ریپورتاژ آگهی

جاهای دیدنی اطراف شیراز: سفر یك روزه اطراف شیراز

شیراز، پایتخت فرهنگی ایران، نه تنها به خاطر آثار تاریخی و طبیعت زیبایش شناخته شده است، بلكه اطراف این شهر نیز دارای جاذبه‌های گردشگری فراوانی هستند كه می‌توانید در یك روز به بازدید از آن‌ها بپردازید. در ادامه چند پیشنهاد برای یك سفر یك روزه اطراف شیراز آورده‌ایم كه بتوانید همه زیبایی های استان فارس را یك‌جا تجربه كنید.

دهكده تفریحی اطراف شیراز

با جاهای دیدنی اطراف شیراز آشنا شوید

برای سفر یك روزه به اطراف شیراز، بسته به سلیقه خود می‌توانید تصمیم گیری كنید. در اطراف شیراز پر از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی وجود دارد كه شامل موارد زیر است.

جاهای دیدنی اطراف شیراز در تابستان

در تابستان شیراز پر از جاذبه‌های خنك و دیدنی است. بسیاری از افرادی كه در جنوب كشور زندگی می‌كنند، در تابستان برای فرار از گرما، به این شهر پناه می‌برند. از همین رو، بلیط هواپیما قشم شیراز در تابستان پرطرفدار است. جاهای دیدنی اطراف شیراز در تابستان به شرح زیر است.

تنگه تیزاب

یكی از خنك‌ترین لوكیشن‌های شیراز در تابستان، سپیدان و تنگه تیزاب است. این تنگه با دیواره‌های بلند و صخره‌ای، آبشارهای كوچك، پوشش گیاهی متنوع و آب زلال و گوارا، مقصدی جذاب برای گردشگران و طبیعت‌گردان است. آب چشمه‌های تنگ تیزاب به دلیل عبور از لایه‌های سنگی دارای املاح معدنی فراوان است و برای درمان بیماری‌هایی همچون دردهای مفصلی، بیماری‌های پوستی و مشكلات گوارشی مفید است. امكاناتی از جمله آلاچیق، سكوی سیمانی، سرویس بهداشتی، فروشگاه و سوپرماركت، سفر یك روزه به این تنگه را آسان و راحت می‌كند.

پاسارگاد

پاسارگاد، اولین پایتخت باشكوه و شاهكار معماری هخامنشیان، در دشتی سرسبز در استان فارس قرار دارد. این میراث جهانی یونسكو، آرامگاه كوروش بزرگ، بنیانگذار سلسله هخامنشی، را در خود جای داده است. بسیاری از گردشگران خارجی از مقاصد مختلف به این جاذبه تاریخی استان فارس سر می‌زنند و به همین دلیل در تابستان، بلیط هواپیما استانبول شیراز از فروش بالایی برخوردار است. مقبره سنگی و ساده كوروش در عین سادگی، نشان از شكوه و عظمت این امپراتوری باستانی دارد. كاخ‌های باشكوه، باغ‌های زیبا و نقوش برجسته سنگی اطراف دشت، پاسارگاد را به گنجینه‌ای ارزشمند از تاریخ و فرهنگ ایران تبدیل كرده است.

جاهای دیدنی اطراف شیراز

روستای خورجان

روستای خورجان نگینی سرسبز در دل كوهستان های شهرستان سپیدان استان فارس است. این روستا با خانه‌های پلكانی ساخته شده به ماسوله استان فارس معروف است. معماری زیبای روستا كه از سنگ و خشت استفاده كرده است از جذابیت‌های این روستا به شمار می‌رود. باغ‌های سرسبز انار، گردو و بادام در كنار رودخانه و هوای مطبوع در تابستان گردشگران را به این روستا می‌كشاند. این روستا علاوه بر طبیعت بكر، دارای آثار تاریخی مثل قلعه گبری، قبرستان قدیمی و حمام قدیمی است كه ‌گذشته پربار آن را به تصویر می‌كشند. خورجان مقصدی جذاب برای علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی، تاریخ و تجربه زندگی روستایی در تابستان است.

