ریپورتاژ آگهی
قلعه كوهیج

قلعه كوهیج

« قلعه كوهیج » یكی از قلعه ‌ها و مستحكمات دوران كذشته ‌است . مصالح به كار رفته ، سنگ‌ های بزرگ و ملاط آن گل و گچ و ساروج است .
  • 1400/11/14
  • استان : هرمزگان
  • شهر : بستک
  • دسته : قلعه های باستانی ایران
آدرس : قلعه كوهیج قلعه‌ ای تاریخی واقع در روستای كوهیج از توابع بخش مركزی شهرستان بستك در غرب استان هرمزگان ، یكی از آثار های تاریخی و از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است
تلفن : 66059000-021

قلعه كوهیج قلعه‌ ای تاریخی واقع در روستای كوهیج از توابع بخش مركزی شهرستان بستك در غرب استان هرمزگان ، یكی از آثار های تاریخی و از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است .
« قلعه كوهیج » یكی از قلعه ‌ها و مستحكمات دوران كذشته ‌است . مصالح به كار رفته ، سنگ‌ های بزرگ و ملاط آن گل و گچ و ساروج است .
در زمان اغتشاش و شورش و نا امنی منطقه بستك و جهانگیریه ، و خروج عده ‌ای بر علیه حاكمان محلی چندین بار قلعه كوهیج مورد حمله قرار گرفته ‌است . در زمان حكم محمد رفیع خان كه بیشتر توجه بامور شرعی داشت و به امور انتظامی و سیاست علاقه چندانی نمی ‌ورزید ، عده ‌ای یاغی شدند و شورش و غوغا بر پا نموده و باعث نا امنی در منطقه شده بودند . تاج الدین نامی كه سمت كدخدایی روستای كوهیج به عهده داشته بود بمخالفت محمد رفیع خان برخاست و قلعه كوهیج كه سراخانه مستحفظین گماشتگان حكومتی محمد رفیع خان بود غفلتاً اشغال نموده و تفنگداران محمد رفیع خان را بیرون رانده و از پرداخت مالیات و انجام مراجعات حكومتی خود داری نموده و از زیر فرمان محمد رفیع خان بیرون می‌ رود ، بعد از مدتی تمام اشغالگران و یاغی گران دستگیر و محاكمه و زندانی می‌ شوند . این قلعه روی تپه ‌ای در پایه كوه گاه ‌بست واقع شده ‌است .
این قلعه متعلق به دوره صفویه است كه كارشناسان قدمت آن را بالغ بر‪۶۰۰‬ سال تخمین زده اند.
این قلعه كه اسفند ماه سال ‪۸۴‬ خورشیدی بعنوان اثر تاریخی به ثبت رسیده برای اولین بار حدود ‪۲۰‬ سال پیش نیز توسط مردم روستای كوهیج بازسازی شد.

 

قلعه كوهیج-9MJDxIwd4a

قلعه كوهیج-EIkBF9Fnfp