ریپورتاژ آگهی
امامزاده علی اكبر چیذر

امامزاده علی اكبر چیذر

امامزاده علی اكبر امامزاده‌ای است مدفون در چیذَر (یكی از محلات واقع در منطقه ۱ شهر تهران) است. مصطفی احمدی روشن و مسعود علی‌محمدینیز در كنار این امامزاده مدفون شده‌اند.
  • 1400/11/13
  • استان : تهران
  • شهر : تجريش
  • دسته : امامزاده های ایران
آدرس : در منطقه ۱ شهر تهران
تلفن : 66059000-021

امامزاده علی اكبر امامزاده‌ای است مدفون در چیذَر (یكی از محلات واقع در منطقه ۱ شهر تهران) است. مصطفی احمدی روشن و مسعود علی‌محمدینیز در كنار این امامزاده مدفون شده‌اند.
شجره‌نامه

بعضی سایت‌های اطلاع رسانی شجره علی اكبر را منتسب به سجاد امام چهارم شیعیان می‌دانند، در حالیكه افراد محلی بر این عقیده‌اند كه این امامزاده فاقد شجره‌نامه مشخص و قابل اعتماد می‌باشد و امامزاده اسماعیل (چیذر) را از این حیث معتبرتر می‌دانند.بعضی از افراد قدمت امامزاده را مربوط به ۹۰۰ سال قبل می‌دانند و بعضی دیگر آن را مقارن با ورود عبدالعظیم به شهرری می‌شمارند. هرچند كه مكان امامزاده علی اكبر، قبل از انقلاب اسلامی صرفاً یك گورستان محلی برای دفن اموات بوده و كمتر زیارت از امامزاده مورد استقبال قرار می‌گرفته‌است اما پس از انقلاب، با آوردن پیكر شهدای جنگ ایران و عراق كه در میان آنها، شهدایی با پسوند «چیذری» هم زیاد به چشم می‌خورد به یك پایگاه مذهبی در شمال شهر تهران تبدیل شده‌است.

امامزاده علی اكبر چیذر-Exx6CT7IjV
امام‌زاده علی اكبر، از نوادگان حضرت زین‌العابدین‌(ع‌) می باشد. معماری بنای  امامزاده علی اكبر، سنتی و دارای گنبد سبز رنگ بزرگی است‌. در ادامه مقاله با این مكان مقدس بیشتر خواهید خواند.

امامزاده علی اكبر چیذر-JUqYl9f9fr

آستان مقدس امامزاده علی اكبر (ع) در منطقه چیذر در شهر تهران قرار دارد. بقعه به علت واقع شدن در چیذر به نام، امامزاده علی‌اكبر چیذر شهرت دارد.

امامزاده علی اكبر چیذر-t0wBbgVjVU

امامزاده علی اكبر چیذر-cBPOdgECKm

امامزاده علی اكبر چیذر-aKgJrxBsbO

معماری امامزاده علی اكبر چیذر:

از فاصله نه چندان دور گنبد بزرگی به رنگ سبز به چشم می خورد و از تاریخ ساخت قبه فعلی آن زمان زیادی نمی گذرد. فضای اطراف بقعه را آجرهای 3 سانتی‌متری كرم رنگ و همچنین آجرهای آبی نفتی مزین  به اسماء جلاله در بر گرفته است.

مساحت بنا در حدود 2000 متر مربع است و در سال 1369 به صورت كلی بازسازی شده است. در كنار آن مسجد و حسینیه‌ای هم قرار دارد كه متصل به امام‌زاده است‌. در داخل ساختمان حرم و در محوطه‌ای كه ضریح در آن قرار دارد، آینه كاری زیبایی وجود دارد كه در بخش بالای ضریح و زیر گنبد، فرم آینه كاری هم به شكل گنبدی است و فضای خاصی را شكل داده است.

اطراف دیوار بیرونی امامزاده را باغچه‌هایی احاطه كرده  و دیواره باغچه‌ها با سنگ‌های سفید پوشانده شده است. دو طرف درِ ورودی، دو باغچه پوشانده شده‌اند.

در ضلع جنوبی صحن امامزاده علی اكبر(ع) فضای سبز كوچكی برای استفاده مردم در نظر گرفته شده است كه در روزهای تعطیل به عنوان محیطی برای گذران اوقات فراغت مردم مورد استفاده قرار می گیرد

امامزاده علی اكبر چیذر-Qfq1TCHfVA

مسیرهای دسترسی به امامزاده علی اكبر (ع):

بهترین مسیر دسترسی به بقعه مطهرامامزاده علی اكبر(ع)  از یك سو میدان تجریش، خیابان شهرداری، خیابان شریعتی، میدان ندا و در نهایت میدان امامزاده علی‌اكبر(ع) است.

امامزاده علی اكبر (ع) چیذر از شمال به خیابان هاشمی، از شرق به خیابان شهید بهمن‌پور، از غرب به خیابان سلیمی و از جنوب به خیابان واعظی می رسد. در جنوب امامزاده نیز مسجد حضرت  قائم (عج الله) چیذر واقع شده است.

امامزاده علی اكبر چیذر-MCZotZWiXM

مراسم‌های مذهبی در امامزاده علی اكبر چیذر:

این امامزاده علاوه‌بر مقبره شهیدان و ضریح مقبره امامزاده علی اكبر (ع)، سالن نسبتا بزرگی دارد كه هرساله در دهه اول محرم میزبان عزاداران حسینی است. علاوه‌ بر عزاداری‌های محرم، برای دیگر مناسبت‌های مذهبی، مانند ولادت، اعیاد مختلف و… در این سالن مراسم مختلفی برگزار می‌شوند. در این امامزاده ادعیه گوناگون نیز قرایت می‌شود.