ریپورتاژ آگهی
جاهای دیدنی اقلید

جاهای دیدنی اقلید

اقلید (Eqlid) مركز شهرستان اقلید، یكی از شهرهای شمالی استان فارس ایران است. این شهر حدود ۹۳ هزار نفر جمعیت دارد. شهرستان اقلید با ۴۴ اثر تاریخی كه به ثبت ملی رسیده اند.
  • 1402/11/30
  • استان : فارس
  • شهر : اقليد
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : از شهرهای استان فارس
تلفن : 66059000-021

جاهای دیدنی اقلید

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری ایران توریسم جاهای دیدنی اقلید را به شما معرفی خواهیم كرد. برای آشنایی با مكان های دیدنی اقلید در استان فارس در ادامه با ما همراه باشید.

استان فارس یكی از استان‌های جنوب كشور است. این استان، چهارمین استان بزرگ و پرجمعیت ایران به‌شمار می‌رود. مركز استان فارس، كلانشهر شیراز است. استان فارس یكی از محبوب ترین و مهمترین مقاصد گردشگری ایران است. وجود طبیعت زیبا و جاذبه های تاریخی بی شمار دلیل این محبوبیت می باشد. یكی از شهرهای این استان اقلید است. اقلید را كلید فتح استان فارس می نامیدند. زیرا برای دستیابی به فارس اول باید اقلید فتح می شد.

اقلید (Eqlid) مركز شهرستان اقلید، یكی از شهرهای شمالی استان فارس ایران است. این شهر حدود ۹۳ هزار نفر جمعیت دارد. شهرستان اقلید با ۴۴ اثر تاریخی كه به ثبت ملی رسیده اند، میراث با ارزشی را در دل خود جای داده است. اقلید دارای آب هوای سرد و خشك است و با بیش از ۲٬۳۰۰ متر ارتفاع از سطح دریا، دومین شهر بلند در استان فارس پس از صفاشهر و ششمین شهر مرتفع كشور است. در ادامه با جاذبه های دیدنی اقلید بیشتر آشنا می شویم.

دیدنی های اقلید

تنگ براق

یكی از مناطق گردشگری بسیار جذاب و دیدنی و بهشت مانندی كه در استان فارس و در شهرستان اقلید قرار دارد، تنگ براق می باشد. برای رفتن به تنگ براق باید به روستای تنگ براق رفت. این روستا چشم انداز های بسیار دیدنی و جذابی دارد. بافت قدیمی روستا و غار طبیعی و دریاچه ی ملاصدرا از دیدنی های این روستا می باشد. از جذاب ترین قسمت های تنگ براق باید به آبشار های آن اشاره كرد كه میتوان از مسیر سپیدان، كمهر، كاكان و جوبخله در شمال سپیدان نیز به این منمطقه رسید.

جاهای دیدنی اقلید-1mX3rQjTcc

باتلاق گور بهرام

اما اگر به دنبال دیدن رؤیایی‌ترین اثر طبیعی شهر اقلید هستید حتماً باید به باتلاق گور بهرام واقع در ۵۵ كیلومتری شهر بروید، اگر از مردم محلی درباره نام این باتلاق بپرسید به شما خواهند گفت كه بهرام هنگامی كه در این محل به دنبال شكار گورخر بوده به ناگاه ناپدید شده و از آن روز به بعد اسم آن را باتلاق گور بهرام نامیده‌اند.

جاهای دیدنی اقلید-18P4ArKoyB

چشمه محمد رسول الله (ص)

این چشمه در جنوب غربی شهر اقلید و در فاصله 5 كیلومتری آن قراردارد .این چشمه كه از زیر یك تپه سنگی و خاكی می جوشد پس از ورود به یك حوضچه از طریق نهری كوچك باغهای اطراف را آبیاری می كند .نام قدیمی این چشمه رودخانه شكاب بوده كه طی 100 سال گذشته به چشمه محمد رسول الله(ص) مشهور شده است.

جاهای دیدنی اقلید-pYOyjXUPJf

چشمه بالنگان

چشمه بالنگان یكی از چشمه‌های شهرستان اقلید در استان فارس است. این چشمه كه یكی از سرچشمه‌های رود كر در نزدیكی روستاهای حاجی‌آباد و آسپاس از بخش سده اقلید واقع است. چشمه بالنگان كه از بن كوه بلندی به جوشش می‌آید به طرف صد ملاصدرا راهی می‌شود و از آنجا به طرف سد درودزن و سپس آخرین قرارگاهش دریاچه طشك است.

جاهای دیدنی اقلید-E2mv1rpKSm

حوضچه و كتیبه دختر گبر

حوض دختر گبر، یك حفره سنگی كه متعلق به قرن ۵ تا ۷. م می باشد كه آن را شناسنامه اقلید می نامند. این حفره سنگی متعلق به دوران ساسانی می باشد كه قدیمی ترین كتیبه ایران به خط پهلوی بر روی دیواره آن نقش بسته است. حوض دختر گبر در اصل محل دفن فردی مهم در دوران یزدگرد سوم ساسانی است. كاوش های باستان شناسی صورت گرفته نشان هایی از شیوه دفن مردگان در آن تاریخ را به دست آورده است.حوض دختر گبر اقلید، سند افتخار تمدن كهن این شهرستان است.

