ریپورتاژ آگهی
شازند

شازند

این شهرستان با استان‌های همدان و لرستان هم مرز است و دارای آب و هوای كوهستانی است.
  • 1400/11/14
  • استان : مرکزي
  • شهر : شازند
  • دسته : شهر-استان
آدرس : شهرستان شازند (همچنین شهرستان سربند) یكی از شهرستانهای استان مركزی ایران است. مركز این شهرستان، شهر شازند است كه در ۳۳ كیلومتری جنوب غربی اراك قرار دارد.
تلفن : 66059000-021

شهرستان شازند (همچنین شهرستان سربند) یكی از شهرستانهای استان مركزی ایران است. مركز این شهرستان، شهر شازند است كه در ۳۳ كیلومتری جنوب غربی اراك قرار دارد. این شهرستان با استان‌های همدان و لرستان هم مرز است و دارای آب و هوای كوهستانی است. دارای صنایع مهمی از جمله پالایشگاه، پتروشیمی، نیروگاه برق و كارخانه قند است.

شازند در قدیم ادریس آباد نام داشته‌است، اما كم كم به واسطه كوهی در نزدیكی آن، به شاه زند معروف شده‌است. زرتشتیان منطقه عقیده داشته‌اند كه كیخسرو و پهلوانان نامی ایران در این كوه از نظرها پنهان شده‌اند. بعد از انقلاب، به واسطه موج شاه ستیزی، نام شهرستان به شهرستان سربند تغییر یافت كه اشاره به منطقه سربند در غرب این شهرستان دارد.

آب و هوای شازند سرد و كوهستانی است كه تابستانهای معتدل و زمستانهای سردی را به همراه دارد. سردترین نقطه استان مركزی در این شهر است. به علت بارندگی فراوان در این شهر و روستاها و كوه‌های اطراف آن در منطقه‌ای بالاتر از بخش هندودر این شهرستان مكان مناسبی برای ایجاد پیست اسكی بوجود آمد كه بعد از ساخت این پیست این منطقه در زمستان به عنوان یكی از جاذبه‌های توریستی شهر مطرح است. از دیگر جاذبه‌های توریستی شهرستان می‌توان به سراب عباس آباد اشاره كرد كه حجم آبی كه از زیر كوه می‌آید جالب توجه‌است و اخیرا باعث ایجاد پارك بزرگی شده‌است.از بناهای تاریخی این شهر می‌توان به امامزاده سهل بن علی اشاره كرد.

تقسیمات كشوری

این شهرستان دارای سه بخش با نامهای بخش مركزی، بخش سربند و بخش زالیان است و در مجموع هشت دهستان دارد:

دهستانهای بخش مركزی شهرستان شازند:
دهستان آستانه
دهستان قره كهریز
دهستان كوهسار
نقطه شهری: شازند و آستانه

دهستانهای بخش سربند شهرستان شازند:
دهستان هندودر
دهستان مالمیر
نقطه شهری: هندودر

دهستانهای بخش زالیان شهرستان شازند:

دهستان پل دوآب
دهستان زالیان
دهستان نهرمیان
نقطه شهری: توره

همچنین فرمانداری این شهرستان از نظر تعداد روستای تحت پوشش یكی از بزرگترین فرمانداریهای كشور می‌باشد.

جمعیت
بنابر سرشماری مركز آمار ایران، جمعیت شهرستان شازند در سال ۱۳۸۵ برابر با ۱۲۰۱۰۲ نفر بوده‌است.

صنایع
نیروگاه حرارتی شازند, پتروشیمی اراك, پالایشگاه هفتم تیر شازند كارخانه قند شازند

 

شازند-r1fx7L60xg