ریپورتاژ آگهی

تبلیغات گوگل ادز برای حوزه كسب و كارهای گردشگری

در عصر كنونی كمتر كسی هست كه با غول فناوری و شركت كامپیوتری گوگل (Google) آشنا نباشد. اغلب این آشنایی به موتور جست و جو گر معروف این شركت مربوط می شود. خوب است بدانیم كه موتور جست و جو فقط یكی از چندین خدمت ارائه ای شركت گوگل بوده و این شركت خدمات متعدد با كاربرد های متنوع به مشتریان و مخاطبان خودش در سرتاسر جهان ارائه می كند.

تبلیغات گوگل ادز

گوگل یك شركت آمریكایی فعال در حوزه فناوری اطلاعات است كه مركز آن در كالیفرنیا می باشد و همچنین دفاترمختلفی در سراسر جهان دارد. یكی از خدمات متعددی كه شركت گوگل در دنیای فناوری اطلاعات به كاربران خود ارائه میدهد، سرویس تبلیغات گوگل ادز (Google Ads ) می باشد. از آنجایی كه بحث شیوه های تبلیغات بسیار پر مخاطب بوده و اغلب كسب و كار ها به دنبال شیوه های تبلیغات حرفه ای می باشند، در این مقاله و در ادامه كار این سرویس گوگل را بررسی نموده و خواهیم دید تبلیغات گوگل ادز چیست و چه نقشی را می تواند برای یك تجارت و كسب و كار ایفا كند.

سرویس تبلیغات گوگل ادز چیست؟

بر كسی پوشیده نیست كه امروزه مقوله تبلیغات به ركن اساسی در دنیای تجارت بدل شده است. كسب و كارها سرمایه گذاری كلانی برای تبلیغات محصولات و خدمات خود می كنند و تبلیغات حرفه ای با دامنه وسیع تر، به شدت مورد توجه كسب و كار هاست.

 چنانچه قصد دارید هر مقداری را برای تبلیغات تخصیص دهید، بهتر است آن را هدفمند و در جای مناسب خرج كنید. جایی مثل گوگل با بیش از 250 میلیون بازدیدكننده‌. سرویس تبلیغات گوگل ادز زمانی شروع به كار كرد كه فقط 2 سال از عمر محبوب‌ ترین وب‌سایت جهان، یعنی Google.com، گذشته بود.

 این سرویس تبلیغاتی در ماه اكتبر سال 2000 با نام Google Adwords ظهور پیدا كرد و مدت ها بعد در سال 2018 به گوگل ادز تغییر نام داد. با توجه به دسترسی گسترده به گوگل، به احتمال زیاد تبلیغات گوگل را مشاهده كرده باشید.

گوگل ادز در اصل یك سرویس تبلیغاتی پولی است كه در زیر یك كانال بازاریابی معروف به ‌عنوان پرداخت به ازای هر كلیك (PPC) قرار گرفته است و جایی كه شما به ‌عنوان تبلیغ ‌كننده باید مبلغی را برای هر كلیك در تبلیغات پرداخت كنید. زمانی كه كاربری كلمه‌ یا عبارت مد نظر خود را سرچ می‌كند، نتایج سرچ خود را در صفحه جستجوی گوگل می بیند كه این نتایج می‌تواند شامل یك تبلیغ پولی حول آن كلمه یا عبارت جست و جو شده باشد (با برچسب AD) و یا شامل نتایج ارگانیكی باشد كه در زیر نتایج تبلیغاتی آورده می‌ شوند.

پس از این كه متوجه شدید نحوه‌ی كار گوگل ادز برای كسب و كارهای مرتبط با سفر و گردشگری به چه صورت است باید بدانید كه :

برای جلوگیری از رقابت سخت هنگام تبلیغ خدمات یا محصولات مرتبط با سفر، از شبكه نمایش برای انتشار بنرها در میلیون‌ها وب‌سایت در سراسر جهان با هدف‌گذاری خاص برای علاقمندان به شهرها یا مناطق خاص استفاده كنید.

اهمیت تبلیغات گوگل ادز چیست ؟

اهمیت سرویس تبلیغات Google Ads از این جهت برای تبلیغ دهنده بالا است كه اولین نتایج در گوگل كه معمولاً نظر اكثر كاربران را به خود جلب می‌كنند، نصیب آن‌ ها خواهد شد. در واقع سرویس تبلیغات Google Ads روشی موثر برای سوق دادن حجم مشتریان به سمت تجارت و كسب و كار شماست در حالی كه آن ‌ها در جستجو خدمات و محصولاتی به مانند محصولات و خدمات پیشنهادی شما هستند.