جاهای دیدنی اقلید-uCPa79B5Vp

منطقه شكار ممنوع بصیران

در جنوب شهر اقلید و در فاصله 4 كیلومتری یك منطقه 150 هزار هكتاری وجود دارد كه زیستگاه حیوانات، جانوران و گونه‌های گیاهی مهمی چون  كل و بز، قوچ و میش، روباه، آهو، پلنگ، گرگ، خرگوش، كفتار، شغال، كبك، تیهو، دلیجه، سارگپه معمولی، بحری، بلدرچین، طرقه، چكاوك، دم جنبانك ابلق، سنقر گندم‌زار، درنا، اردك و انواع مرغابی‌سانان است كه به همین دلیل مسئولان محیط زیست شكار در آن را كاملاً ممنوع اعلام كرده‌اند.

جاهای دیدنی اقلید-B7wfZroelw

رودخانه كر

آب‌های كه از كوه‌های سید محمد و پالانگری و چند رود كوچك دیگر به هم می‌پیوندند رودخانه‌ای به نام دژكر را تشكیل می‌دهند. این رود از اقلید فارس به مرودشت می‌رود و در نهایت به دریاچه بختگان می‌ریزد و طول آن به 280 كیلومتر می‌رسد. از آب این رودخانه برای تأمین مصارف كشاورزی استان شیراز استفاده می‌شود.

جاهای دیدنی اقلید-H9JUI4dtSf

رودخانه شادكام

رودخانه شادكام در محدوده شهرستان اقلید استان فارس جریان دارد. این رودخانه از چشمه‌ای به همین نام در ارتفاعات كوه آلمالیجه سرچشمه گرفته و پس از آبیاری دشت نمدان، به دریاچه كافتر می‌ریزد. نواحی پیرامونی رودخانه شادكام از نظر گردشگری حائز اهمیت می‌باشد. این رودخانه در گذشته با نام رودخانه ساریاتن مشهور بوده است.

جاهای دیدنی اقلید-B0cQKMeopq

مسجد جامع اقلید

این مسجد زیبا در شهر اقلید علاوه بر قدمت و تاریخ خود دارای ویژگی‌های خاصی است كه آن را نسبت به سایر مساجد ایران متمایز می‌كند و آن دو نهری است كه در داخل آن جاری شده و حس خاصی از تلفیق طبیعت و معنویت را به فضای مسجد بخشیده است. معماری مسجد و آثار آن مانند منبر چوبی زیبای كار شده نشان دهنده قدمت و تاریخ غنی این بنا است و آثاری در آن به چشم می‌خورد كه متعلق به دوران صفویان است. همچنین وجود چند سنگ تاریخی در دیوارهای مسجد گواه بر این ادعا است كه اینجا یكی از مساجد بسیار قدیمی و مهم منطقه بوده است.

جاهای دیدنی اقلید-W1bc9KokyY

تفرجگاه قدمگاه اقلید

تفرجگاه قدمگاه چشمه در واقع یك چشمه‌ای پر آب در نزدیكی شهر سده در شهرستان اقلید در میان محلی سرسبز و درختكاری‌شده با درختان كهنسال در دامنه كوه اقامتگاه با آب‌‌و‌هوایی معتدل و مناسب است.

جاهای دیدنی اقلید-sskadPmAeV

دریاچه سد ملاصدرا

سد ملاصدرا یكی از سدهای پرآب استان فارس است و در بالادست سد درودزن واقع شده است. این سد روی رودخانه تنگ براق ایجاد شده است. این دریاچه تقریبا ۹ كیلومتر با تنگ براق فاصله دارد و طی كردن این مسیر ۱۵ دقیقه طول می‌كشد.

جاهای دیدنی اقلید-WhqOAdc40M

روستای آسپاس

آسپاس به معنای دره شیران است گفته می‌شود در روزگار قدیم از دشت آسپاس به عنوان مركزی برای پرورش اسب‌های مختلف در دوران هخامنشیان مورد استفاده قرار می‌گرفته و طبیعت این منطقه نشان می‌دهد كه در گذشته از رونق فراوانی برخوردار بوده است، دشت‌های وسیع رودخانه پر آب، درختان سرسبز، دریاچه‌های زیبا باعث شده تا این مكان در استان فارس به یكی از بهترین منطقه‌ها برای طبیعت گردان تبدیل شود.

جاهای دیدنی اقلید-Wtdl5ky4ZL

كوه بل

موقعیت جغرافیایی كوهستان بل یا سنگ شیر واقع در جنوب شهرستان اقلید به صورت مجموعه قلل ۳۴۰۰ متری در اطراف قله اصلی خودنمایی می‌كند این كوه از جاهای دیدنی اقلید است.

جاهای دیدنی اقلید-szQvhXO1IG