ریپورتاژ آگهی
شهر رودآب

شهر رودآب

موقعیت و تقسیمات سیاسی : بخش روداب یكی از بخش های هفت گانه شهرستان سبزوار كه در جهت جنوب غربی شهرستان و در ۴۵ كیلومتری شهر سبزوار واقع و دارای ۴۹۴۲
  • 1400/11/14
  • استان : خراسان رضوي
  • شهر : سبزوار
  • دسته : شهر-استان
آدرس : خراسان رضوی- ۴۵ كیلومتری شهر سبزوار- شهر رودآب
تلفن : 66059000-021

موقعیت و تقسیمات سیاسی :

بخش روداب یكی از بخش های هفت گانه شهرستان سبزوار كه در جهت جنوب غربی شهرستان و در ۴۵ كیلومتری شهر سبزوار واقع و دارای ۴۹۴۲ كیلومترمربع وسعت و سه دهستان به نامهای فروغن به مركزیت روداب با ۱۵۵۰ كیلومترمربع وسعت، خواشد به مركزیت بجدن با ۱۲۹۵ كیلومترمربع وسعت و كوهمایی به مركزیت اجنورد با ۲۰۹۶ كیلومترمربع می باشد .

بخش روداب از شمال با دهستانهای ریوند ، صدخرو، مزینان از بخش داورزن ، از شمال شرق با دهستان قصبه غربی از بخش مركزی و دهستان بیهق از بخش ششتمد و از شرق با دهستان تكاب و كوه میش از بخش ششتمد از جنوب با شهرستان بردسكن و سرانجام از غرب با شهرستان شاهرود استان سمنان هم مرز است.

این بخش در سال ۱۳۶۹ بعنوان بخش مستقل در نقشه جغرافیایی سیاسی كشور ظاهر شد و جمعا” دارای یك نقطه شهری بنام شهر روداب ، ۸۰ روستا كه ۶۷ روستا دارای سكنه و ۱۳ روستا خالی از سكنه می باشد و ۴۲ روستای آن بالای ۲۰ خانوار كه شامل شورای اسلامی و ۴۱ روستا شامل دهیاری هستند. (در آمار سال ۸۵ تعداد روستاهای بالای ۲۰خانوار بخش به ۴۷ روستا افزایش یافته است)

– معرفی بخش به لحاظ موقعیت جغرافیایی :

بخش روداب یكی از بخش های هفت گانه شهرستان سبزوار در استان خراسان رضوی می باشد كه در فاصله۴۲كیلومتری جنوب غربی شهرستان قرار گرفته است .

این بخش در عرض ۳۵ درجه و ۳۷ دقیقه شمالی و طول جغرافیایی ۵۷ درجه و ۱۸ دقیقه شرقی واقع شده است .

بعلت گستردگی خاص بخش روداب سه دهستان فروغن جلگه ای ، خواشد كوهستانی وتپه ای و كوه همایی كویری و نیمه كوهستانی متمایز از یكدیگر بوجود آمده اند .

وجه تسمیه روداب:

بر اساس اظهار نظر افراد مطلع و همچنان كه از نام بخش پیداست و روداب بر گرفته از نام رودخانه پر آب و بزرگی به نام رودخانه روداب كه از كوههای كومیش (اور و كمر قلعه) ۲۵ كیلومتری شهر روداب سرچشمه گرفته و پس از مشروب ساختن مزارع داخل دجله ای می شد كه حتی در آن قایقرانی نیز می‌شده است و از علائم آن شط بهرام در نزدیكی كلاته میرعلی را می توان نام برد ه به مرور زمان آب آن كاهش پیدا كرده است و هم اكنون نیز در جریان است.

مراكز مذهبی و امامزاده های بخش روداب :

۱- امامزاده پروند ( امامزاده سید ابراهیم) روستای پروند
۲- شاهزاده ابوالقا سم روستای گرمك
۳- امامزاده بنقن
۴- امامزاده درقدم
۵- آرمگاه پیر بیدك
۶- امامزاده كلاته میر علی
۷- امامزاده برآباد
۸- امامزاده روداب
۹- امامزاده كاهان
۱۰-مزار شهربانو بیگم (اریان)
۱۱-مزار پیربدر استاج
۱۲-مزار پنج معصوم بهارستان
۱۳-مزار سیدجلال هاشمی درقدم

 

شهر رودآب-Z9OXqhLHnb

شهر رودآب-AGFRlNYupW

شهر رودآب-WJmSSJQWqQ

شهر رودآب-Ahb9ysmVbQ

شهر رودآب-ENDPAbBour