ریپورتاژ آگهی
شهر تاریخی یری

شهر تاریخی یری

شهر تاریخی یری در منتهی‌الیه دشت مشگین شهر و به فاصله ۶۵ كیلومتری شمال غربی اردبیل و ۳۵ كیلومتری شرق شهرستان مشگین شهر و در ۲ كیلومتری شمال روستای پیرازمیان از توابع بخش مشكین شرقی واقع شده است.
  • 1400/11/15
  • استان : اردبيل
  • شهر : مشکين شهر
  • دسته : شهر-استان
آدرس : استان اردبیل, مشگین شهر
تلفن : 66059000-021

شهر تاریخی یری در منتهی‌الیه دشت مشگین شهر و به فاصله ۶۵ كیلومتری شمال غربی اردبیل و ۳۵ كیلومتری شرق شهرستان مشگین شهر و در ۲ كیلومتری شمال روستای پیرازمیان از توابع بخش مشكین شرقی واقع شده است. این منطقه كه ۴۰۰ هكتار مساحت دارد، در كنار رودخانه قره‌سو واقع و از سه قسمت دژ نظامی، معبد و قوشا تپه تشكیل شده است. قدمت دژ (قلعه) و معبد به سال ۱۴۵۰ قبل از میلاد و قوشا تپه به ۷ هزار سال قبل از میلاد می‌رسد. در این منطقه بر روی سنگ‌ها، نقش و نگارهای متعددی با طرح و ابعاد مختلف با ضربه زدن‌های منظم و دقیق با سنگ‌های سخت، استخوان حیوانات و فلزات سخت حك شده است، نقش‌هایی از بز كوهی، انسان در حالت‌های مختلف و چندین نقش نامشخص دیگر.

این شهر تاریخی برای اولین بار در سال ۱۹۷۸ میلادی توسط هیئت چارلز برنی شناسایی و بررسی شد. او معتقد بود عمر بعضی از آثار این منطقه تا هزاره سوم قبل از میلاد، عصر آهن، سفال خاكستری، سفال نخودی و سفال نارنجی نیز می‌رسد. عده‌ای از باستان‌شناسان قدمت این محوطه را تا ۹ هزار سال نیز تخمین زده و معتقدند كه سنگ تراشه‌های به شكل انسان مربوط به ۷ هزار سال قبل از میلاد مسیح می‌باشند.

در نزدیكی این منطقه، سنگ قبرهایی با نقش‌های یكنواخت از چهره انسان‌هایی كه دهان ندارند، دیده می‌شود كه ابعاد آن‌ها از ۴۰ سانتی‌متر تا ۲ متر متغیر است و تعداد تقریبی آن‌ها به بیش از ۱۰۰ مورد می‌رسد. در حال حاضر فقط هفت قطعه از این نوع سنگ افراشته‌ها در منطقه حكاری كردستان تركیه و یك قطعه نیز در قپوزستان آذربایجان یافت شده است. تاكنون حدود ۴۵۰ گور در این محل شناسایی شده است. چارلز برنی تاریخ اكثریت این گورها را هزاره دوم و اول قبل از میلاد می‌دانست و حتی پیش‌بینی می‌كرد كه این تاریخ به هزار سال قبل‌تر یعنی هزاره سوم قبل از میلاد نیز برسد با این حال آثاری از سكونت عصر برنز شناسایی نكرده و بنابراین بر این نظریه اصرار نورزید تا این كه در كاوش‌هایی كه توسط هیئت دكتر نوبری در آذر ماه ۱۳۸۲ انجام شد، اشیای باارزشی از داخل گورها بدست آمد كه در حال حاضر در موزه باستان‌شناسی خلخال نگهداری می‌شوند.

متأسفانه علی‌رغم تمام اهمیتی كه این شهر باستانی دارد، آن گونه كه باید از بخش‌های مختلف آن محافظت صورت نمی‌گیرد. وزش باد شدید و طوفان از جمله مهم‌ترین عوامل تهدیدكننده آثار باستانی این منطقه می‌باشد. بخش حفاظت شده معبد در اثر وزش طوفان به طور كامل تخریب شده است. سرمای شدید زمستان نیز عامل تهدید دیگری برای سنگ‌های منقش این منطقه است كه می‌تواند آثار ارزشمند این منطقه را از بین ببرد.

شهر تاریخی یری-TE3mawwqAX

شهر تاریخی یری-BpBDNqPwlp

شهر تاریخی یری-mBdoIUREty

شهر تاریخی یری-tTaXT4w4ge

شهر تاریخی یری-Bvp6by5N8z

شهر تاریخی یری-tn8hYbl3Fc