همچنین بخوانید: جاهای دیدنی شیراز در تابستان

آبشار مارگون

آبشار مارگون با شكوه و عظمت، همچون رشته‌ای از مروارید سفید، از دل صخره‌های سرسبز به پایین می‌ریزد. این آبشار باشكوه با ارتفاع ۷۰ متر و عرض ۱۰۰ متر، یكی از زیباترین و مرتفع‌ترین آبشارهای ایران است كه در مرز استان فارس و كهگیلویه و بویراحمد خودنمایی می‌كند. هوای مطبوع، پوشش گیاهی متنوع و صدای دلنشین آب، مارگون را به مقصدی فراموش‌نشدنی برای علاقه‌مندان به طبیعت تبدیل كرده است. این آبشار از هیچ رودی سرچشمه نمی‌گیرد و از به هم پیوستن چندین چشمه شكل گرفته است. آبشار مارگون همچنین دارای غارهای منحصر به فردی نیز هست كه برای علاقه مندان به این رشته جذاب است.

دیدنی های اطراف شیراز

تنگ دم اسب

تنگ دم اسب، بهشتی گمشده در دل كوهستان‌های زاگرس و در ۴۵ كیلومتری شهر شیراز است. این تنگه شگفت‌انگیز با دیواره‌های بلند و باریك كه پوشیده از گیاهان سبز هستند، چشمه‌های آب زلال و حوضچه‌های آبی رنگارنگ، منظره‌ای چشم‌نواز را خلق كرده است. عبور از میان آب خنك و تماشای زیبایی‌های منحصر‌به‌فرد این تنگه، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی را برای طبیعت‌گردان رقم می‌زند. در این تنگه امكان شنا و قایق سواری فراهم است كه تجربه‌ای خنك در گرمای تابستان خواهد بود.

جاهای دیدنی اطراف شیراز در بهار

در بهار شیراز از هر فصل دیگری زیباتر است. این فصل دشت‌های اطراف شیراز پر از گل می‌شود و بوی بهار نارنج كل فضای استان فارس را معطر می‌كند. جاهای دیدنی اطراف شیراز در بهار شامل موارد زیر است.

تنگه براق

تنگ براق، دره‌ای زیبا و شگفت‌انگیز در شهرستان اقلید استان فارس است كه به واسطه صخره‌، آبشارهای خروشان و حوضچه‌های آب شفاف و زلالش شهرت دارد. این تنگه با پوشش گیاهی متنوع و سرسبز، مناظر چشم‌نوازی را در دل طبیعت بكر زاگرس به تصویر می‌كشد. هوای مطبوع و خنك تنگ براق در فصل گرما، مكانی دلپذیر را برای فرار از گرمای تابستان و لذت بردن از طبیعت فراهم كرده است. در این تنگه آبشارهای خروشان در بهار بیشتر می‌شود و سطح آب برای شنا بالاتر می‌رود.

جاذبه های گردشگری اطراف شیراز

دریاچه سد درودزن

در نزدیكی روستای درودزن، یك سد خاكی قرار دارد كه در گذشته به سد داریوش معروف بود. این سد كه حدود ۲۴۰۰ سال پیش برای كشاورزی ساخته شد، امروزه با گسترش آن یك سد زیبا با آب‌های نیلگون شده است. در سد درودزن در فصل بهار، آب و هوا معتدل است و اطراف سد با سرسبزی فراوان مناسب یك پیك نیك یك روزه خانوادگی و گشت و گذار و تفریح در كنار سد است.

تنگ هایقر

تنگ هایقر، دره‌ای شگفت‌انگیز و خیره‌كننده در قلب كوهستان‌های استان فارس است كه به دلیل شباهتش به گرند كانیون آمریكا، لقب "گرند كانیون ایران" را به خود اختصاص داده است. دیواره‌های بلند و پرشیب، صخره‌های رنگارنگ، حوضچه‌های آب زمردین و عبور رودخانه پرپیچ و خم از میان دره، منظره‌ای فراموش‌نشدنی را در مقابل چشمان هر بیننده‌ای به تصویر می‌كشد. تنگ هایقر با طبیعت بكر و دست‌نخورده‌اش، بهشتی برای علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی، كوهنوردی و صخره‌نوردی است. این تنگه در فاصله ۱۳۰ كیلومتری شیراز قرار دارد.

