناسب، در این پیست می‌توانید سرعت را در كنار امنیت تجربه كنید.

جاهای دیدنی شاهین شهر-c8fPe2SG3B

مجموعه تفریحی-گردشگری شاهین‌ شهر

مجموعه تفریحی–گردشگری شاهین‌شهر با مساحت ۱۵ هكتار در شرق شاهین‌شهر قرار دارد. این مجموعه تفریحی با داشتن ۹۰ آلاچیق و دارا بودن امكانات رفاهی مكان آرام و فرح‌بخشی را برای همگان فراهم می‌كند.

جاهای دیدنی شاهین شهر-4TMGVq5nz8

بازارچه فلافل شاهین شهر

بازارچه فلافل شاهین شهر كه با نام‌های فلافل فروشی شاهین‌ شهر و بازارچه سیلابی نیز شناخته می‌شود، هر شب از ساعت ۹ تا پاسی از شب، میزبان تعداد زیادی از گردشگران است. در این بازارچه كه حال و هوای بازارهای آبادان را دارد، ۷۰ دكه‌ غذافروشی به عرضه فلافل، سمبوسه و دیگر غذاهای جنوبی می‌پردازند.

جاهای دیدنی شاهین شهر-qoENj691ri

امامزاده سیده صالحه خاتون

از فرزندان موسی بن جعفر (ع) امامزاده سیده الصالحه خاتون است كه زیارتگاه آن در جنوب روستای اذان از توابع بخش میمه می باشد و همه روزه بویژه روزهای پایان هفته و تعطیلات پذیرای عاشقان و شیفتگان اهل بیت (ع) می باشد. ساختمان اصلی و گنبد مخروطی شكل و تزئینات كاشی آن نمونه ایی از معماری و هنر ایرانیان در دوره های قبل می باشد.

جاهای دیدنی شاهین شهر-yDNnizPHOy

روستا و قنات وزوان

یكی از قدیمی‌ترین آبادی‌های شهر شاهین‌ شهر روستای وزوان است. از مكا‌ن‌های ارزشمند روستا قنات وزوان است. گفته می‌شود این قنات مربوط به ۲۰۰۰ سال پیش است. سد زیرزمینی قنات باعث جمع شدن آب می‌شود كه برای زراعت و آبیاری قابل استفاده است. این قنات تاریخی در سال ۲۰۱۶ در یونسكو به عنوان میراث جهانی ثبت شده است.

جاهای دیدنی شاهین شهر-4Wi3vYQcF2

قنات مزدآباد میمه

قنات مزدآباد اصفهان (واقع در شهر میمه)، ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد كه تا از نزدیك نبینید باور نخواهید كرد. این رشته‌قنات ۱۸ كیلومتری و بسیار كهن، تنها قنات دو طبقه‌ی ایران و جهان است و در آن همزمان آب سرد و گرم جاری است! این قنات را بدون تجهیزات امروزی و عملا با «دست»، در روزگار باستان حفر كرده‌اند و در عین حال، در آن سدی زیرزمینی نیز ساخته‌اند! سدی كه مخزنی زیرزمینی در قنات تشكیل می‌دهد و در فصول كم‌بارش نیز، همچنان امكانِ برداشت آب فراوان از آن وجود دارد. در میان سه رشته قنات استان اصفهان، قنات مزدآبادِ میمه از همه طولانی‌تر است و احتمالا به دلیل همین طولانی بودن یا شاهكار بودنِ ساخت آن یا كهن بودنِ تاریخ ساختش، با قنات قصبه گناباد، باستانی‌ترین و نمونه‌ی اعلای قنات‌سازیِ ایرانیان خواهرخوانده شده است و عقد خواهرخواندگی میان این دو قنات، در اواخر مهر سال ۱۳۹۶ خوانده شد.

جاهای دیدنی شاهین شهر-kFqjM9oaPA