ریپورتاژ آگهی

آشنایی با مترو مشهد و راهنمای استفاده از آن

زمانی كه به سفر می‌روید، بعد از رزرو هتل و خورد و خوراك، روش حمل و نقل می‌تواند مهم‌ترین درگیری ذهنی شما باشد. در هر شهری استفاده از تاكسی می‌تواند بهترین و همچنین گران‌ترین گزینه باشد در حالی كه وسایل حمل و نقل عمومی مقرون به صرفه هستند. به همین دلیل باید با جزئیات مترو مشهد آشنایی داشته باشید.

شهر مشهد یكی از شهرهای زیارتی و مسافرتی است كه سالانه تعداد زیادی مسافر در آن رفت و آمد می‌كنند. همچنین تعداد ساكنین این شهر نیز زیاد بوده و به همین دلیل به صورت معمول خیابان‌های شلوغی دارد.

مترو شهر مشهد

مزیت مهم خطوط مترو این است كه هیج ترافیكی در آن وجود نداشته و می‌توانید خیلی راحت و سریع مسیر زیادی را بپیمایید. طبیعتا به عنوان مسافر تور هوایی تهران به مشهد اطلاعات مناسبی در رابطه با مترو مشهد نداشته و برای اینكه بتوانید از آن استفاده كنید به نقشه راه نیاز خواهید داشت. در این مطلب شما را با نقشه راه مترو مشهد آشنا خواهیم كرد.

معرفی تمامی خطوط مترو مشهد

مترو مشهد به صورت كلی دارای 4 خط است كه از دو خط آن استفاده می‌شود چرا كه دو مورد دیگر هنوز در دست احداث هستند. هر كدام از این خطوط مسیر مشخصی را پیموده و ایستگاه‌هایی دارند كه در نقطه متفاوتی از شهر قرار دارند.

در ادامه شما را با تمامی اطلاعات و لیست ایستگاه‌های این خطوط آشنا خواهیم كرد:

خط فرودگاه هاشمی نژاد _ وكیل آباد

خط 1 مترو مشهد مسیر بین پارك وكیل آباد و فرودگاه شهید هاشمی نژاد را طی می‌كند. این خط طولانی‌ترین خط مترویی است كه در مشهد وجود دارد. طول خط 1، 24 كیلومتر بوده و به فاصله هر یك كیلومتر، یك ایستگاه دارد. در واقع 24 ایستگاه در این خط وجود دارد.

شما می‌توانید بین ساعت 6 صبح تا 10 شب سوار قطارهای این مسیر شوید. البته ساعت كاری خط 1 در روزهای تعطیل كمی متفاوت بوده و مسافرین می‌توانند از ساعت 7 صبح تا 10 شب از این مسیر استفاده كنند.

همچنین باید بدانید كه این مسیر با خط 2 مترو مشهد در یك ایستگاه مشترك می‌باشند. ایستگاه شریعتی همان ایستگاه مشترك است كه می‌توانید از هر كدام از خطوط مترو پیاده شده و بدون خرید مجدد بلیط، سوار مسیر دیگر شوید.

آشنایی با خطوط مترو مشهد

حدود 4.5 تا 6 دقیقه، فاصله زمانی بین هر قطار در این خط می‌باشد. طبیعتا هم ایستگاه‌های خلوت و هم ایستگاه‌های شلوغ در مسیر وجود دارند كه سوار و پیاده شدن مسافرین در ایستگاه‌های شلوغ كمی زمان بر بوده و می‌تواند حد فاصل زمانی بین دو قطار را كمی تغییر دهد.

