ریپورتاژ آگهی
جاهای دیدنی نورآباد

جاهای دیدنی نورآباد

نورآباد (Nourabad) یكی از شهرهای استان فارس در جنوب ایران است. این شهر مركز شهرستان ممسنی است. فاصله شهر نورآباد تا مركز استان حدود ۱۶۰ كیلومتر است.
  • 1402/11/29
  • استان : فارس
  • شهر : نور آباد
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : از شهرهای استان فارس
تلفن : 66059000-021

جاهای دیدنی نورآباد

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری ایران توریسم جاهای دیدنی نورآباد را به شما معرفی خواهیم كرد. برای آشنایی با مكان های دیدنی این شهر در استان فارس در ادامه با ما همراه باشید.

استان فارس یكی از استان‌های جنوب كشور است. این استان، چهارمین استان بزرگ و پرجمعیت ایران به‌شمار می‌رود. مركز استان فارس، كلانشهر شیراز است. استان فارس یكی از محبوب ترین و مهمترین مقاصد گردشگری ایران است. وجود طبیعت زیبا و جاذبه های تاریخی بی شمار دلیل این محبوبیت می باشد. یكی از شهرهای این استان شهر نورآباد می باشد كه به بهشتی كوچك در دل استان فارس معروف است.

نورآباد (Nourabad) یكی از شهرهای استان فارس در جنوب ایران است. این شهر مركز شهرستان ممسنی است. فاصله شهر نورآباد تا مركز استان حدود ۱۶۰ كیلومتر است. این شهر در دامنهٔ رشته‌كوه زاگرس قرار گرفته‌است و بخش وسیعی از آن دارای آب و هوای نسبتا معتدلی است. از دو بخش دشت‌های مرتفع و منطقهٔ كوهستانی كم‌ارتفاع تا كمی مرتفع تشكیل شده است. با این وجود بخش‌هایی از جنوب آن متأثر از جریان‌های گرم و خشك جنوبی ایران، دارای اقلیم گرم و خشك‌تری است. شهرستان ممسنی آثار باستانی بسیاری از پیش و پس از اسلام را در خود دارد. در ادامه با جاذبه های نورآباد آشنا می شویم.

دیدنی های نورآباد

نقش برجسته بهرام

در منطقه سرآب بهرام در جنوب نورآباد ممسنی و در فاصله ۹ كیلومتری سمت راست جاده شیراز – نورآباد، نقش برجسته صخره‌ای از دوران ساسانی وجود دارد كه به واسطه وجود چشمه آبی در كنار آن به نقش سرآب بهرام معروف شده است. این نقش برجسته، بهرام دوم را نشان می‌­دهد كه در دو طرفش دو نفر از بزرگان ساسانی به حالت احترام ایستاده‌اند و به نشانه احترام انگشت سبابه خود را رو به بالا نگه داشته‌اند.

جاهای دیدنی نورآباد-b6sDceSY6F

نقش برجسته گورانگون

در كوه گورانگون، در روستای سه تلن در ۳۰ كیلومتری مسیر نورآباد دو گنبدان نقش برجسته‌ای ایلامی حك شده است. این نقش برجسته صخره‌ای شامل دو رب النوع یكی به صورت مرد و دیگری به صورت زن است كه در میان پرستش كنندگان خود نشسته‌اند. طبق كاوش‌های علمی این مجموعه شامل یكی از معابد و محل پرسشتگاه دوران ایلامی بوده كه هنر قوم سومر را نمایان می‌سازد.

جاهای دیدنی نورآباد-Q7Q5Wr0FDs

محوطه باستانی لیدوما

لیدوما یك محوطه باستانی در شهرستان ممسنی است كه مورد توجه باستان‌شناسان سراسر دنیا بوده است. طبق بررسی‌ها مشخص شد كه لیدوما شهری تاریخی در زمان هخامنشیان بوده و قدمتش به ۵۵۰ سال پیش از میلاد می‌رسد. در زمان حفاری در این منطقه آثار باستانی دیگری مثل یك كاخ هخامنشی نیز كشف شده است. اهالی، این منطقه را به‌ نام قلعه گلی می‌شناسند.

جاهای دیدنی نورآباد-qVYiHeqnc6

میل اژد‌ها

این برج مربع سنگی چهارگوش در پایه كوه شیرمرد و در منقطه‌ای به نام دیمه میل در ۱۰ كیلومتری غرب شهر نورآباد واقع است. این برج كه ظاهرا یك پرستشگاه یا آتشكده بوده ۷ متر ارتفاع و ۴۰/۳ متر عرض دارد كه شامل ۱۵ ردیف سنگ لاشه سفید مكعبی شكل است.

جاهای دیدنی نورآباد-dkJLneXiro

قلعه سفید

قلعه سفید قدیمی‌ترین جاذبه تاریخی ممسنی است. در شاهنامه فردوسی دژ سفید محل مبارزه سهراب بوده و آن‌را فتح كرده است. عده‌ای قدمت قلعه را به دوران عیلامیان نسبت می‌دهند. با توجه به دروازه‌ها و برج‌های متعددی كه در اطراف قلعه وجود داشته است احتمال اینكه قلعه برای دفاع از شهر استفاده می‌شده بسیار است. از گذشته تا اكنون دژ سفید در تمام رویدادهای تاریخی ایران استقامت كرده و همچنان پابرجاست.

