ریپورتاژ آگهی

دلیل تفاوت قیمت دلار با قیمت تتر در چیست ؟

دلیل تفاوت قیمت دلار با قیمت تتر با توجه به اینكه قیمت لحظه ای تتر همواره در حال تغییر است سوالی است كه خیلی از كاربران تترفا در هنگام خرید تتر از ما می پرسند كه در مورد آن صحبت خواهیم كرد.

دلیل تفاوت قیمت دلار با قیمت تتر در چیست ؟

دلیل تفاوت قیمت دلار با قیمت تتر با توجه به اینكه قیمت لحظه ای تتر همواره در حال تغییر است سوالی است كه خیلی از كاربران تترفا در هنگام خرید تتر از ما می پرسند كه در مورد آن صحبت خواهیم كرد.

قیمت تتر به علت نوساناتی كه قیمت دلار دارد، ممكن است دستخوش تغییر شود، به همین علت قیمت لحظه‌ای تتر نیز از تغییراتی برخوردار است.

در ابتدا به بررسی ارز دیجیتال تتر خواهیم پرداخت و سپس راجب تغییر قیمت دلار و تتر بررسی می كنیم.

قیمت تتر

تتر USDT چیست ؟

ارز دیجیتال تتر با نماد USDT محبوب‌ترین استیبل كوین بازار و سومین ارز دیجیتال برتر جهان است. ارزش بازار تتر 72.49 میلیارد دلار است و 5.31 درصد از كل بازار را به خود اختصاص داده است.

قیمت تتر لحظه‌ ای و براساس قیمت دلار آمریكا محاسبه می‌ شود. هر واحد تتر در این لحظه با قیمت 0.999 دلار، معادل 31.028 تومان قیمت دارد.

تتر برای نخستین بار روی بلاك چین بیت كوین و با استفاده از پلتفرم Omni وارد بازار شد، ولی چون هزینه تراكنش‌ های تتر روی این بلاك چین بالا و سرعت تراكنش‌ ها كم بود، كم كم نسخه‌ های دیگری از تتر روی بلاكچین‌ های اتریوم، ایاس و ترون راه اندازی شد.

قیمت تتر

در حالت عادی، تتر (USDT) یك استیبل كوین است و قیمت آن نباید هرگز تغییر كند؛ چراكه هر واحد تتر به‌ وسیله دارایی‌ های ذخیره‌ شده شركت صادر كننده این رمز ارز، پشتیبانی می‌ شود.

از طرفی، در طول تاریخ پیدایش رمز ارزها، تتر توانسته به‌ طور تقریبی جایگاه سوم برترین رمز ارزهای بازار از نظر ارزش بازار را قبضه كرده و پیشتاز بی‌ بدیل استیبل كوین‌ ها بوده است.

قیمت USDT به علت نوساناتی كه قیمت دلار دارد، ممكن است كه دستخوش تغییر شود، به همین علت قیمت لحظه‌ ای تتر نیز از تغییراتی برخوردار است.

علاوه بر این، قیمت تتر به صورت روزانه، به علت نوسانات قیمتی كه دلار دارد، این پتانسیل را دارد كه دستخوش تغییر شود. به همین دلیل، قیمت لحظه‌ ای تتر نیز دارای نوسانات است.

از طرفی دیگر، نوسانات قیمت USDT فقط به علت نوسانات ارزش دلار نیست. در حقیقت میزان عرضه و تقاضا هم در تعیین قیمت روزانه این استیبل كوین مؤثر هستند.

چرا قیمت تتر با دلار متفاوت است؟

به‌ طور كلی یكی از سؤالات اساسی كه در خصوص قیمت تتر وجود دارد این است كه چرا قیمت آن همواره مقداری ثابت و برابر با 1 دلار است؟

قیمت دلار و تتر

اساساً علت این موضوع این است كه تتر یك استیبل كوین با پشتوانه دلار است.

این موضوع بدین معنا است كه به ازای هر 1 تتر عرضه‌ شده، 1 دلار در خزانه شركت عرضه‌ كننده این استیبل كوین ذخیره شده است.

پس بایستی ارزش تتر (USDT) همیشه بر روی 1 دلار ثابت باشد.

