ریپورتاژ آگهی
جاذبه های گردشگری گرمی شهر مرزی اردبیل

جاذبه های گردشگری گرمی شهر مرزی اردبیل

شهرستان گرمی مغان در شمال استان اردبیل و در مرز ایران و كشور آذربایجان قرار دارد.این منطقه دارای آب و هوای مطبوع می باشد.یافته های نشان می دهد
  • 1402/10/26
  • استان : اردبيل
  • شهر : گرمي
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : از شهرهای استان اردبیل
تلفن : 66059000-021

شهرستان گرمی مغان در شمال استان اردبیل و در مرز ایران و كشور آذربایجان قرار دارد.این منطقه دارای آب و هوای مطبوع می باشد.یافته های نشان می دهد این شهر یادگار دوران تیموری و اشكانی می باشد اگر به اردبیل سفر نمودید بازدید از این شهر زیبا با جاذبه های فراوان را از دست ندهید در ادامه همراه با ایران توریسم شوید تا با جاذبه های گردشگری گرمی آشنا شوید.

جاذبه های گردشگری گرمی شهر مرزی اردبیل-udVpdjiozQ

جاذبه های گردشگری گرمی

دریاچه گیلارلو

دریاچه گیلارلو در ابتدا با هدف ذخیره آب و تأمین آب آشامیدنی شهر گرمی ساخته شد اما پس از انتقال آب از روستای جعفرآباد به شهرستان گرمی این دریاچه با هدف گردشگری مورد استفاده قرار گرفت. آب دریاچه از رودخانه برزند و دیزه‌چای تأمین می‌شود

و محل مناسبی برای انجام ورزش‌های آبی است.

جاذبه های گردشگری گرمی شهر مرزی اردبیل-TLCTlbvvYG

كوه صلوات داغ

رشته كوه صلوات بصورت توده های كم ارتفاعی می باشد كه با یك ارتفاع ملایم به دشت مغان می پیوندد در واقع ادامه رشته كوه های باغرو (تالش) می باشد كه ازكوه های كلانتر، سامان لو داغ، دنگوزگدوك و صلوات به وجود آمده و شهرستان های مشكین‌شهر و مغان را از هم جدا می‌سازد. مرتفع ترین قله این این رشته كوه ۲ هزار و ۵۰ متر است. جهت آن شمال شرقی – جنوب غربی می‌باشد، كه گوشه شمالی آن به دره ارس می‌پیوندد و دره ارس و رود مرزی ارس این كوهها را از قفقاز جدا می سازد. رود سامبورچای از دامنه‌های شمالی این رشته سرچشمه می گیرد و رودهای دامنه جنوبی آن به قره سو وارد می‌شوند. این رشته كوه كه از جنوب غربی

به سوی شمال شرقی به درازای ۴۶ كیلومتر كشیده شده از سوی غرب به وسیله رود قره‌سو از كوهستان ارسباران شرقی جدا می شود. گردنه‌های صلوات و آقیز، در این رشته كوه قرار دارند كه از جاذبه های گردشگری گرمی می باشند

جاذبه های گردشگری گرمی شهر مرزی اردبیل-dUrxoLmNn3

روستای قلعه برزند از جاذبه های گردشگری گرمی

روستای برزند در شهر گرمی به همراه چند روستای نزدیكش از بقایای شهر تاریخی برزند‌ بودند كه در زمان حمله مغول‌ها به‌طور كامل از بین رفتند. از شهر قدیمی برزند با نام شهر سوخته نیز یاد می‌كنند. روستای برزند آب‌و‌هوایی گرم و طبیعتی باصفا و خرم دارد. جاذبه مذهبی این روستا بارگاه محمد بن حنفیه، از نوادگان امام اول شیعیان، است.

جاذبه های گردشگری گرمی شهر مرزی اردبیل-FpJSqlnVzA

آبشارهای شوله لر

آبشارهای شوله لر دره سی در موقعیت جغرافیایی N3859 E4808 در استان اردبیل واقع است. شوله‌ لر دره‌سی (به فارسی دره آبشارها) با داشتن ده‌ها آبشار بزرگ و كوچك یكی از نقاط مهم و دیدنی روستای قوزلو است.

با توجه به ویژگی‌ها خاص و منحصر به فرد این دره به مانند تعداد بی شمار آبشار ریز و درشت و همچنین طول نسبتا زیاد آن و همچنین همراهی با جلوه طبیعی منطقه به مانند كوه و سنگ و درخت؛ در صورت شناسانده شدن به صورت یك جاذبه طبیعی و با فراهم كردن خدمات گردشگری در اطراف آن می‌تواند به عنوان یكی از مهمترین جاذبه‌های منطقه مغان و استان اردبیل درآید. این دره در شعبه قوزلوچای رودخانه اوجرلو چای واقع شده و از آبشارهای مهم آن می­توان به بویوك شوله، قیزیل قایا شوله‌سی، یوخاری شوله و… اشاره كرد.

