ریپورتاژ آگهی
آتشكده صمیكان

آتشكده صمیكان

اسم آتشكده از اسم شهرك سیمكان گرفته شده باشد.
  • 1400/11/20
  • استان : فارس
  • شهر : شيراز
  • دسته : مناطق توریستی ایران
آدرس : این معبد كه در ۱۴۰ كیلومتری جنوب شیراز و در مسیر جاده ای متعلق به عهد ساسانیان قرار داشته
تلفن : 66059000-021

این معبد كه در ۱۴۰ كیلومتری جنوب شیراز و در مسیر جاده ای متعلق به عهد ساسانیان قرار داشته و متعلق به همان دوره است، باید در اصل معبدی میترایی (مهری) بوده است. اگر اسم آتشكده از اسم شهرك سیمكان گرفته شده باشد. در این صورت باید دید كه معنی صیمكان یا صمیكان چیست. محمتلترین معنی همانطور كه از زبان كُردی برمی آید جایگاه سرد قرارگرفته در سایه و شمال كوه است (مكان آفتاب نگیر پشت كوه). چه در وبلاگ سیمكان مهندس ضرغام رستمی در باب موضع این شهر می خوانیم: ” رشته كوهی با همان ارتفاع ۳۰۰۰ متر و به طول ۴۵ كیلومتر سیمكان جهرم را به دو قسمت پشت پر سیمكان و پیش پر سیمكان تقسیم كرده است”. گرچه ممكن است آن را تلخیصی از تركیب سیومه كان (مكان سی عشیره مختلف) یا سی مه كان (سی سرور) یا سمه ای كان (به سانسكریت و فارسی یعنی مكان منسوب به انجمنها و گروههای مختلف) به شمار آورد؛ چون گویا صیمكان هنوز هم سی لهجهً مختلف دارد، كه به هر حال این احتمال ضعیفی است.

به احتمال كمتر از این هم، با توجه به شرابهای سرمست كننده در آیین مهرپرستی مردمان كهن پارس میتوان صمی را شكلی از تحریف لغت سوم-ی (هوم به زبان سانسكریت یعنی منسوب به گیاه دارای می خوب) شمرد كه آن با پرستش ایزد شراب و شادی و دوستی یعنی مهرپرستی مردم شیراز و كلاً منطقهً فارس در پیش از اسلام همخوانی دارد. می دانیم در سمت عیلام ایزد مهر پارسها از نظر نقش میانجی و قربانی گاو با شیموت (قاصد نیرومند خدایان عیلامی) معادل گرفته میشده است. در دو صورت اخیر باید نام شهرك صیمكان از نام این معبد اخذ شده باشد كه احتمال این نوع وجه تسمیه یعنی اخذ نام منطقه از نام معبد آن ضعیف و بعید است. اما در رابطه با خود معبد چارتاقی آن بسیارجالب است كه بدانیم نام ایزد معروف خورشید عیلامی ناهونته مركب از “نا” (روز، روشنایی) و “هیت” (یا “هونته”، منور كننده) است یعنی در مجموع ایزد روشنایی بخش روز است كه حاوی فلسفه منطقی شكل چارتاقی ها و بیانگر منشأ عیلامی آنهاست. این منطقه سمیكان جهرم بی شك در عهد دیرین تحت سلطه فرهنگ عیلامی ناهونته پرستی بوده است. این ایزد عیلامی نجیب خورشید و تجارت از سویی به وضوح معادل ایزد خورشید و نور و روشنایی پارسیان و مادها یعنی ایزد مهر است و از سوی دیگر همچنین نشانگر نامهای ناهید و ناستیا (علی القاعده صورتی از ناهیتیا، ایزد خیر و روشنایی روز میتانی ها و هندوان) می باشد و بیانگر منشأ دیگری برای نام الههً پاك زیبایی و آبها یعنی ناهید است.

 

آتشكده صمیكان-9HzuoKY2Aa

آتشكده صمیكان-2NqA6by9Kg