لیست ایستگاه‌های خط 1 مترو مشهد به شرح زیر می‌باشد: (ایستگاه‌ها به ترتیب نام برده می‌شوند)

 1- ایستگاه وكیل‌آباد
 2- ایستگاه كوهستان پارك
 3- ایستگاه نمایشگاه
 4- ایستگاه اقبال لاهوری
 5- ایستگاه صیاد شیرازی
 6- ایستگاه صدف
 7- ایستگاه هفت تیر
 8- ایستگاه دانش‌آموز
 9- ایستگاه سیدرضی
 10- ایستگاه كوثر
 11- ایستگاه پارك ملت
 12- ایستگاه آزادی
 13- ایستگاه خیام
 14- ایستگاه فلسطین
 15- ایستگاه طالقانی
 16- ایستگاه قائم
 17- ایستگاه شریعتی
 18- ایستگاه امام خمینی
 19- ایستگاه بسیج
 20- ایستگاه هفده شهریور
 21- ایستگاه پروین اعتصامی
 22- ایستگاه غدیر
 23- ایستگاه بوستان ریحانه
 24- ایستگاه فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد

آشنایی با خطوط مترو مشه

خط رضا شهر _ انتهای طبرسی

حالا نوبت به معرفی خط 2 مترو مشهد می‌رسد. این خط 14.5 كیلومتر طول داشته و طی 13 ایستگاه، رضا شهر را به انتهای طبرسی شمالی متصل می‌كند.

خط 2 مترو مشهد در دو فاز ساخته شد. 6 ایستگاه اول آن در سال 1395 ساخته شد و ساخت 7 ایستگاه بعدی در سال 1398 تكمیل شد.

باید این نكته را بیان كنیم كه زمان كاری دو قطار موجود در این خط مانند خط 1 می‌باشد ولی زمان انتظار برای هر قطار یكی نیست. در خط 2 باید حدود 10 دقیقه منتظر باشید تا قطار بعدی از راه برسد.

لیست ایستگاه‌های خط 2 مترو مشهد به شرح زیر می‌باشد:

 1- ایستگاه طبرسی
 2- ایستگاه ولایت
 3- ایستگاه فجر
 4- ایستگاه نبوت
 5- ایستگاه شهید مفتح
 6- ایستگاه راه‌آهن
 7- ایستگاه شهدا
 8- ایستگاه سعدی
 9- ایستگاه شریعتی
 10- ایستگاه الندشت
 11- ایستگاه كوهسنگی
 12- ایستگاه شهید كاوه
 13- ایستگاه سلامت

خط شهرك _ قاسم آباد

همانطور كه در ابتدا نیز به این موضوع اشاره كردیم، تنها دو خط مترو در مشهد راه اندازی شدند. خط 3 مترو مشهد هنوز در دست ساخت است ولی باید بدانید بعد از راه اندازی به مهم‌ترین خط در شهر مشهد تبدیل خواهد شد.

این خط در 28 كیلومتر ساخته می‌شود كه 4 كیلومتر طولانی‌تر از خط 1 می‌باشد ولی 24 ایستگاه برای آن در نظر گرفته شده است.

طبیعتا هنوز لیست ایستگاه‌های این مسیر آماده نیست ولی می‌توانیم مسیر حركت آن را به شما معرفی نماییم. ایستگاه اول خط 3 مترو مشهد در انتهای خیابان امام رضا قرار داشته و از آن‌جا به سمت چهارراه خسروی و چهارراه شهدا خواهد رفت.

سپس به میدان شهدا رفته و بعد از آن به سمت میدان فردوسی و میدان جانباز خواهد رفت تا به بزرگراه امام علی برسد. بعد از عبور از امامیه به پایانه اتوبوس رانی برون شهری غرب مشهد خواهد رسید.

خط خواجه ربیع _ شهرك شهید باهنر

آخرین خط مترو مشهد، خط 4 می‌باشد كه در سال 1400 ساخت آن آغاز شد. طول این خط 17.5 كیلومتر بوده و 6 ایستگاه دارد.

این قطار از خواجه ربیع حركت كرده و بعد از عبور از میدان شهدا و ضلع شمالی حرم، به بلوار مصلی خواهد رسید. سپس به سمت شهرك شهید رجایی رفته و از جاده سرخس عبور می‌كند تا به بلوار حر و میدان شهید عباس پور برسد.

قیمت بلیط مترو مشهد

شما می‌توانید در هر ایستگاه مترو مشهد، برای خرید بلیط تك نفره اقدام كنید یا با داشتن من كارت كه قابل شارژ می‌باشد، هزینه سوار شدن به قطار را پرداخت كنید. هزینه بلیط برای هر نفر 2000 تومان است.

منبع مقاله: https://hamsafarha.com/mag/mashhad/mashhad-subway/