جاذبه های گردشگری گرمی شهر مرزی اردبیل-i6qDfucMxe

آبشار چالاچوخور

رودخانه‌های زیادی در شهر گرمی جریان دارند كه بعد از رسیدن به دره‌ها و ارتفاعات كوه‌ها آبشارهای زیبایی را تشكیل می‌دهند. یكی از بكرترین آبشارهای شهر گرمی آبشار چالاچوخور است.

این آبشار زیبا از میان دره‌‌ای عمیق بین دو صخره بزرگ سنگی سرازیر می‌شود و منظره‌ای زیبا را به‌ وجود می‌آورد. آبشار چالاچوخور در مسیر رودخانه دومولی در روستای آلیله، نزدیك به مرز ایران و آذربایجان، قرار دارد و از جاذبه های گردشگری گرمی می باشد

جاذبه های گردشگری گرمی شهر مرزی اردبیل-T2dsyfSira

دریاچه قالغانلو

دریاچه زیبای قالغانلو، در شرق روستای خان كندی از توابع شهرستان گرمی قرار دارد . این دریاچه با داشتن جاذبه های زیبای خدادادی دل هر گردشگری را به سمت خود مجذوب می كند؛ از ذوب شدن تدریجی برف‌های كوه «قبله داشی» پدیده آمده و در پاییز و بهار وسعت آن افزایش می‌یابد، اما در تابستان به دلیل افزایش تبخیر سطحی و آبیاری مزارع، از وسعت آن كاسته می‌شود.

در این دریاچه انواع موجودات آبزی زندگی می كنند و در عین حال، مكان مناسبی برای انواع ماهیان سردابی است.

جاذبه های گردشگری گرمی شهر مرزی اردبیل-MQGR70b62f

مسجدجامع گرمی

مسجدجامع گرمی یكی از بناهای مذهبی فرهنگی گرمی بوده كه در سال‌های اخیر نوسازی شده است. مسجدجامع گرمی دو مناره بلندو یك گنبد دارد و از جاذبه های گردشگری گرمی  می باشد

مسجدجامع گرمی محل برگزاری نمازهای جمعه و جماعات و مراسمات و اجتماعات مذهبی فرهنگی شهرستان گرمی بوده و نزد اهالی بومی از تقدس و جایگاه والایی برخوردار است.

جاذبه های گردشگری گرمی شهر مرزی اردبیل-nvJ0ziYA8L

منطقه شكار ممنوع ساحل آراز

شهرستان گرمی مغان در مرز ایران و جمهموری آذربایجان و در كنار رود مرزی ارس قرار دارد. حاشیه رودخانه ارس دارای محیط زیست گیاهی و جانوری بكر و منحصر به فردی می باشد. به همین دلیل ناحیه ای در حاشیه رود ارس به شعاع ۷ كیلومتر به عنوان ناحیه شكار ممنوع اعلام شده است كه این منطقه به جهت زیبایی خاص خود به عنوان محلی برای گردشگران داخلی و خارجی می باشد.

جاذبه های گردشگری گرمی شهر مرزی اردبیل-GkPuK740Xm

روستای خان كندی

روستای «خان كندی» مغان از توابع شهرستان گرمی با داشتن جاذبه های زیبای خدادادی دل هر گردشگری را به سمت خود مجذوب می كند. این روستای خوش اب و هوا با داشتن مراتع سرسبز و كوهها و دریاچه های زیبا ، چشمه های طبیعی، حیات وحش و، مزارع كشاورزی و باغات زیبا چشم هر بیننده ای را خیره می كند. همچنین این روستا دارای اثار تاریخی و قبور تاریخی نیز می باشد و از جاذبه های گردشگری گرمی  می باشد.

جاذبه های گردشگری گرمی شهر مرزی اردبیل-kHuGyLiKQb

روستای آزاد لو

این منطقه دارای جاذبه گردشگری بالایی بوده و تمامی ماه‌های بهار و تابستان شاهد گردشگرانی از هر نقطه ایران می‌باشد. دهستان آزادلو در شمال و شمال غرب بخش موران و شمال و شمال شرقی شهرستان گرمی واقع شده است.

این دهستان از شمال و شرق، به جمهوری آذربایجان و از جنوب به دهستان اجارود

شرقی و از غرب به بخش مركزی شهرستان گرمی محدود است. همچنین وجود چند صد هكتار باغات مختلف در این روستا یكی از دیگر از مزیت‌های مهم این منطقه به شما می‌آید. وجود گمرك در سالهای دور جو سیاسی منطقه را افزایش داده است و همچنان احتمال افتتاح این گمرك وجود دارد كه با افتتاح این گمرك پیشرفت اقتصادی منطقه چشمگیر خواهد بود. ساختمان گمرك در این روستا از چند سال پیش احداث و آماده بهره‌برداری می‌باشد. مركز دهستان آزادلو; روستای مرزی آزادلو (آز-آد-لو) می‌باشد كه در محل تلاقی رودخانه‌های داشدیبی چای و بلغارچای واقع شده است. این روستا در ۲۲ كیلومتری شمال شرقی شهر گرمی واقع شده است.

جاذبه های گردشگری گرمی شهر مرزی اردبیل-y3dONEkxXF