ریپورتاژ آگهی
دریاچه چشمه سبز

دریاچه چشمه سبز

دریاچه چشمه سبز از جاذبه‌های گردشگری استان خراسان رضوی است كه در حدود ۲۰ كیلومتری روستای بزرگ گلمكان و ۵۰ كیلومتری غرب شهر مشهد
  • 1400/11/20
  • استان : خراسان رضوي
  • شهر : مشهد
  • دسته : تالاب و دریاچه های ایران
آدرس : ۵۰ كیلومتری غرب شهر مشهد- ۲۰ كیلومتری روستای بزرگ گلمكان
تلفن : 66059000-021

دریاچه چشمه سبز از جاذبه‌های گردشگری استان خراسان رضوی است كه در حدود ۲۰ كیلومتری روستای بزرگ گلمكان و ۵۰ كیلومتری غرب شهر مشهد در یكی از بلندترین نقاط رشته كوه‌ بینالود قرار دارد.

این دریاچه كوهستانی كه در ارتفاع ۲۵۰۰ متری از سطح دریا واقع شده، ۱۵ هكتار مساحت دارد و از آب آن برای آبیاری باغ‌ها و زمین‌های كشاورزی استفاده می‌شود.

مردم منطقه این چشمه را «چشمه سوز» می‌خوانند زیرا مردم منطقه خراسان عموماً «سبز» را «سوز» تلفظ می‌كنند. در متون مختلف از این چشمه با نام «چشمه سو» نیز نام برده شده است و به نظر می‌رسد همان «چشمه سو» در شاهنامه باشد.

از زمان‌های بسیار طولانی، چشمه سبز دارای ارزش و معروفیت فراوان بوده و آنطور كه از نوشته‌های كتاب‌های قدیم برمی‌آید، آب آن دارای قداست فوق‌العاده‌ای (به ویژه برای زرتشتیان) بوده است. گفته شده است كه یزدگرد اول (یكی از بزرگ‌ترین شاهان ساسانی)، با خدم و حشم خود فقط به منظور شفا گرفتن از آب این چشمه مقدس راه طولانی پیموده و به كنار این چشمه فرود می‌آید.

از جمله قدیمی‌ترین كتاب‌هایی كه در آن نام چشمه سبز آمده است، كتاب نزهه القلوب نوشته حمدالله مستوفی است.

در این دریاچه ماهی‌های بزرگ و كوچكی دیده شده است از این رو این دریاچه مكان مناسبی برای دوستداران ورزش ماهیگیری می‌باشد.

آب و هوای سرد و كوهستانی منطقه گلمكان، محل مناسبی برای رویش گیاهان دارویی همچون بادام كوهی، خارشتر، زیره، كاسنی و بابونه می‌باشد. این منطقه همچنین زیستگاه جانورانی چون بز كوهی، آهو، گراز، عقاب و كبك است.

*روستای گلمكان از توابع دهستان گلمكان بخش گلبهار شهرستان چناران استان خراسان رضوی می‌باشد. برای رسیدن به این روستا باید جاده آسفالته مشهد- تهران را حدود ۴۰ كیلومتر به سمت قوچان پیمود و پس از آن به سمت چپ پیچید و ۱۰ كیلومتر مسیر را ادامه داد تا به روستای گلمكان رسید. از گلمكان تا چشمه سبز كه در حدود ۲۰ كیلومتر می‌باشد، باید از یك راه كوهستانی ناهموار مسیر را پیمود.

 

دریاچه چشمه سبز-SzOKXVbccr

دریاچه چشمه سبز-oG80GrFbBb

دریاچه چشمه سبز-3YDhJuI4Zc

دریاچه چشمه سبز-SsNVlzO2kM

دریاچه چشمه سبز-eb49ku8DJX

دریاچه چشمه سبز-m3ZjXqiIMx

دریاچه چشمه سبز-TRsXadQXje