اما سؤال مهم دیگری كه در اینجا مطرح این است كه آیا ممكن است كه قیمت تتر با دلار متفاوت بوده و برابر با 1 دلار نباشد؟ پاسخ مثبت است.

چرا كه در بازارهای مالی شاهد وجود عامل مهمی به نام عرضه و تقاضا هستیم كه به‌ خودی‌ خود یكی از عوامل تعیین‌ كننده قیمت دارایی‌ های قابل معامله در بازار است.

در حقیقت اگر میزان عرضه از تقاضا بیشتر باشد، شاهد كاهش قیمت بوده و اگر تقاضا از عرضه بیشتر باشد، شاهد افزایش قیمت هستیم.

از این‌ رو، این احتمال وجود دارد كه ارزش تتر بیشتر یا كمتر از 1 دلار باشد.

جدا از این، عوامل دیگری نیز وجود دارند كه هركدام به‌ تنهایی می‌ توانند باعث شوند تا ارزش تتر با دلار متفاوت باشد. در ادامه قصد داریم تا به این فاكتور ها بپردازیم.

تفاوت ماهیت تتر و دلار

تتر یك ارز رمزنگاری‌ شده است، كه میزان عرضه و تقاضای آن با دلار متفاوت است.

همچنین عوامل دیگری چون نوع قانون‌ گذاری، نحوه خرید و فروش تتر و انتقال تتر، غیرمتمركز بودن آن نسبت به دلار و بسیاری موارد دیگر متفاوت است.

بنابراین نمی‌ توان گفت كه تتر و دلار حتماً همیشه باید هم قیمت باشند و روند حركتی آنها یكسان باشد.

تفاوت ماهیت تتر و دلار قیمت روزانه تتر به علت نوسانات قیمتی كه دلار دارد، این پتانسیل را دارد كه دستخوش تغییر شود.

در شرایط عادی كه بازار رمز ارزها دارای نوسانات شدید قیمتی نباشد، قیمت تتر معمولاً با چیزی بین دویست تا هزار تومان نسبت به دلار خرید و فروش می‌ شود.

ولی زمانی كه بازار دچار نوسانات شدید قیمتی باشد، بالطبع این اختلاف قیمتی بیشتر خواهد بود.

چرا كه در شرایط ریزشی بازار، حجم تقاضا برای تبدیل دارایی‌ های دیگر به تتر بالا رفته و تریدر ها به دنبال این خواهند بود.

تا رمز ارزهای خود را به تتر تبدیل كرده تا از این طریق نوسانات قیمتی موجود در بازار در امان باشند .

همین امر به‌ خودی‌ خود باعث افزایش قیمت تتر خواهد شد.

سیاست‌ های ارزی موجود در بازار ایران

یكی از علل عمده اختلاف قیمت تتر و دلار، سیاست‌ های ارزی است كه در بازار داخلی ایران به‌ كار گرفته می‌ شود. اساساً دولت تنها اجازه خرید میزان محدودی دلار را به هر فرد می‌ دهد.

از این‌ رو، اغلب افرادی كه با حوزه رمز ارز آشنایی دارند، به علت نامحدود بودن میزان تتر قابل خریداری در بازار، این رمز ارز را جایگزین دلار كاغذی می‌ كنند و همین امر باعث افزایش تقاضا برای تتر خواهد شد.

قیمت تتر در ایران

یكی از علل عمده اختلاف قیمت تتر و دلار، سیاست‌ های ارزی است كه در بازار داخلی ایران به‌ كار گرفته می‌ شود.

قیمت تتر در ایران

اساساً صرافی‌ های ارز دیجیتال، در ازای هر تراكنشی كه تریدر ها انجام می‌ دهند، میزان مشخصی كارمزد دریافت می‌ كنند كه این كارمزد در هر صرافی با صرافی دیگر، متفاوت خواهد بود.

جدا از این، صرافی‌ های ارز دیجیتال به میزان نقدینگی كه در بازار خود دارند، قیمت بالاتر یا پایین‌ تری را ارائه می‌ دهند.

در حقیقت در صرافی‌ هایی كه نقدینگی آنها پایین‌ تر است، قیمت تتر بالاتر خواهد بود و بالعكس.