دهكده تفریحی اطراف شیراز

در كنار طبیعت زیبا، شیراز پر از دهكده‌های تفریحی است كه جاذبه های منحصر‌به‌فردی دارد. در صورتی كه قصد دارید تا زندگی روستایی و بومی مردمان شیراز آشنا شوید، در ادامه دهكده‌های تفریحی اطراف شیراز را معرفی می‌كنیم.

دهكده تفریحی قلات

روستای قلات، نگینی تاریخی و چشم‌نواز در دامنه كوه‌های شمال شیراز است. این روستای پلكانی با خانه‌های خشتی و گلی، كوچه‌های تنگ و پرپیچ و خم و باغ‌های انبوه، معماری زیبا و منحصر به فردی را به نمایش می‌گذارد. چشمه‌سارها، آبشارها و هوای مطبوع و خنك قلات، در كنار آثار تاریخی مانند: آسیاب‌های آبی، حمام قدیمی و قلعه اسماعیلیه، این روستا را به مقصدی فراموش‌نشدنی برای گردشگران تبدیل كرده است. دهكده تفریحی قلات با نزدیكی به شیراز، یكی از مقاصد محبوب مردم شیراز برای گذراندن یك روز است.

دهكده گردشگری كوشك

دهكده كوشك در فاصله‌ای حدود ۳۰ كیلومتری از شیراز واقع شده و با طبیعتی بكر و زیبا، مكانی مناسب برای گذراندن یك روز تفریحی است. این دهكده با امكاناتی چون رستوران، كافه، و فضاهای سبز، امكان تفریح و استراحت را برای بازدیدكنندگان فراهم می‌كند. همچنین، مسیرهای پیاده‌روی در دل طبیعت و چشم‌اندازهای زیبا، این مكان را به یك مقصد محبوب برای طبیعت‌گردان تبدیل كرده است.

تنگه براق شیراز

دهكده گردشگری دریاچه مهارلو

دریاچه مهارلو، كه در ۳۵ كیلومتری شیراز قرار دارد، یكی از جاذبه‌های طبیعی و بی‌نظیر این منطقه است. این دریاچه با آب‌های شور و رنگ‌های زیبا، به‌ویژه در فصل‌های بهار و تابستان، منظره‌ای شگفت‌انگیز را به نمایش می‌گذارد. در اطراف دریاچه، امكانات تفریحی مانند قایق‌سواری و پیاده‌روی در طبیعت وجود دارد. همچنین، می‌توانید از تماشای پرندگان مهاجر كه در این منطقه سكونت دارند، لذت ببرید.

دهكده گردشگری دشت ارژن

دهكده دشت ارژن، نگینی سرسبز در میان كوه‌های زاگرس جنوبی و در جوار دریاچه ارژن، با طبیعتی بكر و دل‌انگیز، جلوه‌ای از بهشت گمشده را به نمایش می‌گذارد. روستایی با خانه‌های سنگی و گلی، مردمانی مهمان‌نواز و ساده‌دل با فرهنگی غنی از ایل قشقایی، و هوایی پاك و لطیف، كه در بهار با دشت‌های پوشیده از گل‌های شقایق و لاله، و در پاییز با رنگ‌های گرم و دلربای درختان بلوط و بادام كوهی، چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌كند. زیبایی طبیعی و سوغات محلی این دهكده باعث شده تا در بهار و پاییز، گردشگران به این دشت زیبا سر بزنند.

چشمه های طبیعی اطراف شیراز

چشمه‌ها در استان فارس و نزدیك به شیراز، محل خوبی برای گردش یك روزه محسوب می‌شود. بیشتر این چشمه‌ها در كنار رودخانه‌ها قرار دارند و فضای زیبا و دلنشینی را به وجود آورده‌اند. چشمه‌های طبیعی اطراف شیراز شامل موارد زیر است.

