ریپورتاژ آگهی
روستای بیاتان سوخته

روستای بیاتان سوخته

روستای زیبای بیاتان سوخته در ۳۵ كیلومتری شهرستان بروجرد قرار دارد .. این روستا دارای تاریخی كهن و همچنین مردمانی از جنس طبیعت میباشد . كلمه سوخته در نام این روستا برگرفته از یك واقعه تاریخی است كه بنا به روایات فراوان پس از حمله ی ناجوانمردانه ی مغولان به ایران مردم روستای بیاتان سوخته از زن و مرد گرفته تا پیر و جوان با رشادت تمام در برابر لشكر بی رحم مغول مقاومت كردند و به اندازه ی توانشان از خاكشان دفاع نمودند و به دلیل كثرت لشكر مغولها پس از جنگی نابرابر شكست میخورند و همگی افراد روستا در این جنگ جان به جان آفرین تسلیم میكنند..
  • 1400/11/29
  • استان : لرستان
  • شهر : بروجرد
  • دسته : روستاهای ایران
آدرس : روستای زیبای بیاتان سوخته در ۳۵ كیلومتری شهرستان بروجرد قرار دارد ..
تلفن : 66059000-021

روستای زیبای بیاتان سوخته در ۳۵ كیلومتری شهرستان بروجرد قرار دارد ..
این روستا دارای تاریخی كهن و همچنین مردمانی از جنس طبیعت میباشد .

كلمه سوخته در نام این روستا برگرفته از یك واقعه تاریخی است كه بنا به روایات فراوان پس از حمله ی ناجوانمردانه ی مغولان به ایران مردم روستای بیاتان سوخته از زن و مرد گرفته تا پیر و جوان با رشادت تمام در برابر لشكر بی رحم مغول مقاومت كردند و به اندازه ی توانشان از خاكشان دفاع نمودند و به دلیل كثرت لشكر مغولها پس از جنگی نابرابر شكست میخورند و همگی افراد روستا در این جنگ جان به جان آفرین تسلیم میكنند..

مغولها از این مقاومت به شدت عصبانی و همچنین آزرده خاطر شدند و تلفاتی را هم در این مبارزه دادند به همین دلایل این مقاومت را برنتابیدند و پس از غارت اموال مردم روستا برای خالی كردن عقده ی درونیشان روستا را به آتش كشیدند و همه ی روستا در آتش خشم و جهل مغولان سوخت .

پس از این واقعه تمامی مردم روستا به جز ۲ نفر از اهالی به نامهای مراد و فرج كه در زمان جنگ در روستا حاضر نبودند كشته شدند این دو پس از بازگشت به روستای بیاتان سوخته متوجه وقایع شدند .

مراد و فرج روستا را در تپه ای در مجاورت محل قدیمیه روستا بنا نهادند و روستای جدید بین مردمان منطقه سربند به نام بیاتان سوخته معروف گردید.

لازم به ذكر است مردمان این روستا به دو قوم اصلی به نام طایفه مرادی و طایفه فرجی كه برگرفته از نام مراد و فرج میباشند و همچنین چند قوم دیگر با فامیلی های گودرزی – سهاوند و … تقسیم میشوند .

روستای بیاتان سوخته-6iUSXBsQce