شكاف قیمتی ریال و دلار

از جمله سایر علل تفاوت قیمت تتر با دلار، ارزش ریال در داخل كشور است. دقت داشته باشید كه ارزش ریال هم بر روی ارزش تتر تأثیر دارد و هم بر روی دلار.

ولی در ابتدا ارزش یكی از این دو دارایی بیشتر شده و سپس ارزش دارایی بعدی به میزان دارایی اول خواهد رسید.

كه همین موضوع باعث به وجود آمدن تفاوت قیمتی خواهد شد.

تفاوت كارمزد معاملات تتر در شبكه‌ های مختلف

تتر رمز ارزی است كه بر روی بلاك چین‌ های گوناگونی ایجاد شده است و هركدام از آنها دارای ساختار و میزان مقیاس‌ پذیری متفاوتی هستند.

از این‌ رو، اگر یك بلاك چین مثل اتریوم، از توانایی پردازش تعداد تراكنش‌ های كمتری در ثانیه برخوردار باشد، كاربران بایستی جهت ارسال تراكنش‌ های تتر (USDT) خود، كارمزد بیشتری پرداخت كنند.

در صرافی‌ های ارز دیجیتال فعال در ایران نیز، تتر به‌ طور معمول با استاندارد ERC20 (بلاك چین اتریوم) موجود بوده است. افرادی كه اقدام به ارسال تتر بر روی این بلاك چین می‌كنند، بایستی كارمزد بالاتری را به نسبت سایر شبكه‌ ها پرداخت كنند.

از این‌ رو، همین امر باعث كمتر بودن كارمزد پرداختی افراد دسته دوم و درنتیجه تأثیر بر روی قیمت تتر خواهد شد.

اقدامات جدید در راستای افزایش ذخایر و ایجاد ثبات در قیمت تتر

با وجود اتفاقاتی كه برای شبكه ترا رخ داد، این‌ طور به نظر می‌ رسد كه تیم توسعه‌ دهندگان تتر از سرنوشت ترا عبرت گرفته‌‌‌‌ است.

در اولین اقدام، پشتوانه اوراق تجاری خود را تا رقمی نزدیك به 20 درصد نیز كاهش داده‌ اند.

این موضوع بدین معنی است كه ارزش این اوراق از رقمی در حدود بیست و چهار میلیارد دلار در انتهای سال 2021، در حال حاضر به حدود بیست میلیارد دلار رسیده‌‌‌‌ است.

جدا از این موضوع، بر اساس اعلام تیم توسعه‌ دهندگان تتر (USDT)، از ابتدای آوریل ۲۰۲۲ (فروردین ماه ۱۴۰۱)، پشتوانه اوراق تجاری این رمز ارز، ۲۰ درصد دیگر نیز كاهش پیدا كرده است. دقت داشته باشید كه استفاده از اوراق تجاری به‌ عنوان یك پشتوانه، خطرات گوناگونی را با خود به همراه خواهد داشت.

همین موضوع به‌خودی‌ خود باعث ایجاد نگرانی در بین سرمایه‌ گذاران و دارندگان یك دارایی خواهد شد.

از این رو، این اقدام تتر مبنی بر كاهش پشتوانه اوراق تجاری خود، قادر است تا حجم زیادی از این نگرانی‌ ها را كاهش داده‌‌‌‌ و باعث ایجاد ثبات بیشتر در قیمت تتر شود.

جمع بندی

تتر معروف‌ ترین استیبل كوین در بازار ارزهای دیجیتال به شمار می‌ رود. قیمت این ارز بر اساس قیمت دلار مشخص می‌ شود. چرا كه پشتوانه آن ارزهای فیات هستند. به همین خاطر تغییر زیادی در قیمت آن اتفاق نمی‌ افتد. Tether مزایای زیادی دارد كه از جمله آن‌ ها می‌ توان به جلوگیری از ضرر و زیان، امكان انتقال راحت پول و عدم نیاز به سیستم بانكی اشاره كرد. همچنین بهتر است بدانید قیمت لحظه‌ای تتر بر اساس قیمت دلار محاسبه شده و اگر دلار افزایش یا كاهش پیدا كند، قیمت تتر نیز تغییر می‌ كند. پس اگر به دنبال تاریخچه قیمت تتر هستید، می‌توانید تاریخچه دلار را بررسی كنید.