ریپورتاژ آگهی
غار آویشوی

غار آویشوی

غار آویشوی در منطقه‌ای به همین نام در ۴۰ كیلومتری جنوب غربی شهر شاندرمن شهرستان ماسال قرار دارد. ماسال با موقعیت جلگه‌ای در فاصله ۵۰ كیلومتری شمالغرب رشت و در ۲۰ كیلومتری غرب فومن و صومعه سرا واقع شده است. این غار گردشگران را متحیر می‌كند و یكی از پدیده‌های بی‌نظیر استان گیلان است.
  • 1400/11/14
  • استان : گيلان
  • شهر : ماسال
  • دسته : غارهای ایران
آدرس : استان گیلان, ماسال-غار آویشوی در منطقه‌ای به همین نام در ۴۰ كیلومتری جنوب غربی شهر شاندرمن شهرستان ماسال قرار دارد.
تلفن : 66059000-021

غار آویشوی در منطقه‌ای به همین نام در ۴۰ كیلومتری جنوب غربی شهر شاندرمن شهرستان ماسال قرار دارد.

ماسال با موقعیت جلگه‌ای در فاصله ۵۰ كیلومتری شمالغرب رشت و در ۲۰ كیلومتری غرب فومن و صومعه سرا واقع شده است.
این غار گردشگران را متحیر می‌كند و یكی از پدیده‌های بی‌نظیر استان گیلان است.

غار آهكی آویشوی از لحاظ زمین شناختی جزو اشكال كار دستی در سنگهای كربناته به شمار می‌رود و در اثر عملكرد آبهای جاری روی این سنگها در مدت زمان بسیار طولانی شكل گرفته است.

ستونهای آهكی، چشم اندازهای زیبا و منحصر به فردی را در این غار به وجود آورده‌اند. دهانه غار ۱۹ متر ارتفاع و ۱۴ مار عرض دارد.

بیش از ۲ هزار متر از ژرفای غارآویشو كه طویل ترین غار استان گیلان محسوب می‌شود توسط غارنوردان و كوه نوردان محلی مورد پیمایش و اكتشاف قرار گرفته است.

قرار گرفتن غار آویشو در مجاورت سنگهای دگرگونی كمپلكس شاندرمن كه بقایای دگرگون شده از پوسته اقیانوسی پالئوتتیس به شمار می‌روند بر زیبایی آن افزوده است.

در شهرستان ماسال بیش از ۱۷ غار بزرگ و كوچك وجود دارد كه بزرگترین آنها غار آویشو است كه در ارتفاع یك هزار و ۳۰۰ متری از سطح دریا و بین مناطقی همچون تائی بنه، انده چو و خماسون در بستر دره ای كم آب قرار دارد.

این غار شگفت انگیز كه در حوزه جغرافیایی بخش شاندرمن شهرستان ماسال واقع شده از بزرگترین غارهای گیلان و در نوع خود یكی از كم نظیرترین غارها در سطح كشور است.

بر اساس پژوهش‌های زمین شناسان قدمت غار آویشوی كه حدود ۲ كیلومتر طول دارد به حدود ۷۵ میلیون سال قبل بازمی گردد. در این غار ۷ آبشار و شمار زیادی قندیل وجود دارد.

غار آویشوی-mUDzddisVI

وضعیت آب و هوای غار آویشو در ماسال:

آب‌وهوای ماسال شاندرمن معتدل و مرطوب هست و به دلیل قرار گرفتن در منطقه كوهپایه‌ای از هوایی سردتر در مقایسه با سایر نقاط استان برخوردار است.

غار آویشوی-tki2kJBSPW

آدرس غار آویشو:

برای دسترسی به غار آویشو می بایست از شهرستان ماسال، شهر شاندرمن به سمت روستای سیاه مرد عبور كنید این غار در نزدیكی روستاهای «چاله سرا» و «انده چر» قرار دارد و برای رسیدن به آن باید خودتان را به شاندرمن برسانید و سپس به‌سمت روستای سیاه مرد و از آنجا به روستای چاله سرا بروید و بعد از كنار بقعه‌ی «درویش شاه امیر»، راه غار را در پیش بگیرید.مسیر دیگری كه می توانید انتخاب كنید از جاده تفنگ راه رو به روی جنگل خون ماسال است كه در حدود ۳ – ۴ كیلومتر مسیر خاكی دارد ولازم است بدانید كه این جاده از لحاظ زیر ساخت مشكلات زیادی دارد.

غار آویشوی-7h77ZDcYan

غار آویشوی-m5cELU9fWF

غار آویشوی-CHvCyqIH97

غار آویشوی-xvY6n2jzmi