برای رسیدن به درك بیشتر از اهمیت تبلیغات Google Ads بهتر است نگاهی هم به آمار زیر بیندازیم.

 1- نرخ كلیك در تبلیغات گوگل ادز حدود 8 درصد می باشد.

2-  43 درصد مشتریان چیزی را خریداری می كنند كه در یك تبلیغ یوتیوب دیده اند.

3- تبلیغات نمایشی در هر ماه، 180 میلیون بار نمایش دارد.

هزینه تبلیغات در گوگل ادز

در كشور آمریكا، هزینه متوسط هر كلیك برای تبلیغات سرچ گوگل در همه‌ی صنایع حدود 2 دلار است. منتهی در بقیه كشور ها، هزینه ​​برای تبلیغات گوگل ادز معمولا بسیار كمتر می باشد. این هزینه اغلب بر پایه عواملی چون رقابت كلمات كلیدی و صنعت، موقعیت جغرافیایی، كیفیت وب ‌سایت و میزان مبلغ پیشنهادی شما و ..... متفاوت خواهد بود. بنابراین نرخ ثابتی در كار نخواهد بود و هزینه از هر تبلیغ به تبلیغ دیگر، فرق خواهد داشت.

جهت برآورد این كه هزینه‌ تبلیغات برای كسب و كار شما چه مقدار خواهد شد، نخست باید با سیستم (Ad Auction) یا مزایده آشنا باشید. وقتی كاربر كلمه‌ی كلیدی مد نظر خود را سرچ می‌كند، گوگل به صورت خودكار به حالت مزایده در خواهد آمد و رتبه‌ تبلیغ كاربر را با سایر كاربرانی كه این كلمه كلیدی را هدف قرار می دهند مقایسه می‌كند.

طبیعتاً هر مقدار سودی كه از جذب كاربری كه آن كلمه را سرچ كرده است، بالاتر باشد رقبا پیشنهاد بیشتری ارائه خواهند داد و كاربر هم برای این كه در مزایده پیروز شود، مجبور به دادن پیشنهادی بالاتر از رقبای خود است. برای برنده شدن در مزایده گوگل ادز، باید امتیاز كیفیت یا QS و مبلغ پیشنهادی یا Bid را بهینه كنیم.

قاعدتاً هر قدر امتیاز كیفیت در قیاس با مبلغ پیشنهادی بالاتر باشد، موقعیت تبلیغات بهتر خواهد بود. زمانی كه امتیاز كیفیت (QS) بیشتر باشد، گوگل با كاهش هزینه هر كلیك، به تبلیغ دهنده پاداش می دهد و همین طور تبلیغات در موقعیت های بهتری در صفحه جست و جو نمایش داده می شود.

سخن پایانی

تبلیغات، هسته اصلی بازاریابی و رونق یك كسب و كار و تجارت می باشد. با تبلیغات حرفه ای و هدفمند، محصول و خدمت مورد نظر به جامعه هدف وسیع تری معرفی می شوند و واضح است كه این امر در جذب مشتریان بیشتر تاثیر بسزایی خواهد داشت. امروزه كمتر كسب و كاری را خواهیم دید كه بدون توجه به مقوله تبلیغات، برنامه ای برای فعالیت داشته باشد.

بعد از روشن شدن اهمیت تبلیغات در معرفی و رشد خدمات و محصولات، سوال اینجاست كه اصول تبلیغات حرفه ای چیست؟ طبیعتاً هر شیوه و روشی كه مشتریان بیشتری را جلب كند و بیشتر محصول یا خدمت تبلیغ دهنده را به افراد واجد شرایط دریافت آن، معرفی كند، یك شیوه اصولی تر و بهینه تر می باشد. از این رو در این مقاله سرویس پرمخاطب گوگل ادز را به عنوان یكی از خدمات شركت معروف فناوری اطلاعات گوگل بررسی كردیم و از ابعاد مختلف كاربری آن گفتیم و همچنین زمینه ای را برای آشنایی با كار با سرویس تبلیغات Google Ads فراهم كردیم.

از بلاگ سایت ما با مقالات متنوع دیجیتال ماركتینگ دیدن كنید.