جاهای دیدنی نورآباد-9Z7LKyNVA0

تنگ هرایرز

تنگ هرایرز در استان فارس واقع است. این تنگ با دره‌ای ژرف و پرآب، در مجاورت جاده شیراز – اهواز و در نزدیكی روستای هرایرز قرار گرفته و دارای جنگل بلوط، بنه و بادام است. روستای هرایرز در ۱۵كیلومتری جنوب شرقی شهر نورآباد ممسنی واقع شده‌ است، این روستا كه دارای قدمتی تاریخی است، دارای طبیعتی زیبا نیز می‌باشد كه سالانه هزاران گردشگر را به خود جذب می‌كند. روستای هرا یرز در منطقه‌ای كوهستانی واقع شده‌است و موقعیتی كوهپایه‌ای دارد. در شرق و غرب اَن دو دروازه وجود داشته، كه به همراه بافت بسیار قدیمی روستا، در اثر وقوع زلزله‌های متعدد و عدم محفاظت، تنها خرابه‌ای از اَن باقی مانده‌است.این روستا دارای یك قبرستان بسیار قدیمی است كه در آن سنگ قبرهایی مربوط به قرن اول و دوم هجری دیده می‌شود. در كنار این قبور قدیمی، حرم منتسب به امامزاده علی نیز واقع شده‌ است كه همه ساله در روز عاشورا پذیرای عزاداران است.

جاهای دیدنی نورآباد-J3DofrrI7w

تنگ بوان

منطقه گردشگری تنگ بوان در شهرستان نورآباد ممسنی مكانی شناخته‌شده برای گذران روزهای گرم سال است. تفرجگاه بوان بسیار خوش آب‌و‌هواست و در تابستان به‌عنوان ییلاق مورد استفاده عشایر قرار می‌گیرد. آبشارها و چشمه‌های زیادی به تنگ بوان طراوت و زیبایی بخشیده‌اند كه آبشار پولكی یكی از مهم‌ترین جاذبه‌های تماشایی آن است. آبشار پولكی پنجمین آبشار مرتفع ایران است. تنگ بوان در مسیر اصلی و آسفالته شهر ممسنی قرار دارد و دسترسی به آن بسیار آسان است.

جاهای دیدنی نورآباد-9Fr40FEM0A

چشمه سراب باغ

این چشمه از جمله چشمه‌های همیشگی این منطقه است، حتی در فصل تابستان نیز به لحاظ محیط خنك و سرسبز آن و بركه‌ای كه در سرچشمه آن ساخته شده‌است، تفرجگاه بسیار مناسبی برای گذران اوقات گرم سال است. مشابه همین چشمه و محیط آن منطقه‌ای در فاصله هزار متری این منطقه به نام هرایرز بالایی قرار دارد، كه قسمتی از آب روستا نیز از آن تامین می‌شود.

جاهای دیدنی نورآباد-tNZePBfnyo

چشمه انجیری

چشمه سارهای مراسخوان، این مكان تفرجگاهی دارای چشمه سارهای جوشنده و محل خوبی برای استراحت و تفریح گردشگران و مسافران است. چشم‌انداز این منطقه رودخانه كوه و آثار تاریخی است. این محل تفرجگاهی به فاصله ۴۰ كیلومتری شمال غربی شهر مصیری نزدیك به روستای مراسخوان سفلی قرار دارد.

جاهای دیدنی نورآباد-WlIZbmWYAT

آبشار تنگسا

آبشار فصلی تنگسا در نزدیكی شهرستان نورآباد ممسنی در غرب استان فارس واقع است. در بین اهالی افسانه های عجیبی در مورد آبشار تنگسا وجود دارد و از دیرباز منبع بركت و نعمت برای اهالی بوده است.آبشار تنگسا در فاصله ی ۱۶ كیلومتری شمال شرقی شهر نورآباد قرار گرفته است. تنگسا یا تنگ سا نام مزرعه ای در نزدیكی نورآباد است. تنگ سا به معنی تنگه كوهی صعب العبور است.تقریبی آبشار پانزده متر بوده و از چندین لایه تشكیل شده است. درختان و رودخانه، هوای خنك، آبشار و منطقه بسیار زیبای است كه چشم هر بیننده را به خود خیره می كند.

جاهای دیدنی نورآباد-yyJ0tG2MMv

امامزاده درب آهنی یا سید علاالدین محمد (ع)

بقعه امامزاده سیدعلاالدین محمد (ع) در شمال شرقی شهر نورآباد واقع شده است. این مقره مدفن یكی از فرزندان امام موسی كاظم (ع) و دختر بزرگوارشان است. این امامزاده شامل دوبنای قدیمی و نوساز است. ساختمان قدیمی شامل یك فضای چهارگوش در وسط با سقفی هلالی با تزئینات ساده گچبری و ساختمان جدید شامل یك شبستان است كه در وسط آن ضریح قلمكاری شده قرار دارد.

جاهای دیدنی نورآباد-d2kBsVcKPU