ریپورتاژ آگهی
كاروانسرای مرند

كاروانسرای مرند

كاروانسرای شاه عباسی پیام مرند یكی از مهمترین تاسیسات بین راهی جاده ابریشم به شمار می رفت
  • 1400/11/14
  • استان : آذربايجان شرقي
  • شهر : مرند
  • دسته : كاروانسراهای ایران
آدرس : در ۵۴ كیلومتری‌ تبریز به مرند قرار گرفته است
تلفن : 66059000-021

این كاروانسرا به دلیل قرار گرفتن در مسیر گردشگری ایران به اروپا و مورد توجه بودن گردشگران از اهمیت ویژه ای برخوردار است. : كاروانسرای شاه عباسی پیام مرند یكی از مهمترین تاسیسات بین راهی جاده ابریشم به شمار می رفت كه به عنوان بزرگترین كاروانسرای شمال غرب كشور از مهمترین ابنیه تاریخی و گردشگری كشور محسوب می شود. اقدامات انجام گرفته در تامین كلیه امكانات رفاهی، تبدیل كاروانسرای پیام مرند به یك مركز اقامتی تفریحی به صورت سنتی و مرمت مناسب این اثر شاخص قابل توجه و چشمگیر بوده است.
قدیمی‌ این كاروانسرا كه در ۵۴ كیلومتری‌ تبریز به مرند قرار گرفته به علت شرایط سخت اقلیمی‌ دچار آسیب‌دیدگی‌هایی شده بود كه در سال‌های اخیر توسط مرمتگران بازسازی و احیا شد. قدمت كاروانسرای پیام مرند به دوره مغول و صفویه می رسد كه پس از مرمت، هم اكنون به عنوان یكی از ۹۹۹ كاروانسرای موسوم به شاه عباسی، امكان بازدید برای عموم گردشگران را دارد.
وی گفت: این كاروانسرا به علت اهمیت مكانی و مبادلات وسیع كالا در قرون گذشته بر خلاف كاروانسراهای كوهستانی، دارای حیاط مركزی وسیع و از نوع كاروانسراهای چهار ایوانی است كه از سردر رفیع، گنبدخانه حیاط مركزی به شكل هشتی، اتاقها و ایوان های مشرف به حیاط برای اقامت كاروانیان تشكیل می شود. محمدی خاطرنشان كرد: منطقه نمونه گردشگری پیام شهرستان مرند دارای پتانسیل های طبیعی و تاریخی قابل توجهی برای جذب گردشگران است.
پیست اسكی مجهز پیام، وجود كاروانسرای تاریخی شاه عباسی و جاده ترانزیت از جمله جدی ترین پتانسیل های گردشگری این منطقه به شمار می روند كه امیدواریم با حضور سرمایه گذار بهره برداری از آن به سرعت محقق شود كاروانسرای پیام از جملة كاروانسراهای معروف آذربایجان است كه غالباً در دوره‌های صفویه و مغول از رونق بسیار برخوردار بود.
این كاروانسرا از موقعیت مكانی سوق‌الجیشی بسیار مهمی برخوردار است به طوری كه در حال حاضر نیز می‌تواند مورد استفادة كلیه مسافران ایرانی و گردشگران خارجی كه از مرز بازرگان به اروپا بر عكس عزیمت می‌كنند واقع گردد. كاروانسرای پیام دارای سر در رفیع، گنبدخانه و حیاط مركزی بشكل هشتی بود و دارای اتاق‌ها و ایوان‌های مشرف به حیاط برای اقامت مسافران و كاروانیان بوده است.
در سال ۱۳۷۸ با توجه به اهمیت محور شمال به جنوب كشور و آماده‌سازی ایستگاههایی برای اقامت و استراحت گردشگران داخلی و خارجی بنای كاروانسرای پیام به صورت كالبد اولیه ولی با تأمین كلیة امكانات رفاهی جدید با طرح معماری سنتی به همت سازمان میراث فرهنگی كشور شروع به بازسازی گردید و هم اكنون در شرف اتمام است. این بنای عظیم دارای بدنة آجری و ایوان‌ها و طاق‌های رفیع به همراه برج‌های مدور در چهار گوشةآن است و در آیندة نزدیك می‌تواند به عنوان یكی از جاذبه‌های مهم گردشگری مورد استفاده مسافران قرار گیرد.

 

كاروانسرای مرند-sYyGzSLKJS

كاروانسرای مرند-wIBM7o0En7

كاروانسرای مرند-M7wnWyIsuf

كاروانسرای مرند-B1T0ALRMrk

كاروانسرای مرند-vCrwFq7dAI

كاروانسرای مرند-0b41gHFfxf

كاروانسرای مرند-icHZzaOZng