ریپورتاژ آگهی
آرامگاه میرزا ابراهیم رضوی

آرامگاه میرزا ابراهیم رضوی

این آرامگاه متعلق به میرزا ابراهیم اوّل، دومین و بزرگترین واقف سادات رضوی است كه در سال ۱۰۴۲ ق وفات نمود و هم اینك این ارامگاه
  • 1400/11/13
  • استان : خراسان رضوي
  • شهر : مشهد
  • دسته : آرامگاه های ایران
آدرس : خراسان رضوی- مشهد-محله كوهسنگی انتهای خیابان شهید بهشتی
تلفن : 66059000-021

این آرامگاه متعلق به میرزا ابراهیم اوّل، دومین و بزرگترین واقف سادات رضوی است كه در سال ۱۰۴۲ ق وفات نمود و هم اینك این ارامگاه در محله كوهسنگی انتهای خیابان شهید بهشتی واقع شده است .وی از اجله‌ی سادات رضوی خراسان در زمان صفویه بوده و نسب شریفش با بیست و یك واسطه به امام‌زاده «ابو جعفر موسی مبرقع»‌ فرزند حضرت جواد (ع) می‌رسد.مقبره میرزا ابراهیم واقع در ملك شخصی خود وی در مجاورت مجموعه فرهنگی‌– تفریحی كوهسنگی در دامنه كوه و انتهای خیابان بهشتی، با منظر ایوانی كاشی‌كاری شده جلب‌نظر می‌نماید.در صحن مقبره تعدادی از علمای قرن اخیر خراسان مدفون هستند. این فضای تاریخی ـ فرهنگی بر جاذبه های كوهسنگی مشهد افزوده است. مقبره و باغ آن به سادات رضوی مشهد تعلق دارد و ایشان عموماً به زیارت جدّ واقف خود میروند. بازدید از مقبره میرزا ابراهیم برای عموم آزاد است
میرزا ابراهیم در سال ۱۰۳۸ قمری موقوفات مهمی را در شهرهای مشهد و رادكان و تربت جام وقف بر اولاد ذكور و اناث خاندان خویش و عامه سادات رضوی ساكن شهر مشهد ( ارض اقدس ) كرده است.
موقوفه وی بسیار فعّال است و حدود بیست هزار نفر ( در سال ۱۳۸۱ خورشیدی ) از آن بهره مند می شوند. این موقوفه توسط متولی یی از اعقاب خود میرزا ابراهیم اداره می شود و درآمد سالانه آن میان سهم بران توزیع می گردد.
موقوفه میرزا ابراهیم سبب شده است تا چند هزار خانوار از سادات رضوی ساكن مشهد و اعقاب خاندان واقف در سراسر كشور شجره نسب خویش را تا كنون حفظ نمایند، لذا اقدام وی یكی از پدیده های فرهنگی مهم شهر مشهد است.

 

آرامگاه میرزا ابراهیم رضوی-9V12VvFLQu

آرامگاه میرزا ابراهیم رضوی-pn3weKISZ4