چشمه جوشك شیراز

چشمه جوشك در فاصله ۳۶ كیلومتری از شیراز قرار دارد. این چشمه یكی از قدیمی‌ترین چشمه های شیراز است كه در نهایت به تالابی به همین نام منتهی می‌شود. چشمه جوشك در فصل بهار با سرسبزی مناطق اطراف، زیبا و دلفریب است.

چشمه خارگان

چشمه خارگان با فاصله ۵۰ دقیقه‌ای تا شیراز و آب و هوای مطبوع، مناسب گشت و گذار در فصل بهار و تابستان است. چشمه خارگان از نظر جغرافیایی در منطقه‌ای كوهستانی قرار دارد و آب آن از برف‌های ذوب شده كوهستان تأمین می‌شود. این چشمه در تمام فصول سال آب دارد و از نظر كیفیت آب، یكی از بهترین چشمه‌های استان فارس به شمار می‌آید. چشمه خارگان علاوه بر تأمین آب آشامیدنی روستاهای اطراف، به عنوان یك جاذبه طبیعی و گردشگری نیز شناخته می‌شود. گردشگران می‌توانند در كنار این چشمه استراحت كنند و از زیبایی‌های طبیعی اطراف آن لذت ببرند.

چشمه گویم

چشمه گویم مناسب افرادی است كه وسیله نقلیه شخصی ندارند. این چشمه در فاصله ۱۰ كیلومتری از شیراز قرار گرفته و با وجود شهرك گویم، امكانات رفاهی مناسب، برای یك پیك نیك خانوادگی یك روزه مناسب است.

طبیعت اطراف شیراز

شیراز به دلیل قرارگیری در منطقه‌ای كوهستانی و حاصلخیز، از طبیعت زیبا و متنوعی برخوردار است. اطراف شیراز پر از جاذبه‌های طبیعی است كه هر سلیقه‌ای را راضی می‌كند. كوه‌های اطراف شیراز كوه‌های دراك، بمو، سبزپوشان و باباكوهی از جمله كوه‌های معروف اطراف شیراز هستند كه مناظر چشم‌نواز و مسیرهای پیاده‌روی و كوهنوردی جذابی را ارائه می‌دهند. چشمه‌های آب معدنی و آبشارهای زیبایی مانند آبشار مارگون، آبشار تنگه بلاغی و چشمه‌ های اطراف شیراز، فضای دلنشینی را برای گذراندن اوقات فراغت فراهم می‌كنند. جنگل‌های بلوط و بنه در اطراف شیراز، مناسب كمپینگ و تجربه متفاوت از جنگل گردی به شمار می‌رود.

رودخانه های اطراف شیراز

شیراز با وجود داشتن كوهستان و دشت، چند وجه متفاوت از طبیعت را یكجا دارد. در سالهای اخیر با كاهش بارندگی بسیاری از رودخانه های اطراف شیراز خشك و یا فصلی شده‌اند. اما همچنان رودخانه‌هایی مانند: شادكام، فهلیان، تنگ شیو، تیرمردان ، شكستیان ، قره آغاج، شش پیر، پیر‌آب، كر، سیوند، جوبخله، شور جهرم، شور لار، مهران شور، فیروز آباد(شور دهرم)، پلوار، خشك، دالكی، موند (مند)، گله دار، كر سیاه و اوجان اقلید در اطراف این شهر وجود دارد كه می‌توان با بازدید از آن‌ها از طبیعت بكر و همچنین تفریحات آبی لذت برد.

كلام پایانی

شیراز شهری پر از جاذبه‌های تاریخی و مردمانی خون‌گرم و خوش‌صحبت است. اطراف شیراز نیز مانند این شهر، جاذبه‌های مختلف تاریخی و طبیعی كم نیست. در این مقاله به معرفی این جاذبه‌ها پرداختیم. تجربه شما از سفر به شیراز و اطراف آن چه بوده؟ نظرات خود را برایمان بنویسید.