ریپورتاژ آگهی
پاراو كوخرد

پاراو كوخرد

بقایا و آثار این قناتها هنوز باقی مانده‌است. ویكی از آثارهای دوران (ساسانیان) می‌باشد
  • 1400/11/14
  • استان : هرمزگان
  • شهر : بستک
  • دسته : چشمه های ایران
آدرس : پاراو كوخرد نام دورشته قنات است درغرب وشمال وجنوب دهستان كوخرد در بخش كوخرد شهرستان بستك در غرب استان هرمزگان واز نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران واقع شده‌است
تلفن : 66059000-021

پاراو كوخرد نام دورشته قنات است درغرب وشمال وجنوب دهستان كوخرد در بخش كوخرد شهرستان بستك در غرب استان هرمزگان واز نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران واقع شده‌است.بقایا و آثار این قناتها هنوز باقی مانده‌است. ویكی از آثارهای دوران (ساسانیان) می‌باشد.قنات یا كاریز «در تلفظهای محلی گاه كهریز» نیز نامیده می‌شده‌است. كانالی است كه از دیر باز برای مدیریت آب در زمین می‌ساخته‌اند. كاریز یا قنات به رشته چاه كه آب یك « مادر چاه عمیق» را برای شرب وكشت وكار به سطح زمین می‌رساند گفته می‌شود.

پیشینه

قنات پاراو كوخرد در زمان گبرها یا زرتشتیان كه قبل از اسلام در شهر باستانی ساسانی «شهرسیبه» زندگی می‌كردند ایجاد شده‌است. و سیبه (نام قدیم كوخرد) بوده‌است.آثار یك رشته از این قناتها در (پشتخه مدی آباد) در جنوب رودخانه مهران نیز وجود دارد كه به‌وسیله ترنه آب به آنها می‌رسیده‌است.
سرچشمه

سر چشمه این قناتها از زیر كوه ناخ وتحدیداً از پشت دهستان هرنگ سر چمشه می‌گرفته‌است (كه البته درآن دوران دهی بنام هرنگ وجود نداشته‌است). این قناتها بعد از «چاه مادر» یا «بئر الأ م» كه منبع اصلی آب آن است و در پایه كوه ناخ واقع بوده‌است به دو رشته می‌شده‌است. . رشته اول این قناتها از طرف مغرب كوخرد فعلی به دشت پاراو منتهی می‌شده‌است. اما رشته دوم از طرف مشرق دهستان كوخرد سرازیر می‌شده تا اینكه وصل می شده به ساختمان ترنه، این ساختمانها آب شیرین را از یك سوی رودخانه شور به سوی دیگر می‌بردند. دو قنات از این رشته قناتها در بغل خانه شاعرمعروف روزدار و از طرف قبله خانه اش تایاد من هم وجود داشته‌است.

 

 

پاراو كوخرد-XbcXhZEdoi

پاراو كوخرد-w2RcAXW0T5

پاراو كوخرد-nrhsTw9PMh

پاراو كوخرد-ryroTRngAz

پاراو كوخرد-llKx7eeOMW