ریپورتاژ آگهی
گرگور بافی

گرگور بافی

گرگور بافی یكی از صنایع دستی رایج استان هرمزگان می باشد كه صنعتگران این رشته با حوصله و دقت فراوان سیم های مفتولی را بصورت دسته دسته
  • 1400/11/13
  • استان : هرمزگان
  • شهر : ميناب
  • دسته : صنایع دستی ایران
آدرس : استان هرمزگان- جزایر قشم-هرمز- لارك- روستاهای ساحلی شهرستان جاسك و بخش سیریك روستای كوهستك
تلفن : 66059000-021

گرگور بافی یكی از صنایع دستی رایج استان هرمزگان می باشد كه صنعتگران این رشته با حوصله و دقت فراوان سیم های مفتولی را بصورت دسته دسته به هم می بافند تا وسیله ای برای صید و صیادی مهیا گردد. گرگور از محدود صنایعی است كه كاربرد فراوان در صیادی دارد و امروز با توجه به اهمیت ساخت آن كارگاههای متعددی در گوشه و كنار استان ایجاد گردیده كه صنعتگران بسیاری را تحت پوشش خود قرار داده است.

گرگور كه در گویش هرمزگانی «كلگر» گفته می ­شود، نوعی قفس گنبد شكل بزرگ جهت صید آبزیان دریایی می­باشد كه درب آن مثا قیفی یك طرفه به گونه­ای عمل می­ كند كه ماهیها پس از ورد به درون قفس، قادر به خروج نخواهند بود و بدین ترتیب به دام می­ افتند. صیادان به منظور كشاندن ماهیها به داخل این وسیله صید، از انواع طعمه، منجمله امعاء و احشاء ماهیها و آبزیانی كه قبلاً صید نموده ­اند، استفاده می­ نمایند.

در ادوار گذشته ساحل ­نشینان این منطقه، گرگور یا «كلگر» را از تركه­ های خرما و چوب درخت «گز» می­ساختند. پس از ورود مفتولهای نازك فلزی به بازار، استفاده از چوب و تركه ­های خرما در ساخت این محصول، رفته رفته منسوخ شد و صنعتگران مفتولهای یادشده را جایگزین مواداولیه پیشین نمودند.

نحوه بافت به این ترتیب است كه ابتدا با رد نمودن مفتولها از زیر و روی هم و با حفظ فواصلی معین، فرم گنبدی­ شكل اولیه ساخته می­شود. سپس بخش زیرین بطور مجزا بافته شده به بخش گنبدی­شكل متصل می ­گردد. بخش زیرین كه به شكل یك دایره بافته می­شود. متحرك می­باشد به گونه­ای كه صیادان قادر خواهند بود پس از بالاكشیدن گرگور از زیر آب، جهت خارج نمودن ماهیهای صید شده آن را باز نمایند.

عمده مراحل ساخت این محصول توسط دست انجام می­شود و تنها ابزاری كه در طول مراحل ساخت زیاد مورد استفاده قرار می­گیرد، نوعی سیم­چین می ­باشد. مراكز تولید این محصول عمدتاً در نواحی ساحلی استان قرار دارند كه از آن جمله­ اند: جزایر قشم، هرمز، لارك، روستاهای ساحلی شهرستان جاسك و بخش سیریك روستای كوهستك از توابع شهرستان میناب.

 

گرگور بافی-hKZUNygwmU

گرگور بافی-5c0tbBa1Uz

گرگور بافی-suPrhLtzmc