ریپورتاژ آگهی
تالاب كردخورد

تالاب كردخورد

تالاب كردخورد كه با نام تالاب آق گل نیز شناخته می‌شود در حدّفاصل استان‌های مركزی و همدان در ۲۰ كیلومتری شمال شرقی ملایر و یك كیلومتری جنوب شرقی روستای كردخورد (اسلام‌آباد) قرار دارد.
  • 1400/11/14
  • استان : همدان
  • شهر : ملاير
  • دسته : تالاب و دریاچه های ایران
آدرس : استان همدان, ملایر-تالاب كردخورد كه با نام تالاب آق گل نیز شناخته می‌شود در حدّفاصل استان‌های مركزی و همدان در ۲۰ كیلومتری شمال شرقی ملایر و یك كیلومتری جنوب شرقی روستای كردخورد (اسلام‌آباد) قرار دارد.
تلفن : 66059000-021

تالاب كردخورد كه با نام تالاب آق گل نیز شناخته می‌شود در حدّفاصل استان‌های مركزی و همدان در ۲۰ كیلومتری شمال شرقی ملایر و یك كیلومتری جنوب شرقی روستای كردخورد (اسلام‌آباد) قرار دارد. این تالاب ۵ كیلومتر طول، ۳/۵ كیلومتر عرض و ۰/۵ متر عمق دارد. عمیق‌ترین نقطه تالاب در فصل پرآبی ۸۰ سانتی‌متر است. منابع تأمین‌كننده آب این تالاب نزولات جوی، ذوب برف ارتفاعات اطراف، نهرهای فصلی و چشمه‌های حاشیه‌ای و طغیان رودخانه قره‌چای است. این تالاب در اواخر فصل بهار خشك شده ولی در طول پاییز و زمستان آبدار است و در فصل بهار از میزان آب آن كاسته می‌شود. این تالاب در اواخر زمستان و اوایل بهار دارای چشم‌انداز زیبایی می‌باشد زیرا در این زمان كه فصل مهاجرت پرندگان است، پرندگان از نقاط دوردست و بسیار سرد روسیه، قفقاز و كشورهای اسكاندیناوی به این محل پرواز می‌كنند. پوشش گیاهی دل‌انگیز و همجواری تالاب با كوه كت كه بیش از ۲۰۰۰ متر ارتفاع دارد، زیبایی این تالاب را چندین برابر می‌نماید.

این تالاب از لحاظ وجود مواد غذایی مناسب برای پرندگان، یكی از غنی‌ترین آبگیرهای منطقه غرب ایران محسوب می‌شود. بررسی‌ها نشان‌دهنده حضور ۴۶ گونه از پرندگان ایران در آق گل است. از جمله پرندگان آبزی و كنار آبزی منطقه می‌توان به كشیم كوچك، باكلان بزرگ، كشیم بزرگ، اگرت بزرگ، باكلان كوچك، فلامینگوی بزرگ، بوتیمار كوچك، حواصیل زرد، خوتكا، آبچلیك پا سرخ، چوب پا، چنگر نوك سرخ، كاكایی سرسیاه، زرده پره تالابی، پرستوی دریایی، نوك كاكایی، اردك بلوطی و … اشاره كرد.

این تنوع اكولوژیك بالا جایی برای تردید باقی نمی‌گذارد كه تالاب آق گل نیاز اساسی به برنامه‌های حفاظتی و مدیریت مناسب دارد.

تالاب كردخورد-r3wSDANpKL

تالاب كردخورد-1Ncbqh8Q7T

تالاب كردخورد-o9xj1zeNoo

تالاب كردخورد-aLeddC1WWX

تالاب كردخورد-6XpnfhkrSs