ریپورتاژ آگهی
دهانه غلامان

دهانه غلامان

دهانه غلامان، نام یك محل باستان‌شناختی در منطقه سیستان در جنوب خاوری ایران است و شهری باستانی در ۲ كیلومتری روستای قلعه نو،۷كیلومتری شهرستان زهك و ۴۲ كیلومتری شهر زابل در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد.دهنه غلامان بازمانده شهری است كه روزگاری مركز اداری-سیاسی ساتراپی (والی‌نشین) زَرَنگ (زرنج) در شاهنشاهی هخامنشی بود
  • 1400/11/14
  • استان : سيستان و بلوچستان
  • شهر : زابل
  • دسته : عمارت های تاریخی ایران
آدرس : دهانه غلامان، نام یك محل باستان‌شناختی در منطقه سیستان در جنوب خاوری ایران است و شهری باستانی در ۲ كیلومتری روستای قلعه نو،۷كیلومتری شهرستان زهك و ۴۲ كیلومتری شهر زابل در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد
تلفن : 66059000-021

دهانه غلامان، نام یك محل باستان‌شناختی در منطقه سیستان در جنوب خاوری ایران است و شهری باستانی در ۲ كیلومتری روستای قلعه نو،۷كیلومتری شهرستان زهك و ۴۲ كیلومتری شهر زابل در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد.دهنه غلامان بازمانده شهری است كه روزگاری مركز اداری-سیاسی ساتراپی (والی‌نشین) زَرَنگ (زرنج) در شاهنشاهی هخامنشی بود محل دهنه غلامان در حدود ۴۵ كیلومتری شهر زابل و دو كیلومتری روستای قلعه نو است.

كاوشگاه دهنه غلامان در دههٔ ۱۹۶۰ توسط اومبرتو اسكراتو از مؤسسهٔ ایتالیایی خاور میانه و دوركشف شد این كاوشگاه ۱٫۵ كیلومتر درازا و ۸۰۰ متر پهنا دارد و در دلتای متروكه رود سنارود واقع شده‌است. در این محوطه تا كنون ۲۷ ساختمان شناسایی شده‌اند كه تا مكانی بلند به نام قبر زردشت ادامه دارند

كاوش‌ها نشان می‌دهد كه این شهر در بخش شمال غرب خود یك نیایشگاه چهارگوش داشته كه چهار برج دیده‌بانی دارد. برای ورود به این سازه تنها یك در، در ضلع جنوبی تعبیه شده‌است. در بخش شمال دهنه غلامان باستان‌شناسان ۱۲۰ اتاق در شمال و شرق و ۱۱۰ اتاق در جنوب، ۱۱ اتاق در جنوب كشف كرده‌اند.[۶]در سال ۱۳۸۶ خورشیدی قرار بود به تصمیم مقامات ایرانی مخزت یك سد در محوطه این كاوشگاه ساخته شود كه به نابودی آن می‌انجامید. پیگیری استاندار و مسئولان استان سیستان و بلوچستان به تغییر مسیر سد و دور شدن حدود ۲۵۰ متری آن از حریم دهانه غلامان انجامید و بدین ترتیب این كاوشگاه از نابودی نجات یافت.[۷]خرابه‌ها و آثار بناهای این شهر در محوطه‌ای به طول تقریبی ۴ تا ۵ كیلومتر واقع شده‌است.

این شهر را باستان شناسان ایتالیایی در سال ۱۹۶۰ میلادی كشف و از سال ۱۹۶۲ تا ۱۹۶۵ میلادی این محل را حفاری كردند. دهانه غلامان دارای ساختمان‌های بزرگ عمومی، معبد، محله‌های مسكونی، خیابان، آبراهه، محله‌های نظامی و صنعتی می‌باشد. این شهر تنها مكان باستانی دوران هخامنشیان است كه حاكمیت ایران را بر نواحی شرقی به خوبی نشان می‌دهد.

نام واقعی

در كتیبه‌های هخامنشی، بیستون، تخت جمشید و نقش رستم از این شهر به نام «زرك» یا «زرنكای» یاد شده‌است.

معماری

با توجه به وزش بادهای معروف ۱۲۰ روزه سیستان كه همواره از شمال غرب به جنوب شرق می‌وزد.درهای ورودی كلیه خانه‌ها ی این شهر در ضلع جنوبی ساختمان قرار دارد.این شهر دارای برج و بارو نمی‌باشد كه در حقیقت ثبات امنیت در آن روزگار را بیان می‌كند. باستان شناسان، یكی از عوامل اصلی متروك شدن این شهر را، خشك شدن ناگهانی بستر رودخانه هیرمند می‌دانند.

نقاشی های دهانه غلامان:

در جریان عملیات كاوش ، دو نمونه اثر نقاشی بی نظیر بر روی دیوارها كشف شد. در نخستین نقاشی شهر صحنه ای از شكار است كه طی آن حاكم و یا امیری بر كالسكه مكعب شكل نشسته و كالسكه توسط یك اسب قوی هكیل كشیده می شود. یك سوار با تیر و كمان در حال تعقیب گراز بزرگی است. این سوار دارای كلاه و یا نوعی تاج قرمز رنگ است. خاطر نشان می شود كه گراز حیوان بومی منطقه سیستان بود.

این نقاشی در ارتفاع حدود ۹۰ ساتنی متری از كف زمین و در ابعاد ۳۵ ×۱۲۰ ساتنی متری با رنگ سیاه بر دیواره یكی از اتاقهای این بنا نقش بسته و یا نقاط سیفد و رنگی تزئین شده است. این نقاشی شباهت زیادی به اثر مهر دایوش بزرگ در شهر تب در مصر دارد كه هم اكنون این مهر در موزه بریتانیا نگهداری می شود.

در دومین نقاشی كشف شده نیز اثری بصورت كنده كاری شده بر بالای یك درگاهی و زیر سقف یك اتاق در ابعاد ۵۰×۴۰ ساتنی متر نقش بسته است.

در این تصویر یك اسب روبروی پلكانی ایستاده و پلكان به یك ساختمان منتهی می شود و انسانی بالای این پلكان ایستاده است. گفته می شود كه در بخشهای دیگری از اتاقها این ساختمان نیز آثار پراكنده ای از نقاشی به چشم می خورد كه متاسفانه توسط موریانه ها از بین رفته است. به راستی چند شهر باستانی دیگر ممكن است در زیر لایه های شن این منطقه مدفون شده باشند.

دهانه غلامان-bb0pbKDq6h

دهانه غلامان-kouFsshhWh

دهانه غلامان-Ln6n5pptku

دهانه غلامان-kulEwPXuc3

دهانه غلامان-IGKEEhzutH

دهانه غلامان-DiAwNSMHTl

دهانه غلامان-gLB1YmlN6Q

دهانه غلامان-lHH70TH4Ww