ریپورتاژ آگهی
دریاچه پریشان

دریاچه پریشان

دریاچه فامور(پریشان) یكی از زیباترین و بزرگترین دریاچه‌های آب شیرین ایران و خاورمیانه است كه در بخش جره و بالاده شهرستان كازرون قرار گرفته است. این دریاچه به نامهای مور، پریشان و فامور نیز شناخته شده‌است.
  • 1400/11/17
  • استان : فارس
  • شهر : کازرون
  • دسته : تالاب و دریاچه های ایران
آدرس : استان فارس, كازرون-در بخش جره و بالاده شهرستان كازرون قرار گرفته است.
تلفن : 66059000-021

دریاچه فامور(پریشان) یكی از زیباترین و بزرگترین دریاچه‌های آب شیرین ایران و خاورمیانه است كه در بخش جره و بالاده شهرستان كازرون قرار گرفته است. این دریاچه به نامهای مور، پریشان و فامور نیز شناخته شده‌است.

این دریاچه بین ۵۱ درجه و ۴۴ دقیقه و ۵۱ درجه و ۵۱ دقیقه طول شرقی و ۲۹ درجه و ۳۲ دقیقه و ۳۰ ثانیه عرض شمالی واقع شده‌است. مساحت آن ۴۳۰۰ هكتار و ارتفاع آن از سطح آب‌های آزاد ۸۲۰ متر است. حوزه آبریز آن ۵/۲۶۶ كیلومتر مربع است و بیشترین مساحت را در اردیبهشت ماه دارد. این دریاچه در كنوانسیون رامسر به عنوان تالاب بین‌المللی ثبت گردیده‌است و در تقسیم بندی مناطق جزء منطقه حفاظت شده محسوب می‌گردد.

دور تا دور این دریاچه را كوه احاطه كرده‌است فاصله دریاچه نسبت به كوه از طرف شمال حدوداً ۴ الی ۵ كیلومتر می‌باشد و از طرف جنوب حدوداً ۵۰۰ متر می‌باشد. فاصله دریا تا كوه (از طرف شمال) روستای مالكی(قلات نیلو دهپاگاه، هلك، پریشان)، روستای عرب فامور، روستای سی سخت و در قسمت شرق قلعه نارنجی، جروق و در جنوب قلعه نرگس زار و در غرب دریاچه روستای شهرنجان، زوالی و ایازآباد قرار دارند. این دریاچه از جمله اكوسیستمهای پایداری است كه در اثر عوامل تكتونیك بوجود آمده میلیونها سال است كه شرایط خود را حفظ نموده‌است و دارای ۴ گونه ماهی بومی به نام‌های ماهی زردك، ماهی سرخه، ماهی پرك و مار ماهی آب شیرین و همچنین چند گونه ماهی وارداتی نظیر ماهی كپور، ماهی فیتوفالك و آمورمی باشد كه در سال ۱۳۶۸ به دریاچه وارده شده‌است. تنها كپور معمولی با شرایط تالاب سازش پیدا كرده و دوگونه دیگر مشكلات عدیده‌ای را در تالاب به وجود آورده‌اند.

این دریاچه بر اثر سوزاندن بخشی بزرگی از نیزارهای اطرافش به علت عملیات راهسازی در معرض خطر است.در طی این آتش سوزی‌ها هزاران قطعه لاك پشت و پرنده مهاجر از بین رفته‌اند. همچنین بخش اعظم این دریاچه به علت خشكسالی های اخیر خشك شده است.

 

دریاچه پریشان-k6f1lvb0YG
موقعیت جغرافیائی دریاچه پریشان:
دریاچه پریشان بین ۵۱ درجه و ۴۴ دقیقه و ۵۱ درجه و ۵۱ دقیقه طول شرقی و ۲۹ درجه و ۳۲ دقیقه و ۳۰ ثانیه عرض شمالی واقع شده است. مساحت آن ۴۳۰۰ هكتار و ارتفاع آن از سطح آب های ازاد ۸۲۰ متر است. حوزه آبریز آن ۵/ ۲۶۶ كیلومتر مربع است و بیش ترین مساحت را در اردیبهشت دارد.

دریاچه پریشان-zxeNqGwALG
موجودات زنده دریاچه پریشان:
این دریاچه من جمله اكوسیستم های پایداری است كه در اثر عوامل تكتونیك به وجود آمده میلیونها سال است كه وضعیت خود را حفظ كرده است و دارای ۴ گونه ماهی بومی به نام های ماهی زردك، ماهی سرخه، ماهی پرك و مار ماهی آب شیرین و همچنین چند گونه ماهی وارداتی مانند ماهی كپور، ماهی فیتوفالك و آمورمی باشد كه در سال ۱۳۶۸ به دریاچه وارده شده است. تنها كپور معمولی با وضعیت تالاب سازش پیدا كرده و دوگونه دیگر مشكلات بسیاری را در تالاب بوجود آورده اند.

همچنین این دریاچه محل زندگی گونه های كمیابی از پرندگانی چون درنا، پلیكان، فلامینگو، غاز، اردك، چنگر و غیره است.

دریاچه پریشان-xLCfEmIn1t
وضعیت كنونی دریاچه پریشان:
متأسفانه در طی چند حریق هزاران لاك پشت و پرنده مهاجر در دریاچه پریشان از بین رفته اند. همچنین بخش اعظم این دریاچه به دلیل خشك سالی های گذشته خشك شده است

دریاچه پریشان-PtZR1uAJeY

دریاچه پریشان-c3l4Q0MAQB