ریپورتاژ آگهی
كلیسای تادئوس و بارتوقیمئوس مقدس

كلیسای تادئوس و بارتوقیمئوس مقدس

این كلیسا درتهران،خیابان شهید مصطفی خمینی، چهارراه مولوی، بازار حضرتی، كوچه ارامنه واقع است كه در سال ۱۸۰۸ میلادی توسط ده تن
  • 1400/11/13
  • استان : تهران
  • شهر : تهران
  • دسته : كلیساهای تاریخی ایران
آدرس : تهران- خیابان شهید مصطفی خمینی- چهارراه مولوی- بازار حضرتی- كوچه ارامنه
تلفن : 66059000-021

این كلیسا درتهران،خیابان شهید مصطفی خمینی، چهارراه مولوی، بازار حضرتی، كوچه ارامنه واقع است كه در سال ۱۸۰۸ میلادی توسط ده تن از شیشه برانی كه به “جام بر” معروف بوده و جهت انجام آئینه كاریهای كاخ گلستان در دوره قاجار به تهران آمده بودند و سپس نیز همانجا ساكن شدند، بنا شده است. قبر دو تن از شیشه بران مذكور در حیاط كلیسا بر جای مانده است. بنای این كلیسا كه اولین كلیسای ارامنه تهران محسوب میشود از نظر معماری شباهت زیادی به كلیساهای ارامنه جلفای اصفهان دارد.وسعت محوطه كلیسا كه خیلی كوچكتر از مساحت اولیه آن است به انضمام حیاط و اتاقها مجموعا ۳۵۰ متر مربع و مساحت بنای كلیسای ۵۰ مترمربع است.

مصالح بكار رفته در بنای این كلیسا خشت و آجر،بام كلیسا از كاهگل،درها و پنجره ها همگی از چوب است. كلیسا دارای پلان مستطیلی با سمت شرق به غرب است كه در دو سوی محراب آن كه در سمت شرق كلیسا قرار دارد دو اطاقك مستطیلی شكل بنا شده است. سقف بنا كه از خارج مسطح است از داخل توسط چهار قوس اصلی به دیوارهای محراب و دو ستون متكی است.در مركز سقف و منتهی الیه قوسها گنبد بسیار كوچكی با چند نورگیرقرا ر دارد. این بنا دارای دو ورودی در كنار هم در سمت جنوبی كلیسا است و با توجه به اینكه سطح كلیسا از سطح حیاط پائین تر است لذا جلوی هر یك از ورودیها یك پله به وجود آمده است. ورودیها به درون ایوانی ستوندار باز میشود كه خود این تالار نیز یك پله از سطح حیاط پائین تر است. طبق روایتی تمامی سطح دیوارهای داخل كلیسا با نقاشیهای آب رنگ اثر نقاش معروف ارمنی هوناتان، كه از او آثار بسیاری در نخجوان و نقاط مختلف ارمنستان بر جای مانده است،تزیین شده است كه متاسفانه طی مرمتهای متناوب زیر لایه ای از گچ پوشیده شده بود.

در عملیات ترمیمی سال ۱۹۷۰ میلادی این كلیسا قسمتی از نقاشیها به صورت سالم و دست نخورده از زیر گچكاریها نمایان و مرمت گردید. این كلیسا در سال ۱۳۸۲ توسط سازمان میراث فرهنگی مرمت گردیده و در حال حاضر فعال میباشد. در حیاط و محوطه اطراف كلیسا قبرستان ارامنه و دیگر جماعات مسیحی مقیم ایران بوده است كه تعداد كمی از سنگ قبرهای متعلق به آنان برجای مانده و تعدادی دیگر از سنگ قبرها در زمان مرمت كلیسا در داخل و خارج دیوارهای آن تعبیه شده اند. در صحن كلیسا مقبره آلكساندر شاهزاده گرجی قرار دارد كه جهت باز پس گرفتن پادشاهی خود همراه با عباس میرزا عایه قوای روس به جنگ پرداخت. دیگر مقبره چارلز اسكات فرزند دوم والتر اسكات نویسنده و ادیب انگلیسی است. همچنین مقبره دكتر داوید مگردیچیان داویانس معروف به حكیم داوود خان از ارامنه ایران به چشم میخورد. وی پزشك مخصوص دربار قاجار بوده و در زمان امیركبیر و هنگامی كه وی مدرسه دارالفنون را بنا كرد جهت استخدام چند معلم به اطریش اعزام گردید. از دیگر قبرهای قابل ذكر قبر چارلز الیسون وزیر مختار انگلستان (۱۸۶۰-۱۸۷۲)، لیندسی افسر انگلیسی در سال ۱۸۱۲ است كه برای آموزش ارتش به ایران آمده بود و قبر زاتی اتریشی مهندس نظام و معلم ریاضیات مدرسه دارلفنون را می توان نام برد.

 

كلیسای تادئوس و بارتوقیمئوس مقدس-CF4aRqSrkP



كلیسای تادئوس و بارتوقیمئوس مقدس-kLZWf8veRQ

كلیسای تادئوس و بارتوقیمئوس مقدس-DhYpbEBA9C

كلیسای تادئوس و بارتوقیمئوس مقدس-bEo886zY6l

كلیسای تادئوس و بارتوقیمئوس مقدس-c93roQdXCg