ریپورتاژ آگهی
بنگله كریكی

بنگله كریكی

این مكان جای گاه وتفریحگاه حاكمان بستك و جهانگیریه بوده‌است
  • 1400/11/14
  • استان : هرمزگان
  • شهر : بستک
  • دسته : مناطق توریستی ایران
آدرس : كریكی نام مكانی زیبا از توابع بخش مركزی شهرستان بستك در غرب استان در غرب استان هرمزگان، و یكی از آثار تاریخی و از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است.
تلفن : 66059000-021

كریكی نام مكانی زیبا از توابع بخش مركزی شهرستان بستك در غرب استان در غرب استان هرمزگان، و یكی از آثار تاریخی و از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است. این مكان جای گاه وتفریحگاه حاكمان بستك و جهانگیریه بوده‌است، آثار كاخ سلطنی مشهور به « بنگلهٔ كریكی » وتفریحگاه حاكم پرقدرت بستك وجهانگیریه محمد تقی خان مشهور « صولت الملك» هنوز در آن مكان باقی مانده كه حكایت از دوران باشكوهٔ آن زمان می‌دارد. «بنگله به معنای ویلا و تفرج گاه بیرون از شهر، اصطلاحی هندی است كه وارد زبان خودمونی ها(اچمی‌ها)قدیم شده‌است كه هم اكنون فقط در بعضی از نقاط استان هرمزگان به كار برده می‌شود» . مكانی است سرسبز وزیبا مخصوصاً در فصل زمستان وهنگام ریزش باران موسمی وسالهای كه باران خوب می‌بارد و كوه دشت را سرسبز می‌كند. آثار كاخ حاكمان جهانگیریه روی تپه‌ای نه بس بلند واقع شده‌است و آب روان چشمه از كنار آن می‌گذرد و چشم‌اندازی بسیار زیبا و شاعرانه به وجود آورده‌است.

شعراء محلی هركس باذوق خاصی قصائدی در وصف كریكی و زیبایی آن ودر مناسبات مختلف اشعاری سروده بوده أند، یكی از شاعران محلی قصیده‌ای طولانی به عنوان «رفتم أ كریكی» به گویش محلی سروده أند كه چند بیت از آن در اینجا یاد آور می‌شویم:

رفـتـم أكــریـكـی باجُفتـی وپـیكی
زَردَه شوم تنگی رفـتـم أكـریـكـی
كـاخ مــَرمَــرانـِنّ یـادگـار خـــانــِن
بهر گشت وتفریح بنگلهٔ كــریـكـی

این قصیده توسط خواننده‌ای بستكی به نام (یوسف هادی) در كشور بحرین بر صفحهٔ گرامافون ضبط گردیده‌است.

 

 

بنگله كریكی-tAEuPjev5y

بنگله كریكی-MONAeqEQvo

بنگله كریكی-THOfa3kkJ0

بنگله كریكی-0zI4tU05X3