ریپورتاژ آگهی
جاهای دیدنی لار

جاهای دیدنی لار

شهر لار (Lar) یكی از شهرهای توریستی ایران می باشد كه در جنوب استان فارس واقع شده است. این شهر جنوب شرقی ترین شهر استان فارس می باشد. شهرستان لار در یك دشت واقع شده است و آب و هوای آن بسیار گرم است.
  • 1402/11/28
  • استان : فارس
  • شهر : لار
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : از شهرهای استان فارس
تلفن : 66059000-021

جاهای دیدنی لار

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری ایران توریسم جاهای دیدنی لار را به شما معرفی خواهیم كرد. برای آشنایی با مكان های دیدنی لار در استان فارس در ادامه با ما همراه باشید.

استان فارس یكی از استان‌های جنوب كشور است. این استان، چهارمین استان بزرگ و پرجمعیت ایران به‌شمار می‌رود. مركز استان فارس، كلانشهر شیراز است. استان فارس یكی از محبوب ترین و مهمترین مقاصد گردشگری ایران است. وجود طبیعت زیبا و جاذبه های تاریخی بی شمار دلیل این محبوبیت می باشد. یكی از شهرهای این استان لار است. سرزمین لار در زمان ساسانیان بدلیل احداث آتشكده در این شهر مورد توجه بوده است و از اواخر قرن هشتم هجری قمری مركز ضرب سكه بوده، سكه‌ دار (لاربن‌)، در سواحل‌ خلیج‌ فارس‌ و هند رایج بوده است.

شهر لار (Lar) یكی از شهرهای توریستی ایران می باشد كه در جنوب استان فارس واقع شده است. این شهر جنوب شرقی ترین شهر استان فارس می باشد. شهرستان لار در یك دشت واقع شده است و آب و هوای آن بسیار گرم است. در حد فاصل شهرستانهای داراب، جهرم، خنج، فیروزآباد و استان بوشهر و استان هرمزگان واقع شده‌ است. در ادامه جاذبه های گردشگری لار را به شما معرفی می كنیم.

دیدنی های لار

آرامگاه مادر نادرشاه

آرامگاه مادر نادرشاه یا برج ننه نادر در نزدیكی قلعه اژدهاپیكر، در شهرستان لار از توابع استان فارس قرار گرفته است. با ارتفاع كلی ۹ متر، این مقبره برخلاف نام خود نه به مادر نادرشاره افشار تعلق دارد و نه در دوران حكومت افشاریه ساخته شده است. با توجه به سنگ به‌كار رفته در بنا، آن را به دوران تیموری و صفوی مرتبط می‌دانند.

جاهای دیدنی لار-eR7RFDJkfh

قلعه ی اژدها پیكر

قلعه اژدهاپیكر یك ساز‌ه‌ی خشتی متعلق به دوره‌ی ساسانی واقع در شهرستان لارستان است. این قلعه كه بر روی تپه‌ای در جانب شمالی شهر قدیم لار واقع است، در گذشته با عنوان طلسم كیانی شناخته می‌شده كه گویای استحكام و نفوذناپذیری آن بوده است. در ضلع شرقی قلعه اژدها پیكر، بر روی یك سطح مرتفع مشرف به شهر، برج ننه نادر قرار دارد كه یك بنای تاریخی سنگی است.

جاهای دیدنی لار-s3G4CScHPm

قلعه همایون دژ

قلعه گراش یا همایون دژ از دیدنی‌های گراش در استان فارس به‌شمار می‌رود. این اثر تاریخی كه به دوران پس اسلام تعلق دارد، در تاریخ ۲ آبان ۱۳۸۲ با شماره‌ی ثبت ۱۰۵۰۲ به‌عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

جاهای دیدنی لار-J9rQt3fs9g

بقعه پیر سرخ لار

بقعه پیر سرخ لار در جنوب غربی شهر قدیمی لار قرار دارد. این بنا متعلق به دوره صفویه است. این بقعه كه بخش‌ هایی از آن هم تخریب شده است هنوز یكی از اماكن مقدس شهر لار به حساب می آید. روی برخی از دیوارهای این بقعه نقاشی‌ هایی دیده می‌ شود. در این بقعه سنگ كاری‌ های قدیمی زیادی به چشم می‌ خورد.در دو سمت درب ورودی دو ستون مشاهده می‌ شود. طبق عقیده‌ ای كه اهالی این منطقه دارند این بنا برای برادر شاهچراغ ساخته شده بود. این بقعه برای اهالی این منطقه بسیار مقدس است. برخی بر این باورند كه در حفره های مربوط به هفتاد سال پیش در داخل بنا یك پنجه طلایی بوجود آمد كه در سال ۱۳۶۹ خورشیدی دیگر اثری از آن دیده نشد.

جاهای دیدنی لار-fugs5mxhcJ

باغ نشاط

این باغ در كنار رودخانه ی خشك در مركز شهر قدیم لار قرار گرفته است. باغ نشاط مربوط به دوران صفویه است و شامل یك بنای دو طبقه با زیر زمین است. در وسط شاه ­نشین عمارت، منفذی ۸ ضلعی جهت نورگیری و تهویه هوای زیرزمین قرار دارد. زیرزمین این عمارت در سال­های اخیر به عنوان زورخانه سنتی و این بنا در دوره­های بعد از صفوی به عنوان دارالحكومه مورد استفاده بوده است. دركنار عمارت، حمام با سقف هلالی و ستون­های سنگی مارپیچ و آهك بری­های زیبا واقع شده است. از دیگر آثار شهرستان لارستان می­توان بنای پیرسرخ، مسجد جامع لار، پل و بند رودخانه خشك، آب انبارهای دهان شیر و آب انبارهای متعدد دیگر را نام برد

جاهای دیدنی لار-hXLqkwewv6

پل‌ شاه عباسی

پل‌ شاه عباسی لار این پل‌ در غرب منطقه لار بر روی رودخانه‌ شور در مسیر كاروان ‌رو دوره صفوی واقع گردیده و ظاهراً از آثار شاه عباس اول صفوی است كه بقایای آن در جریان احداث پل بتونی جدید به طور كامل از میان رفته است.این پل كه همزمان با توسعهٔ راه‌هاى بازرگانى در عهد صفویه در شرق رودخانهٔ شور ساخته شده احتمالاً هفت ستون داشته كه بیشتر آن‌ها هنوز هم باقى مانده‌اند.ستون‌ها به طور كامل قابل رؤیت نیستند و تنها ستون‌هاى بازمانده از دورهٔ‌ صفویهٔ آن دیده مى‌شوند. این پل چندین بار تعمیر اساسى شده است.

جاهای دیدنی لار-LRruykW2RV

كاروانسرای بزرگ بریز

كاروانسرای بزرگ بریز از آثار دوران قاجاریه است كه در شمال بخش مركزی لار و در روستای بریز واقع شده است. این كاروانسرا بنایی است چهار ضلعی به ابعاد ۶۰×۵۰ متر به طوری كه اضلاع شمالی و جنوبی ۶۰ متر و اضلاع شرقی و غربی ۵۰ متر طول داشته، از مصالح سنگ و گچ ساخته شده است. بنا ر سه ضلع شمال، شرق و غرب دازای رواق و یك راهرو سراسری در پشت آنها بوده كه اخیراً توسط اهالی محل جهت استفاده‌های شخصی پشت رواق‌ها به وسیله سنگ و آجر مسدود شده به گونه‌ای كه رواق‌ها به حجره تبدیل شده اند. در چهار گوشه این بنا هر كدام یك پلكان،راهیابی به پشت بام بنا را میسر می سلخته است در پشت هر ضلع بنا سه برج پشتیبان جهت استحكام آن ساخته شده است.

جاهای دیدنی لار-XcgpSMvhmo

امامزاده میرعلی بن حسین لار

این امامزاده در زیـر دو قلعه اژدها پیكر و قدمگاه قرار گرفته هست و بنای فعلی آن نوساز می باشد.اصل بنا در حدود ۷۰۰ سـال پیش ساخته شد، گنبد و دو گلدسته آن با كاشی­كاری­های زیبا معرق شده می باشد.

جاهای دیدنی لار-u2j7CWBOfg

بازار قیصریه

بازار قیصریه از جاهای دیدنی لار به شمار می‌رود. اصطلاح قیصریه به مراكز تجاری یا مغازه‌هایی اطلاق می‌شود كه امكان اقامت شبانه در آن نباشند. این اصطلاح از آغاز قرون وسطی (قرن ۱۰میلادی) تا عصر حاضر، چه در قلمرو كنونی كشورهای عربی و چه در ایران، به معنی «فضاهای تجارتی و صنعتگری» به كار می‌رود. قیصریه‌ها عمدتاً به دستور پادشاهان یا حكام وقت با طراحی و برنامه‌ریزی قبلی و تا حدودی با توجه به نیازهای اقتصادی شهر و ارتباطش با حوزه نفوذ آن ساخته می‌شد.

جاهای دیدنی لار-2BnY3smfk2

آب انبارهای هفت ‌بركه

آب‌انبارهای هفت ‌بركه یا به‌طور مختصر هفت بركه، مجموعه‌ای از هفت آب‌انبار است كه در زمان‌های مختلفی بنا شده‌اند. این آب‌انبارها در شهرستان گراش و در مسیر رودخانه‌‌ای فصلی با نام بزئرد در محله‌ی ناساگ قرار دارند. از این مجموعه، پنج حلقه دارای سقف گنبدی شكل و دو حلقه دیگر بدون سقف هستند. بزرگ‌ترین و معروف‌ترین این آب‌انبارها با نام بركه حاج ابوالحسن شناخته می‌‌شود.

جاهای دیدنی لار-EXn8tH7sb0